Nyslipad betongplatta vid husvägg med borttagen form och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formen borttagen
Nyinstallerad betongtrappa utan form med ett slipverktyg på marken och någon arbetar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipat av den lite för att få bort det mjölkiga fältet
Nybyggd trapp i betong utan form vid en husentré med slipade ytor och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog bort formen på trappan också :)
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Vy genom fönster på en parkerad verktygsbil och byggmaterial utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsättning följer...
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Markränna omgiven av sten och sand vid hushörn, med ojämnt underlag och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sten runt markrännan. Kommer lägga om den till våren då underlaget nu är jord/sand men det skyddar iaf rännan fram tills dess!

Hörn i ett ofärdigt utrymme med betongväggar, synlig kopparledning, vattenmätare och skyddad markränna i jord/sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenar runt en markränna vid en husvägg, stege och kopparledningar i förgrunden, på ett underlag av jord och sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer...
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Inleder med att säga att jag är grymt nöjd med installatörernas insats so far! Nu är det egentligen bara elen samt driftsättning kvar men det blir imorgon!

Så lite bilder ska ni få
Nyinstallerad värmepump vid tegelvägg med grus och betongplattor, rördragning och person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med borttagen gipsskiva visar träbjälklag och rördragning, med spotlights och arbetsväskan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabeldragning i taket som förberedelse för tvättstugans elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske inte ser så vackert ut just nu, men det kommer bli oförskämt bra när allt är klart (y)(y)(y)(y)(y)(y)
Kopparledningar installerade och sticker ut ur en vägg, förberedelse för en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberett för tvättstuga!

I garaget blev det en liten specialare. Men dragningen där ute blev också grymt bra!
Avsågad dörr med synliga märken mot en vit vägg, förberedd för renovering eller borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavslutat renoveringsprojekt i garage med sågad dörr och diverse byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallation av rör i hörn av betongrum förberett för tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så har jag alltså sågat av dörren, men den ska ändå läggas igen så vad gör det :cool:

Sist men inte minst så måste jag dela med mig av sambons reaktion när jag skickade bilder till henne!   :crysmile::crysmile::crysmile:
Installation av värmepump på ett metallstativ bredvid en husvägg, med diskussion om utseende och funktion i ett textmeddelandefönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror jag får besöka plåtslagaren imorgon och be dem bocka till en "kjol" till värmepumpen :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Så, då var LVVP installerat o klart (y)(y)

Är fortfarande otroligt nöjd, sjukt tyst och installationen blev så förbannat bra!
Nyinstallerad luft/vatten värmepump på husvägg med synlig rördragning och tillfälligt stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser inte förjäklig ut även om vi ska komma på någon lösning för stativet :thinking:
Renoveringsrum med synlig eldragning och ojämn vitmålning ovanför dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eldragningen, kommer inte synas alls när tvättstugan är klar!
Nyinstallerad luft-vatten värmepump mot husvägg bredvid garageport, med stenläggning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såhär blev det mot garaget.

Ger allt 6 av 5 (y)ar upp :D
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Ja hopp!
Körde och hämtade dörren till groventren och sen gick då min själ inte snabbt hem!
Förarsikt i en bil där ratten och instrumentpanelen syns med en stor lastbil framför i långsam trafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog lite drygt dubbla tiden mot i vanliga fall! Tackqr innerligt den person som kom på köassistenten!!! :love::love:

Ny ytterdörr liggande på pall i garage fyllt med verktyg och cyklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett stycke ytterdörr ligger och kramas med alla andra grejer :crysmile:
 
En liten fråga också!

Dörren till garaget är = kallras deluxe.

Den väggen är idag murad med håltegel. Tycker ni jag ska knacka upp en del av putsen, ta bort halvorna och tegla igen öppningen eller tror ni det blir lika bra att bygga upp med murblock? Murblock hade resulterat i ett tjockare putslager men det kanske inte gör någon direkt skillnad heller?
 
Tar en till fråga som jag hoppas att jag kan få svar på!

Taket i nuvarande tvättstugan har en isoleringstjocklek på otroliga 95mm. När jag rev ner undertaket så hade de tilläggsisolerat med ytterligare 2 lager 70mm isolering.

Men nu när vi rev väck undertaket så vill jag tilläggsisolera yttertaket.

Som det är idag finns det ingen luftspärr, detta är inte möjligt utan att göra en jätteprocedur av det hela så det är uteslutet.

Allt är torrt och fint o så dessutom.

Takstolarna har dimension 50x180.

Min tanke är att lägga in 170mm isolering, sedan slå på 45or horisontellt och lägga in 45mm i dessa. Då blir den totala tjockleken 215mm vilket är en avsevärd förbättring från 95mm men samtidigt såpass lite att det blir ett värmeläckage?

