Den sitter ju bara en bit in för att man inte ska ha massa hål i den
 
Vid badrummet ska du bör du sätta en ångbroms istället för plast, just för att inte bygga in material mellan två täta skikt som du nämner.
 
  • Gilla
leif_eriksson och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den sitter ju bara en bit in för att man inte ska ha massa hål i den
Absolut, men jag har även läst att den ska ha x% av totala isoleringen på varmsidan av någon anledning som jag inte kommer ihåg just nu...
 
Minst 2/3 av isoleringen utanför är regeln
 
Ja, man ska undvika att stänga in isoleringen mellan tätta skikt, du kan använda en ångbroms eller en tätt vindduk, viiktigast är att den är öppet utåt genom konstruktionen och att du får tätt mellan golv och tak och hindrar konvektion. Sen kommer ju tättskktet att stoppa fukt Inifrån badrum. Så du tänker rätt
Se bara till så tättskitet överlappar, så du inte får partier i vägen utan spärr.

Andledningen att du inte ska spärren för långt ut i konstruktionen är på grund av väggens kondenspunkt, där kallt och varmt möts, i ett dåligt isolerat hus ligger kondenspunkten utanför väggen och värmen blåser bort med vinden, det extrema fallet är ett passivhus där kondenspunkten ligger inne i yttre delen av väggen, därav vikten av att plasta extemt noga och få tätt i dessa väggar, om du fuskar med plasten i ett passivhus så får du lätt en riskkonstruktion, om det görs rätt blir huset väldigt bra isolerat då värmen stannar inom väggarna.
Ja en 1/3 inne och 2/3 utanför är det som gäller då hamnar isololeringsskitet på den varma sidan och ingen kondens kan fälla ut.

Nicklas
Byggtekniker och tekniskfysiker
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Absolut, men jag har även läst att den ska ha x% av totala isoleringen på varmsidan av någon anledning som jag inte kommer ihåg just nu...
Det är för att ångbromsen inte skall sitta så långt ut i isoleringen att vattenångan kondenseras där.
För då kan mögel börja växa.
Så ångbromsen skall sitta så långt in att vattenångan och ev. kondens torkar in i rummet.

Sorry, var tydligen tvåa på bollen :giggle:
 
O
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så ångbromsen skall sitta så långt in att vattenångan och ev. kondens torkar in i rummet.
Detta är ju självklart inte anledning att till att man placerar plasten där man gör utan för att undvika kondens överhuvudtaget
 
Niclar72 Niclar72 skrev:
Ja, man ska undvika att stänga in isoleringen mellan tätta skikt, du kan använda en ångbroms eller en tätt vindduk, viiktigast är att den är öppet utåt genom konstruktionen och att du får tätt mellan golv och tak och hindrar konvektion. Sen kommer ju tättskktet att stoppa fukt Inifrån badrum. Så du tänker rätt
Se bara till så tättskitet överlappar, så du inte får partier i vägen utan spärr.

Andledningen att du inte ska spärren för långt ut i konstruktionen är på grund av väggens kondenspunkt, där kallt och varmt möts, i ett dåligt isolerat hus ligger kondenspunkten utanför väggen och värmen blåser bort med vinden, det extrema fallet är ett passivhus där kondenspunkten ligger inne i yttre delen av väggen, därav vikten av att plasta extemt noga och få tätt i dessa väggar, om du fuskar med plasten i ett passivhus så får du lätt en riskkonstruktion, om det görs rätt blir huset väldigt bra isolerat då värmen stannar inom väggarna.
Ja en 1/3 inne och 2/3 utanför är det som gäller då hamnar isololeringsskitet på den varma sidan och ingen kondens kan fälla ut.

Nicklas
Byggtekniker och tekniskfysiker
Bra skrivet!
+1 på ditt inlägg.

Mvh P-A
 
Då har det gått ännu en byggvecka, eller kanske är det två sedan förra inlägget? Fort går det iaf... Nu är alla väggar uppreglade med 45x45, och jag har precis dragit klart el/ljud/data i garaget. Nu väntar jag på att min kompis som är elektriker ska komma förbi imorgon och godkänna elen jag dragit innan jag kastar upp OSB på väggarna.

