Demmpa Demmpa skrev:
Skaffa tex Kivra för bla myndighetspost,
Finns det några "recensioner" någonstans om "pros and cons" från någon som använt det ett tag. I princip är jag anti till att jag ska behöva strula med fakturautskrift själv utan tycker det är leverantörens problem men förr eller senare kanske man blir tvungen. Har du tjänsten själv?
 
G GBG68 skrev:
Autogiro
Autogiro ser till att fakturan betalas men hjälper mig inte att få själva fakturan om posten inte kommer fram. På sitt sätt en "förbättring" men ingen lösning. Det stora problemet är att autogiro även betalar felaktiga fakturor och slarvas den fysiska fakturan bort är det lite svårt att kontrollera vad man faktiskt betalar...

Edit: Sen är det som sagt (lyckligtvis) inte bara fakturor som kommer med posten.
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
jag ska försöka förklara mig så kort som möjligt.

Sen ett halv år tillbaka har vi haft STORA problem med vår post. Vi har bott på samma adress 4,5år tillbaka i tiden.

Vi uteblir av flera viktiga fakturor och brev. Allt ifrån små fakturor till stora. Fakturor som vi fått från företag som vi haft i urminnes tider. Vi saknar brev från inkasso och kronofogden (eftersom vi inte får inkasso och dylikt)

Både jag och min fru har varit i kontakt med företagen som skickar ut fakturor, och alla dessa har vår rätta adress.
Jag har varit i kontakt med postnord, dom har ett ärende på det, men idag ringde det lokala postkontoret upp mig och sa att där inte är något fel, att dom levererar vår post som de gjort de senaste 3-4åren....
Jag misstänker inte dom heller, för brevbärare delar ju ut de brev/post han får. Och han vet ju inte vad vi eventuellt saknar för brev.

Är någon här kunnig?! Jag skojar inte om jag säger att detta kostat oss runt 15-20 000kr pga onödiga förseningsavgifter och liknande.

Vi är arga och helt urholkade. Vi ber på
Våra bara knän om hjälp eller tips.

Lär bli svårt. Jag har haft samma problem i början av detta året då vi sålde vårt hus, flyttade till en lägenhet för stt sedan flytta till vårt nya hus i sommras.

Vi fick påminnelserna men inte orginal fakturorna. Jag kollade med berörda bolag alla hade de min rätta adress (lägenheten) alltså ligger problemet hos postnord hövdade jag.

Kontaktade postnord ang problemet de hövdade att bolaget inte hade rätt adress. Vilket jag då hade bekräftat ATT de hade. De skyllde ifrån sig ändå. Jag sa att det ör rätt märkligt att orginal fakturorna inte dyker upp men påminnelserna kommer. Jag ville få det till att det var brevbärarn i området som sket i rundor eller dyl då alla fakturor från ett visst bolag skickades samma datum varje månad och den berörda brevbärarn körde dagarna för utdelning. När det istället blev påminnelserna körde en annan brevbärare. Hyfsat märkligt!

Detta kostade mig ca 2000kr i påminnelser.

Dock har dem flesta en regristrerad digital brevlåda vilket du också borde ha? T.ex kivra för att få skatteverket osv. Där ska ju all myndighetspost komma så även kronofogden så det ska man inte kunna missa.

Hur som helst riktigt kass service hos postnord!!!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det några "recensioner" någonstans om "pros and cons" från någon som använt det ett tag. I princip är jag anti till att jag ska behöva strula med fakturautskrift själv utan tycker det är leverantörens problem men förr eller senare kanske man blir tvungen. Har du tjänsten själv?
Jag har haft Kivra sen starten .. Funkar hur bra som helst .. notifiering i mobilen när det kommer post .. får post från ett tjugotal ställen där .. Bäst hittills? Lönespecen!
 
P
Mun son har ringt posten mpnga gånger när han får veta att han inte fått skickade brev. Exempelvis kom aldrig röstkortet fram. Varje gång säger de att han flyttat utan att meddela adress och varje gång säger han att jag bor här sedan 2004. Visst är det märkligt! De kan inte visa någon flyttanmälan så det är inte någon som adressändrat i hans namn. Låsbar brevlåda finns också.
 
Om ingen annan i området är drabbade på samma sätt är det ju väldigt konstigt.
Jag håller med alla andra kring Kivra och e-faktura. Det fungerar utmärkt.
dessutom bättre förmiljön och numera har ju de flesta fakturaavgifter.

Försök att möta upp brevbäraren och fråga om de har märkt några konstigheter. Skaffa låsbar brevlåda.
Man vet aldrig om ngn kuf i området plötsligt börjat irritera sig på hur ni klipper buskar eller att ni inte målat om garaget (osv).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det några "recensioner" någonstans om "pros and cons" från någon som använt det ett tag. I princip är jag anti till att jag ska behöva strula med fakturautskrift själv utan tycker det är leverantörens problem men förr eller senare kanske man blir tvungen. Har du tjänsten själv?
Har haft Kivra sedan hösten -16, får post från tio myndigheter/mm tex fk, skv, UC, mm
 
Jag har haft Kivra ändra sen 2011 när det hette Brevo. Alla brev, räkningar, årsbesked, etc från Skatteverket, transportstyrelsen, bankerna, försäkringsbolagen etc kommer in där.
Elbolag, sophämtning, telefoner, etc har jag efaktura eller autogiro på. Blir nästan förvånad när man får någon post som inte är reklam...
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Thyro89 Thyro89 skrev:
jag ska försöka förklara mig så kort som möjligt.

