Betalade årets räkning förra veckan. 420 kbm på 3 vuxna, 7 halvblod, 2 hundar, 20 kbm pool, 3 dammar, 2 katter och en gammal get. Tur vi betalar 4 kr kbm plus 100 kr årsavgift.
 
174kubik, 2vuxna 1 14åring 1 12åring 1 9åring. Vi har haft en rampool uppe på sommaren. Bevattning sker från annan brunn...
 
Känns som vi toppar med 221 m3.
Fyra pers varav 2 tonåringar.

När jag och frugan(utan barn) flyttade in låg det på ca 60 m3.
 
T tobbbias skrev:
Jag var också tvungen att kolla nu... 152 m3 på två vuxna och tre barn under 7 år.
Priset hos mig är 15,48 kronor per m3. Men om jag även räknar in grundavgiften i priset så blir detta kvartals kostnad 31,68 kronor per m3. Jag antar att det är så vissa räknat här... Sen tillkommer såklart avloppsavgiften.. det är ytterliggare 720 kr per år...
i mitt fall var 34,38 kr/m3 avgiften för både vatten och avlopp, specificeras inte separat på fakturorna så vet ej hur mycket som är vatten kontra avlopp. Utöver detta tillkommer det sen en härlig fast avgift på 3105 kr/år :(
 
major_tom major_tom skrev:
i mitt fall var 34,38 kr/m3 avgiften för både vatten och avlopp, specificeras inte separat på fakturorna så vet ej hur mycket som är vatten kontra avlopp. Utöver detta tillkommer det sen en härlig fast avgift på 3105 kr/år :(
Fy vad dyrt :(
 
S Strumpberg skrev:
Som rubriken lyder. Hur mycket vatten förbrukar ni per år?
Vi har bott i huset 11 månader och jag läste av vattenmätaren i september. Kommunen kalkylerar att vi ska förbruka 13 kubik i månaden! Vi tycker det låter jättemycket. Först i september nästa år kan vi få veta vår faktiska förbrukning men vi blev så nyfikna på vad som är normalt.

Svar: Jag fick min första vatten räkning 3000 för 2 mån plus sopor. Blev rätt stor kostnad då hag är själv med en bebis så kollade vattenmätare och jämförde. Visade sig kommunen sätter ett högt standardvärde när man flyttar in. Ringde dem direkt och fick det reglerat på nästa faktura som då blev 360kr. Kommer kanske gå åt mer på sommaren men då ringer jag och reglerar om. Värt att hålla koll.
 
En vuxen ett barn 92 kubik, 42.02kr kubiken + fast årsavgift på 4000:-
 
Vi förbrukar runt 130 kubik, vi har då varit två vuxna och tre barn, fick en bebis till nu i juli. Men vi fock höra att vi rimligen ska ligga kring 200... men vi snålar då inte och trots det har vi aldrig varit nära 200.
 
C crazytok skrev:
Ja kanske var lite dåligt formulerat, menade att det är nybyggt i den mån att diskmaskin och tvättmaskin mm borde vara relativt vattensnåla...

Jag har faktiskt kollat så att snurran verkligen står stilla. Och ”tyvärr” så gör den ju det.
Skulle vara väldigt intressant att veta hur det kan gå åt så mycket vatten. Men det kanske är så enkelt att vi är två som bott i bostadsrätt utan tidigare hänsyn till vattenförbrukning där kranar står o rinner när man borstar tänder och diskar för hand, ofta ganska långa duschar mm. Sen går ju tvättmaskinen nästan hela tiden, och diskmaskinen minst en gång om dagen.....

Men jag tycker ändå det känns mycket! :(
Jag skulle nog försöka göra en insats och byta till snålspolande kranar och dylikt, känns väldigt högt.
 
53m3. En 47-årig tjurskalle och två katter.
 
2 vuxna, lär landa på ca 140 m3, tror jag.
 
2008= 159 2 vuxna 1 barn
2009= 152 2 vuxna 1 barn
2010= 174 2 vuxna 1 barn
2011= 161 2 vuxna 1 barn
2012= 145 2 vuxna 1 barn
2013= 149 2 vuxna 1 barn
2014= 163 2 vuxna 2 barn
2015= 170 2 vuxna 2 barn
2016= 163 2 vuxna 2 barn
2017= 176 2 vuxna 2 barn
fast avgift idag 3444:-
m3 = 24,40:-
vi snittar nog på ca 160 per år, skulle vi sänka förbrukningen rejält så vi hamnar på 100m3 per år så sparar vi ca 122:- per mån
 
Drygt 9-10m^3 per månad för oss (villa, gräsmatta, två tränande vuxna, två lite äldre barn). Började mäta i april i år för att få lite koll.
Grafisk mätning av vattenförbrukning dagligen, veckovis, månadsvis och årsvis i en villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Senaste räkningen säger 101m3 per år. 2 vuxna och fyra barn.

Har helt slutat vattna med kommunalvatten. Har tillgång till sjövatten för vattning. Fick också ner förbrukningen rejält när vi installerade VVC. Inget mera spola länge för att få varmvatten.
 
major_tom major_tom skrev:
Bor själv och snittar ca 0.1 m3 per dag, så ca 36 m3 per år

edit: vattenbolaget beräknar min årsförbrukning till 31 m3 just nu. Blev satt på beräknad årsförbrukning på 50 m3 när jag flyttade in ett drygt år sen, men det har jag alltså jobbat ner :)
Då har du tur. Hos vår kommun debiteras man för lägsta förbrukning på 50 kubikmeter vatten per år.
Vilket man kan diskutera. Vad är då meningen att snåla på vattnet. Jag tycker till skillnad mot andra att vattnet är för billigt. Då det är dricksvatten som förbrukas. Vid ett högre pris anpassas ofta förbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.