Filip94 Filip94 skrev:
Ee nej det gör det inte eller behöver iallafall inte göra.

Du kan köpa dina kuvert på maxi helt blanka vita och sätta ett frimärke på och lägga i någon av postnords brevlå
Ja, men efter det stämplas det 'Postnord' i nedre högra hörnet av kuvertet.
 
Redigerat:
A
useless useless skrev:
Hos oss är det 100% PostNord, men det blir fel ändå. Förutom att grannar 1-5 hus bort ibland får sin post i min låda så händer det påfallande ofta att jag får posten för någon vars efternamn börjar på samma bokstav som mitt och som bor på samma gatnummer som jag. Rent slarv.
Dessutom tappade dom en hel säck med paket ute på riksvägen i vintras. Den plockades upp av en privatperson som var snäll nog att lämna in den på ICA som är utlämningsställe för PostNord.
Är du helt säker på att den som tappade säcken märkte det? Den kanske gles av utan att brevbäraren hann uppfatta det. Det kan vara anledningen till att hen inte stannade.
 
Nej han märkte såklart inget eftersom den gled ut genom dörren till lastutrymmet han hade glömt att stänga någon mil tidigare.
 
Filip94 Filip94 skrev:
Ee nej det gör det inte eller behöver iallafall inte göra.

Du kan köpa dina kuvert på maxi helt blanka vita och sätta ett frimärke på och lägga i någon av postnords brevlådor.

Många företag har sitt egna namn tryckt på vanliga vita kuvert.

Det är fortfarande postnord som delar ut posten det som krävs är att det sitter frimärke på kuverten. Inget annat.
Fast nu är det ju så att ”PostNord” printas på när brevet går igenom brevterminalen. Oavsett kuvert.....
 
B
J Jögga-56 skrev:
vill man ha ut snabbt och då duger PostNord. Dom är de enda som kör med 0-1 befordran, alltså utdelning nästkommande dag.
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

16/11 fick jag post som var avsänd och stämplad 5/11. Det var ett av Postnords färdigfrankerade kuvert, med rätt adress och allting.
 
M memike skrev:
Lär bli svårt. Jag har haft samma problem i början av detta året då vi sålde vårt hus, flyttade till en lägenhet för stt sedan flytta till vårt nya hus i sommras.

Vi fick påminnelserna men inte orginal fakturorna. Jag kollade med berörda bolag alla hade de min rätta adress (lägenheten) alltså ligger problemet hos postnord hövdade jag.

Kontaktade postnord ang problemet de hövdade att bolaget inte hade rätt adress. Vilket jag då hade bekräftat ATT de hade. De skyllde ifrån sig ändå. Jag sa att det ör rätt märkligt att orginal fakturorna inte dyker upp men påminnelserna kommer. Jag ville få det till att det var brevbärarn i området som sket i rundor eller dyl då alla fakturor från ett visst bolag skickades samma datum varje månad och den berörda brevbärarn körde dagarna för utdelning. När det istället blev påminnelserna körde en annan brevbärare. Hyfsat märkligt!

Detta kostade mig ca 2000kr i påminnelser.

Dock har dem flesta en regristrerad digital brevlåda vilket du också borde ha? T.ex kivra för att få skatteverket osv. Där ska ju all myndighetspost komma så även kronofogden så det ska man inte kunna missa.

Hur som helst riktigt kass service hos postnord!!!
Du kan i många fall överklaga dessa påminnelse avgifter. Flesta företag brukar lösa det snyggt, nu med postNords skakiga leveranser borde det vara enklare.

Sen har de bara krav att brevet kommer fram efter 2 dagar inte 1 längre (kommer förlängas eller försöka göra det).

Men visst myndigheter brukar vara omöjliga dock (lite märkligt att dom inte är lite flexibla,, när privata företag kan vara det).
 