Läste någonstans att det skulle motsvara ett u-värde på lite drygt 0.2 (W/m2K).

Men nu till den huvudsakliga frågan! Bör jag ha ångspärr alls då min avsikt är att ha ett värmeläckage?

Om ja, är Isovers Vario xtra det bästa alternativet? Var finns denna att köpa?

Och ni som tänker galenskap att isolera så lite så kan jag lugna er med att den totala takytan som ska isoleras mäter 2.3x2.7m (6.2m²) och där ska dessutom in ett takfönster på 48x98cm :)

Hoppas ni kan hjälpa mig, för det börjar bli lite väl kallt därute :crysmile::crysmile:
 
Då kör vi en liten update (y)

Nu när vintern gör stormsteg så var det dags att ta tag i isoleringen i tvättstugan.

När jag startade imorse vid 0900 var det varmt och skönt i tvättstugan!
Termometer visar inomhustemperatur på 15,8 grader ståendes på ett trägolv med en verktygsspets i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att riva ner resterande gips samt den gamla glesen
Öppet tak i tvättstuga med synliga gamla isoleringsrester, reglar och elektriska ledningar i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen revs isoleringen ut som visade sig inte vara tjockare än 45mm... Tro fan att det var kallt därute!!:crysmile::thinking:


Tvättstugans tak med träreglar, oisolerade delar och en elektrisk dosa vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan sattes takfotsnät då det inte fanns sen innan.. Hittade totalt 5 getingbo samt en mus i taket.
Renovering av tvättstuga med nya elrör monterade längs träreglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reglar för takfönster sattes. Har inte fått svar från kommunen än om det takfönstret vi vill ha är bygglovsbefriat eller ej då det är så litet. Har försökt hitta om det men det är minst sagt olika bud, fast i Mellerud så är det bygglovsbefriat :crysmile:

Pågående isoleringsarbete i tvättstuga med synligt träbjälklag och installerad 170mm isolering mellan reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat isolera med 170mm samt sätta 45or.
Isoleringsarbete i tvättstuga med exponerade reglar och delvis installerad glasullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdig med 170mm isoleringen. Har även dragit nya elrör då allt kommer flytta runt. Kommer bli 6st spottar i taket som belysning.

Har även satt 2 dosor och börjat dra kabel men batteriet började ta slut i mobilen så kunde inte använda blixt och utan belysning så såg jag själv inte så mkt :sweat:

Kommer nog försöka fixa lite i veckan med framförallt elen så att man kan få lite ljus igen!
 
  • Upprivet tak med synliga träreglar och gammal isolering i en tvättstuga under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Ingen luftspalt?
 
N Noseone skrev:
Ingen luftspalt?
Fanns ingen luftspalt till att börja med, och skulle det mot förmodan vilja cirkulera lite luft så är takstolarna 180 höga o isoleringen 170.

Allt detta står 2-3 inlägg upp ;)
 
Elen har nu blivit färdig dragen, dock saknades en brytare så den återstår. Har även provmonterat spottarna, dels för att se hur bra ljus det blev men även för att se var jag ska sätta driversena (y)

Nydragen elinstallation i tak med öppen isolering och monterade kopplingsdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsdosor uppe, biltemas (ABBs) dosor
Nydragen el med provmonterade spotlights i taket av ett pågående renoveringsprojekt i ett rum med osynlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(y)(y)
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Åsa Lund
Ljust och fint redan nu ju!
 
Har ni något bra tips på ytterbelysning vid groventrédörren?

Jag har nu skummat igenom allt vad jag kan hitta utan att finna något som känns riktigt rätt... En del av mig funderar på infälld belysning tex
2006985B_3.jpg
på vardera sida om dörren, medan en annan del av mig funderar på om man inte skulle "gjuta" in markspottar i trappan? Även där 2 (eller kanske räcker med en?)
DV_8_6038196_01_4c_SE_20181005164753.jpg

Vad tycker ni? Har ni några andra förslag? :)
 
Nu har vi diskuterat här hemma och vi kommer köra på hide a lite mini spot vid groventren (om ingen har ett annat förslag på liten spot man får ha ute??)

Kommer således att bygga en liiiiten taklåda utanför dörren. Vi har ju öppen takfot som det är idag och det vill vi bibehålla.. Så det blir lite klurande där minst sagt :crysmile:

I övrigt går det trögt nu, paja ett muskelfäste i axeln i torsdags så helgens planer att byta dörr sket sig lite, likaså isolera klart taket samt sätta in en Fresh IQ...

Så får se när det kommer igång igen :thinking:
 
  • Gilla
Snappahaneklanen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.