Ja ni, det händer fortfarande inte så mycket här hemma! Sjukskriven pga axeln så tar det allmänt lugnt.. Eller ja så lugnt man kan ta det med en 2åring och en 6 månaders :crysmile::thinking:

Men min sambo fick sig ett ryck och fixade iordning det vi kallar för "dörum". Kort förklarat ett rum där frysen står som är tänkt att bli tvättstuga sen men som tills för några dagar sen varit en 8kvm stor korridor.

Har därmed inga förebilder för det är ett rum vi alltid sett som en tvättstuga även om det inte är det idag och som i övrigt varit hiskeligt ful.

Nu ser det ut såhär istället! Renoverat rum avsett att bli tvättstuga med vita skåp och synliga rör på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt gör inte sjukskrivningen mig gott.. Har nu ritat om bottenvåningen typ 5ggr och köket likaså! Tror jag kommit fram till den mest optimala köksplaneringen som min sambo dock inte håller med om. Frågan är om jag ska bry mig då det är jag som lagar mat 360 dagar om året :thinking:

Slänger upp lite bilder/tankar ikväll så får vi se vad ni tycker. Är ett jäkla monster projekt som ligger några år fram i tiden men visionen får varmt inombords och jag längtar :love:
 
Så, här kommer några bilder!

Backstory. Vi är helt inne på att flytta hela köket, detta då det idag är ca 13kvm och ett genomgångrum till tvättstugan. Fullkomligt opraktiskt med noll arbetsyta.. finns inte ens plats för frysen i köket.

Det är alltså ett krav från min sida att köket ska flyttas och det ska bli trevligt att laga mat i :) Därför är tanken att vardagsrum och kök så snällt får byta plats då vi anser att det är trevligare med ett stort välfungerande kök än ett stort vardagsrum. Andra fördelar är även att köket då får anslutning till baksidan, vardagsrummet hamnar på framsidan (öster) vilket gör att vi slipper alla reflektioner i TVn som vi har idag (väster).

Men för att spåra iväg ännu mer, något som jag visat mig vara expert på så vill jag även lägga golvvärme i hela bottenplan, sätta in en skjutdörr på baksidan, flytta dörr till tvättstuga, sätta in ny trappa som är spegelvänd och flytta toalett.

Det sistnämnda vet jag redan nu aldrig kommer gå enligt bygglovsreglerna så hur jag löser den återstår men det ska gå på ett eller annat sätt! ;)

Nu till lite bilder!

Svartvit ritning över befintlig planlösning av ett hus med kök, tvättstuga och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser alltså vår planlösning ut idag :)

Och när vi gjort så som jag vill så kommer det alltså se ut såhär istället
Planritningar före och efter en tilltänkt ombyggnation, vänster nuvarande och höger framtida kökslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med ett sånt här kök
3D-visualisering av ett modernt kök med inbyggda vitvaror, köksö och solinstrålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-visualisering av ett tänkt kök med öppen planlösning, ljust golv och inbyggd ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De invändningarna min sambo har mot detta köket är placeringen av dörren till tvättstugan. Den tycker hon borde vara på soffväggen men jag är rädd för att det då blir ett för begränsat utrymme för inredning där. Vad tycker ni? Sen är ugnens placering kanske inte helt optimal men jag hittar min själ ingen bättre lösning... fönstret vid diskhon är bara 52cm från väggen så om vi sätter ugnen där måste vi även sätta in ett mindre fönster.

Är det något ni rent spontant ser som är galet? Vad säger du @BirgitS som ändå får anses vara lite av en köks/ergonomiexpert här på forumet? :D

Verkar mina ideér vettiga? :):thinking:
 
Har man inte jobb så skaffar man sig, eller? ;)
 
A andost skrev:
Har man inte jobb så skaffar man sig, eller? ;)
Oupf! Säg inte så.. Har ju hållt på mer eller mindre oavbrutet i 3 år nu :crysmile:
 
J Jarlsgård skrev:
Oupf! Säg inte så.. Har ju hållt på mer eller mindre oavbrutet i 3 år nu :crysmile:
Ufff... säg inte så!!!! :crysmile::seenoevil:
 
Eftersom axeln inte är hundra hel än men mitt renoveringssug ständigt växer sig större så tog jag faktiskt och gjorde lite idag.

Delvis renoverat tak med isolering och inbyggda spotlights, oavslutade elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var ungefär såhär långt jag kände att jag vågade pressa axeln :)

Tar nog och fortsätter lite försiktigt imorgon :)
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Fick upp några läktbitar till igår och idag har jag försökt fokusera på att fixa till elen kring spottarna.