J Jögga-56 skrev:
Ha, kan stämma. Jag läste nog lådorna som dom vi använder i jobbet, du som de vi lägge posten i. Gummisnoddar däremot var jag inte mycket för. Då får man va jäkligt noga vid sortering för när det väl är snoddat är det lätt att man inte läser innan man lägger i.
Postens gröna samlingslådor har jag bara sett i ”städer” / samhällen med många lägenheter, där postnord använder cykel/moped/etc å inte bil, så fort det används bil så sätts hela rundans post i bilen.

Bara i vårt lilla villaområde så blir körsträckan 2,6 km och täcker 64 villor, vi bor ca 1 km från köpingen (centralortens centrum).
 
B Broken arrow skrev:
Men visst myndigheter brukar vara omöjliga dock (lite märkligt att dom inte är lite flexibla,, när privata företag kan vara det).
Det kan finnas lagstiftning som omöjliggör flexibilitet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H Henrik52 skrev:
Men men, om inte faktura erhållits, så är det skäl att bestrida. Det är då upp till avsändaren att hävda och bevisa att fakturaleverans skett. Detta har jag med framgång praktiserat vid ett tillfälle. Det höll juridiskt. Alla extrakostnader togs bort.

Fel, det är kundens ansvar att betala i tid fastän kunden inte fått någon faktura,

https://www.hallakonsument.se/frageforum/betala-påminnelsen-om-jag-inte-fått-fakturan-1529370

https://www.hallakonsument.se/penga...betalningar/olika-betalsatt/fakturabetalning/

https://lawline.se/answers/betalningsskyldighet-vid-utebliven-faktura
 
Fairlane
Om jag ska posta ett brev och lägger det i en gul eller blå låda, kan jag då vara säker på att det är PostNord som hanterar brevet hela vägen till mottagaren eller kan det hanteras av någon konkurrent?

När jag lämnar in ett paket hos ett ombud till PostNord för vidare transport utomlands. Kan jag då vara säker på att paketet är i PostNords hantering under den tid som det går att spåra paketet hos PostNord (dvs till gränsen)?

Isåfall kan jag lova att PostNord inte riktigt är så duktiga som de påstår sig vara trots flera hundra års erfarenhet.

Med det sagt så ska jag också tillägga att det fungerar väldigt bra för oss. För det mesta alldeles utmärkt.
 
useless useless skrev:
Ja, men efter det stämplas det 'Postnord' i nedre högra hörnet av kuvertet.
Kanske är olika i olika delar av landet för finns aldrig någon stämpel på alla brev jag får och är vara postnord som delar ut brev hos mig.
 
J Jögga-56 skrev:
Fast nu är det ju så att ”PostNord” printas på när brevet går igenom brevterminalen. Oavsett kuvert.....
Bor i Skåne och har då aldrig sätt det på alla brev jsg får och är endast postnord som delar ut kuvert här...
 
A
GlennB GlennB skrev:
Den som hånskrattar är nog mer nån chef eller något, fast nu vet jag ju inte om han eller hon gör det, däremot vet jag att hur mycket dom än lovar så händer det aldrig nåt. När jag bodde i lägenhet hade vi en riktig id--t till rbevärare, han gjorde många fel men det mest störande var att han tyckte det var för jobbigt att bära tillbaka brev/paket som inte gick ner i brevlådorna, så han hade som vana att antingen BANKA (jo, jag hörde det hända när jag var hemma) in det genom brevlådan så det bara blev flisor kvar, eller om det var ännu större, bara lämna det utanför dörren i trapphuset.. Pratade med det lokala postkontoret många gånger och hans chef lovade många gånger att "ta ta i det" och höll med om att det var oacceptabelt (skickade in bilder på hur posten såg ut), en annan grej var att man ofta fick blöt post, ibland med cykelspår över, så jag antar att han lyckades tappa ut den när han vinglade omkring på tjänstecykeln.. troligen var det även en förklaring på ganska mycket av den försvunna posten..