Kan bara konstatera att det blir hopplöst mycket el i nybyggnation, mycket mer än vad jag föreställt mig innan jag drog igång. I garaget blir det i grova drag:

4x 3-fas uttag (VP, extra/ledigt uttag, 2x förberedelse för elbilsladdare)
6x vägguttag
1x ethernet för VP
Slang till utomhusgivare
Slang till skymningsrelä
El till fördelarskåpet för golvvärme
El till 6x fasadarmaturer
El till takarmaturer
El till garageport
Ljud till högtalarna
Ström till övervakningskameror
Två väggbrytare
Tre kopplingsdosor

Och säkert nåt annat som jag glömt eller elektrikern kommer komma på när han kommer.

Har använt mig av fördragen slang, dvs tråden ligger redan klar i slangen när jag drar den. Väldigt smidigt och tidsbesparande! Priset är inte nämnvärt mycket högre heller, absolut inte värt tiden för att dra själv. Tomslangen jag använt är av välkänt märke för att det ska vara lätt att dra en fjäder genom den, det är tydligen en enorm skillnad på slang och slang har jag fått förklarat för mig.

Jag har även beställt ”Hole in one”, ett magnetsystem för att lokalisera eldosor bakom skivor, så att man får exakta håltagningar. En enorm tidsbesparing för bara 600 kronor.

Nästa vecka hoppas jag att garageväggarna är klädda med OSB och dubbelgips, och förhoppningsvis är taket också klart, eller påbörjat. Fick min skivlyft levererad sent i fredags em, så den ska jag montera ihop också, så ska det nog gå som en dans att klä in taket. Har dock inte bestämt mig om jag ska ha lysrörsarmaturer eller spot i garagetaket än. Vill helst ha spot, men elektrikern trodde jag skulle behöva närmre 20-30 spot för att få bra ljus där inne, och det är det inte värt känner jag. Ska kika om jag hittar några riktigt ljusstarka spot med bra spridning så det kanske räcker med hälften.

Ett problem jag lagt märke till är att efter att jag täckt igen hålet för garageporten och satt på värme så syns det tydligt fukt i plattan längs ytterväggarna. Det syns även runt byggmaterial som ligger direkt på plattan. Då garaget varit öppet och ouppvärmt ända tills denna vecka så antar jag att det är fukt i plattan som först nu börjat avdunsta. Har på rejält med värme hela tiden nu för att det ska torka upp.

Garage under konstruktion, väggar med isolering och uppreglade reglar, fönster och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elinstallation med uppreglad vägg, eldosor och fördragna sladdar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med uppreglade väggar och synliga elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage under renovering med OSB-skivor och byggmaterial på golvet samt elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett oavslutat garageinredningsprojekt med synlig isolering och elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats inomhus med nyuppreglade väggar och installerade elinstallationer i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage under renovering med uppreglade väggar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter1986 och 2 till
  • Laddar…
Tänk på att starka spottar kan vara jobbiga för ögonen, ur den synpunkten är det bättre med fler svaga
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Tror det är 36st 7W spottar för 50m2 jag köpt för mitt garage. I förrådet på 15m2 blir det 2x12W plafond.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Saknas iaf en tråd i dosan vid dörren. Finns ingen tändtråd.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Saknas iaf en tråd i dosan vid dörren. Finns ingen tändtråd.
Bra uppmärksamhet där! Jag hade bara fördragen 3x1,5 så jag måste dra i tändtråden själv
 
Hej Leif. Jag köpte sådana här "flood lights" (https://www.byggahus.se/forum/threads/plocka-ihop-egen-arbetsbelysning-2x50w-pa-stativ.304250/) på 50 W st som jag ska sätta upp i mitt garage så fort en av två lysrör där säckar ihop. Har ett garage på ca 30 kvm och floodlightsen är på 50 W st. Egentligen hade det nog räckt gott med 2 st 50 W men jag har en trappa som går ned från garaget och längst ned i den trappgången har jag min hylla med spik och skruv. Så den sista av de 3 lamporna ska specifikt lysa upp detta utrymme som är 2 meter djupare ned än resten av garaget.
Så om du har ett öppet garage i ett plan så tror jag sådana ljuskällor skulle kunna vara ett intressant alternativ för dig.
Mvh Tobias på Lorensberg.
 
Jag känner igen det där med att det blir väldigt fuktigt när värmen startas första gången i ett nytt bygge. Förutom värme behövs det bra ventilation för att det ska torka upp snabbt.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.