Drog slang och byggde en liten låda att sätta drivdonen i. Kommer sedan sätta en 150x150mm inspektionslucka i taket. Det kommer ändå inte synas sen då vi kommer sätta skjutdörrar längs hela den väggen :)

Så allt var frid och fröjd, slet som få i en inte allt för bekväm position för axeln. Tänkte jag skulle dra i kablarna så jag kunde koppla in spottarna igen och upptäcker då att kontakterna är för stora för att gå i 16mm slangen. Hyffsat irriterad, trött och faktiskt lite allmänt ledsen över det då jag ändå slet för att få dit skitet. Så roar mig nu med att sitta och plocka isär kontakterna i molykyler så långt jag kan och sen får jag släppa all slang igen för att lyckas få igenom det.... Alltid ska det vara något :sweat:

Installationsarbete i tak med öppna läktbitar, eldosa och elslang som ska användas för spottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektroinstallation i tak med kabelskyddsrör, läktbitar och en träkonstruktion för drivdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi får helt enkelt se om det blir något ljus där idag... (y)
 
Elinstallationer i tak med isolering, kablar och böjda kontakter, trångt utan marginal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriska anslutningar och kablar monterade under en träyta med begränsat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag lyckats få ige om kablarna och kopplat in allt :D men lyckades såklart böja ett stift på ena kontakten... Får se om jag lyckas böja tillbaks stiftet eller om jag får byta kabeln. Skulle egentligen behöva 2 längre sladdar för det finns bannemig inte ens 5mm marginal att flytta sladden på:crysmile:
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Börjar med att säga att jag lyckades böja tillbaks stiftet, så nu funkar alla igen :)

Idag har jag fått gjort lite mer.

Renoverat tak med isolering och läkt, tomrör framdraget, och grovmurnat tegelrör vid fläktanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerat o läktat färdigt (y)
En nyligen murerad öppning i en vägg med isolering, träreglar och framdraget tomrör för en fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dragit fram tomrör åt fläkten

Sen tog jag och kapade till ett av de gamla tegelrören ifrån dräneringen!
Ett gammalt tegelrör kapad för att passa en fläkt, inmurat, på ett trägolv, arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perfekt passform mot fläkten!
Ett äldre tegelrör inkopplat till en fläkt med grov murning runt öppningen på en isolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

In murat. Kanske inte den snyggaste murningen.. Men så är jag inte murare heller :crysmile:
Mura/putsa igen lite av hålet vid värmerören också då det hålet hamnade lite för lågt.
Isolerade väggar med elrör och ett nymurerat hål för ventilation, med synligt tegelrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu får de stå och härda till sig så blir förhoppningsvis fläkten inkopplad i veckan :D
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
Ny kyl/frys levererades hem!
Ny LG-kyl/frys i kartong på pall utanför hus, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gör man för att flytta det här åbäket själv?

Jag gjorde såhär
Kyl/frys på pall med hjul som underlättar förflyttning, står på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steg 3. Se till att ha byggt trappan på rätt höjd
Ny levererad kyl/frys vid trappa byggd av träplankor för att underlätta flytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steg 4. Inse att du aldrig kommer lyckas få in en kyl/frys på 140kg själv. Ring en livlina.

Steg 5. Packa upp maskinen efter att ha fått hjälp och känn, Fyfan vad skönt att bli av med den 25 år gamla kylen!
Ny rostfri kyl/frys med vattendispenser placerad i ett kök efter leverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen har jag även kopplat in fläkten i groventren också! Hur fanken jag lodade in den däremot är en annan femma för satan vad snett den hamna!
Fläkt installerad på vägg med synlig kabel och isolering, ojämnt placerad med spår av ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Det är väl Wifi på kylfrysen nu! ;)
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Det är väl Wifi på kylfrysen nu! ;)
Stämmer bra det! Satt hos svärföräldrarna förut och kollade rekommenderad temperatur i kyl, såg att den rekommenderade inte stämde överens med den jag ställt in så snabbt in i appen och ändra :crysmile:

Som typisk man blir man ju lite pirrig i kroppen av sådana otroligt onödiga funktioner :rofl:
 
  • Haha
fia_mstd
  • Laddar…
Vad är det för kyl/frys?
 
Det är en LG gmj916nshv heter den :)

Det vi föll för är att det är en såkallad french door så dörrarna där uppe är kyl och de där nere är frys :) inte världens största frys men vi har ju ett 180 skåp i groventren också så :p
Öppen LG gmj916nshv french door-kylskåp med matvaror i kyl- och frysfack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Här har inte skrivits mkt på sistone. Mest pga att jag helt enkelt inte kunnat göra något på 3 mån pga axeln.

Men bygglov för takfönster är klappat och klart. Firma till badrummet är klappat och klart.

Så idag har jag faktiskt börjat gipsa taket i groventren. Inte för att det gått så bra, men har iaf börjat :crysmile:

Man inser att gipsa tak själv i snedtak är idioti på hög nivå när man inte har en skivlift. Att intala sig själv att det blir enklare bara för att man kör med takgips är ett tecken på obefintlig självinsikt och kännedom om ens begränsningar. Så summa summarum, kommer behöva slätspackla hela taket. Hade inte tänkt mig det men det blev inge vidare  är dock väldigt nöjd med skruvautomaten!!! Utan den hade jag nog gått ninja på gipsen! :crysmile:
Ett pågående gipstaksprojekt med synliga skruvar och ojämnheter i snedtaket samt nedhängande lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.