Men det är nog inte den enskilda brevbäraren som är problemet i de flesta fallen gissar jag, även om det uppenbarligen finns rötägg där med.
Jag tycker alltid att det är mycket bättre att försöka förstå. Då kan oftast lösa problem snabbare eller lära sig ha överseende med dem. Det är mycket du tar upp jag försöker at en sak i taget.

Öppningen i brevlådor och brevinkast ska ha ett visst mått. Idag är det dock populärt att sätta in hippare brevlådor importerade från utlandet och där kan måtten vara lite annorlunda. Vissa modeller av inkast kan också få problem med fjädringen så de inte öppnas upp som de ska. Det gör att det kan vara svårt att få ner brev även om brevbäraren kontrollerat storleken innan.

Varje gång en brevbärare måste ta tillbaka paket eller feladresserade brev så måste de göra massa administration. De måste fylla i blanketter, registrera och (vid fel adress) försöka hitta rätt adress eller avsändaren. Det blir en massa övertid som de inte har betalt för. De tvingas alltså göra detta merjobb på sin fritid. Mitt barn hade i alla fall den typen av avtal att de inte hade övertid de hade bara betalt efter hur många hushåll de betjänade. Har då brevbäraren en tid att passa, tex hämta barn på dagis, så förstår jag att de försöker tvinga in brev i brevinkasten.

Regnar eller snöar det så blir posten lätt blöt. Det går knappt att undvika.

Postcyklar är tunga och svårstyrda. Det är lätt att välta på vintern i snö och is men även i grus och trottoarkanter på sommaren. Brevbärare cyklar även på vintern (i städerna i alla fall). Om en brevbärare råkar köra på ett brev/paket så det blir hjulavtryck vad menar du att hen skulle göra? Ta tillbaka brevet/paketet öppna det och paketera om det???? (De får inte öppna försändelser annat än i verkliga nödfall och det ska vi nog vara glada för.) Ta tillbaka det och tvätta det??? Eller???

Vissa brevbärare jobbar mycket långsammare än andra. Ofta beror det på ålder. Det sliter på kroppen att springa upp och ner i trappor i städerna bl.a. Ingen har samma ork vid 50 som man hade när man var 25. Vad är då lösningen? Ska då alla äldre brevbärare avskedas? Ska det då gälla alla arbetsplatser? Ska anställda bara vara slit och släng? Vill vi verkligen ha det samhället?

Det finns troligen absolut ingen som sitter och hånskrattar någonstans i organisationen. Posten är konkurrensutsatt och måste ständigt sänka sina kostnader. Billigast vinner upphandlingar. Då blir servicen oftast sämre. Tyvärr.

Jag övertalade faktiskt mitt barn att sluta som brevbärare i förtid för att det var ett så fysiskt tungt och slitigt arbete, dålig lön samt farligt pga alla hot många brevbärare numer utsätts för i vissa områden i städerna. Visst finns det problem som måste lösas men lösningen är inte att reta upp sig och klanka ner på brevbärare eller lokalkontor.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
......
Isåfall kan jag lova att PostNord inte riktigt är så duktiga som de påstår sig vara trots flera hundra års erfarenhet.
PostNord AB Bildades 2009. Bara för att vi har haft en postgång i Sverige sen drottning Kristinas tid innebär det inte att just PostNord AB har funnits så länge även om Staten är delägare.
 
Förvissa er om att det verkligen är Postsnord som har ansvar för utdelningen.
Det finns en rad andra aktörer som delar ut post, speciellt om det kommer från ett företag. Bring t ex har varit helt hopplösa på vissa platser.
Kolla med avsändaren vem de köper posttjänsterna av.
Och eftersom det är avsändare, inte mottagaren, som kan anföra klagomål så är det där med att stämma lite kört. Du behöver övertala avsändaren att vara lite vass.
Jag har bytt till e-faktura, något som i princip alla större och några mindre företag erbjuder.
Vid enstaka jobb, hantverkare eller andra engångsleverantörer, så har jag bett dem mejla fakturan.
De två åtgärderna har eliminerat en mycket stor del av posttrasslet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.