Sen ett halv år tillbaka har vi haft STORA problem med vår post. Vi har bott på samma adress 4,5år tillbaka i tiden.

Vi uteblir av flera viktiga fakturor och brev. Allt ifrån små fakturor till stora. Fakturor som vi fått från företag som vi haft i urminnes tider. Vi saknar brev från inkasso och kronofogden (eftersom vi inte får inkasso och dylikt)

Både jag och min fru har varit i kontakt med företagen som skickar ut fakturor, och alla dessa har vår rätta adress.
Jag har varit i kontakt med postnord, dom har ett ärende på det, men idag ringde det lokala postkontoret upp mig och sa att där inte är något fel, att dom levererar vår post som de gjort de senaste 3-4åren....
Jag misstänker inte dom heller, för brevbärare delar ju ut de brev/post han får. Och han vet ju inte vad vi eventuellt saknar för brev.

Är någon här kunnig?! Jag skojar inte om jag säger att detta kostat oss runt 15-20 000kr pga onödiga förseningsavgifter och liknande.

Vi är arga och helt urholkade. Vi ber på
Våra bara knän om hjälp eller tips.
Eftersom jag arbetat på Posten/PostNord i 42 år så kan jag säga att så mycket skit vi fått efter avregleringen det finns inte...Du är medveten om att du kan ha åtminstånde 3 aktörer som delar ut post? PostNord, Bring och som här där jag bor morgontidningsdistributören. Många kunder som kom till oss och skällde ut oss för de inte fått från den och den avsändaren . Ja, fast det är inte vi som delar ut deras post fick man svara. Man lärde sig fort vilka avsändare som försvann ut det egna flödet. Sen är det också så att första brevet skickas med alternativ utdelare men påminnelsen går med PostNord. ...
 
Skulle nästan kunna tro att du är en av mina grannar där vi har sommarstuga.

Varje gång vi tömmer våran brevlåda så ligger det alltid post i den som tillhör någon utav grannarna, men eftersom det är just
våran sommarstuga så tömmer vi ju inte postlådan så ofta. Jag vill helst inte tänka på hur mycket postens slarv kostat våra grannar i förseningsavgifter...
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har haft Kivra sen starten .. Funkar hur bra som helst .. notifiering i mobilen när det kommer post .. får post från ett tjugotal ställen där .. Bäst hittills? Lönespecen!
Går dessutom att betala fakturorna i Kivra!
 
J Jögga-56 skrev:
Eftersom jag arbetat på Posten/PostNord i 42 år så kan jag säga att så mycket skit vi fått efter avregleringen det finns inte...Du är medveten om att du kan ha åtminstånde 3 aktörer som delar ut post? PostNord, Bring och som här där jag bor morgontidningsdistributören. Många kunder som kom till oss och skällde ut oss för de inte fått från den och den avsändaren . Ja, fast det är inte vi som delar ut deras post fick man svara. Man lärde sig fort vilka avsändare som försvann ut det egna flödet. Sen är det också så att första brevet skickas med alternativ utdelare men påminnelsen går med PostNord. ...
Att de kan använda annan utdelare för påminnelsen var ny info för mig!
Här där jag bor går en del post med VTD och det funkar ju helt ok ...
 
S
Om jag fått fel post i min brevlåda brukar jag skriva "Utdelat till fel brevlåda. Gör rätt!" och sedan lägga den i en av postens lådor. Det är är alltid bra att ge posten feedback på saker som inte fungerar. Sedan gäller det visserligen att kolla så det verkligen är PostNord som gjort fel och inte Citymail.

Du nämner att din fru är hemma ibland på dagarna. Att prata med brevbäraren kan vara guld värt.

En enkel övervakningskamera är billig och jag tror inte du riskerar mycket genom att sätta upp en diskret innanför ett fönster med utsikt över brevlådan. Dock kan ju inte bilderna användas som bevis i en rättegång, men det är ju inte huvudsyftet. Det är nog billigare än en bra låsbar brevlåda.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Att de kan använda annan utdelare för påminnelsen var ny info för mig!
Här där jag bor går en del post med VTD och det funkar ju helt ok ...
Först fakturan lämnas in långt före utdelning och då tar man nån konkurent till PostNord men påminnelsen vill man ha ut snabbt och då duger PostNord. Dom är de enda som kör med 0-1 befordran, alltså utdelning nästkommande dag. Mycket förvirrande för kunder som tror att eftersom påminnelsen kom med PostNord så borde väl första fakturan det oxå. Men så är det inte alltid tyvärr.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
de kuvert som postnord delar ut står där postnord på
t
Om man nu inte får kuverten lär man inte kunna se om det står postnord på dem eller inte...
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.