45 027 läst · 191 svar
45k läst
191 svar
Det lilla radhuset ute på den Skånska landsbygden!
Jag har en fundering!
Jag ska ju dels gjuta ett fundament åt LVVP men även gjuta 2st trappor. Det jag funderar på är vilken betomg/cement jag ska använda? Fin eller grov? Vill ju få relativt fin yta men vad jag kan läsa mig till så ska man inte gjuta tjockare än 100mm med finbetong?
Det funkar med 100mm fundament men trappan behöver nog vara iaf 200mm och då går det inte med finbetong? Och att gjuta en "inre trappa" som man sedan gjuter finbetong utanpå känns omständigt
Vad är era tips och råd?
Jag ska ju dels gjuta ett fundament åt LVVP men även gjuta 2st trappor. Det jag funderar på är vilken betomg/cement jag ska använda? Fin eller grov? Vill ju få relativt fin yta men vad jag kan läsa mig till så ska man inte gjuta tjockare än 100mm med finbetong?
Det funkar med 100mm fundament men trappan behöver nog vara iaf 200mm och då går det inte med finbetong? Och att gjuta en "inre trappa" som man sedan gjuter finbetong utanpå känns omständigt
Vad är era tips och råd?
Sådär ja, då var släpet tömt också!
Var lite vikt på det kan man säga.. Hade ändå 2.5bar i däcken
Tog ett tag att tömma och slutade med att jag måste laga flaket igen
Har även byggt en ny provisorisk trappa samt schaktat av för LVVP.
Nu håller jag helg
Var lite vikt på det kan man säga.. Hade ändå 2.5bar i däcken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog ett tag att tömma och slutade med att jag måste laga flaket igen
Har även byggt en ny provisorisk trappa samt schaktat av för LVVP.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu håller jag helg
Skulle egentligen inte göra mer denna helgen men kunde inte hålla mig från att göra en gjutram för fundamentet!
Tänkte dock sätta en 3mm oljeboard i bakkant för att inte gjuta ihop härligheten med grunden, eller är overkill?
Tänkte dock sätta en 3mm oljeboard i bakkant för att inte gjuta ihop härligheten med grunden, eller är overkill?
Logga in
Skapa konto
Risken för vibrationer/oljud in i huset minskar med en spalt mellan grund och platta, så jag hade kört på det.J Jarlsgård skrev:
Smart där, det har jag inte tänkt på själv! Min tanke på att inte gjuta ihop var för att en av offertnissarna påvisa att det kunde bli fukt vandring in i husväggen om de satt ihop. Nu är det iofs tegelväggar så någon direkt fuktskada hade det ju inte blivit men tänkte ändå ta det säkra före det osäkra
Dörren ut till garaget som ska sättas igen... ska jag mura igen den (dvs som resten av väggen är) eller ska man bara regla och sätta gips på?
Går ju avsevärt mycket snabbare att bara regla, men samtidigt är jag lite anti att blanda material sådär. Beslutsångest alltså!
Går ju avsevärt mycket snabbare att bara regla, men samtidigt är jag lite anti att blanda material sådär. Beslutsångest alltså!
Jo har bestämt mig för att mura trots att det gått snabbare med gips o reglar dörren är en vanlig innerdörr i dagsläget = kallras från helvetet
Har idag hämtat hem en brocka samt 2 lass makadam. Även placerat ut båda gjutformarna
Mer kommer imorgon!
Har idag hämtat hem en brocka samt 2 lass makadam. Även placerat ut båda gjutformarna
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mer kommer imorgon!
Börjar lite lätt med det jag fått gjort hittills!
Jag har kontrollmätt allt igen, den största diffen just nu är ±2mm vilket jag känner att jag kan leva med
Sen har jag armerat, och även byggt upp en "ås" i trappan. Anledningen till det är att makadam är avsevärt mkt billigare än betong + att jag inte ser något syfte i att ha ett trappsteg som är 25cm tjockt. Så nu blir det ist 12cm.
Dessvärre står det lite still nu, dels inväntar jag farsan som ska hjälpta till med gjutningen, dels var jag kaffesugen och dels så glömde jag plocka ut najttåden ur vår enda bil som min sambo kört iväg med
Mer kommer sen!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har kontrollmätt allt igen, den största diffen just nu är ±2mm vilket jag känner att jag kan leva med
Sen har jag armerat, och även byggt upp en "ås" i trappan. Anledningen till det är att makadam är avsevärt mkt billigare än betong + att jag inte ser något syfte i att ha ett trappsteg som är 25cm tjockt. Så nu blir det ist 12cm.
Dessvärre står det lite still nu, dels inväntar jag farsan som ska hjälpta till med gjutningen, dels var jag kaffesugen och dels så glömde jag plocka ut najttåden ur vår enda bil som min sambo kört iväg med
Mer kommer sen!
Glömde att jag lagt ut markrännan också. Det går dessvärre inte att centrera den mot porten då det ska läggas fris runt parkeringen sen så jag funderar på om jag skulle korta ner den så den bara är framför porten?
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
Logga in
Skapa konto
Då var vi färdiga för idag! Vi valde att lägga rännan i fullbredd då det funkade bäst mot avloppet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då har man eldat på idag igen!
Nu är jag redo för luft/vatten! Men några kopparrör kan de fetglömma att de får dra i taket
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är jag redo för luft/vatten! Men några kopparrör kan de fetglömma att de får dra i taket