K Kerratron skrev:
Ja det är en egen konstruktion till snurran.
Nej det finns inte någon form av rör eller liknande för att ta hand om kondenserad vatten.
Ja förklara gärna :) jag ska knäppa ett gäng med kort imorgon lördag så ni kan få en bättre uppfattning hur det ser ut! Förbered er på ett lååångt inlägg imorgon.. mvh Erik
K Kerratron skrev:
Ja det är en egen konstruktion till snurran.
Nej det finns inte någon form av rör eller liknande för att ta hand om kondenserad vatten.
Ja förklara gärna :) jag ska knäppa ett gäng med kort imorgon lördag så ni kan få en bättre uppfattning hur det ser ut! Förbered er på ett lååångt inlägg imorgon.. mvh Erik

Om jag försöker förklara bättre vad jag menar så kanske vi hittar felet tillsammans.

Om du byggt en "skorsten" i vilket material som helst, inte ett sugande, så hamnar vattnet i nederkant, i slutet av skorstenen, kondensen kanske dras fram men lämnar inte i helhet din skapelse.
Min fråga är om det finns något i botten av skorstenen som får vattnet att antingen rinna ut, vattnet som med största sannolikhet rinner tillbaks i "röret", vattnet måste försvinna någonstans, ut på taket eller ner i avlopp, avluftning eller annat rör.
Om du inte har något som tar reda på vattnet som kommer från kondens, hamnar vattnet, ja, du vet redan, det går igenom olika material till slut.

Min gissning är som sagt, kondensvatten, som fler varit inne på, som i ditt fall inte försvinner i "skorstenen" utan rinner tillbaks.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Om jag försöker förklara bättre vad jag....
Mvh P-A
Förstår hur du tänker, skorstenen är gjord i formplyfa med falsad plåt på utsidan.
Anar att tanken med dessa snurror är, eftersom de suger luft från vinden, ska därmed suga ut all ev. kondens som bildas i dennes "skorsten/låda" (??)
Om så är fallet så finns det väl två fel det kan vara, endera att det bildas ovanligt mycket kondens på min vind så den ej orkar dra ut allt eller att det blåser för lite/den suger för dåligt. Oavsett så suger den för lite(?) Och jag kanske bör skaffa en elektrisk fläkt som snurrar konstant hela tiden..

Ps. Bilder kommer i helgen på allt.
 
Eller ska man montera någon form av träskivor/isolerskivor på ca 2cm tjocklek invändigt i skorstenen till snurran?
Då de kan suga upp fukten och förhoppningsvis ventilera ut den nån dag senare när det blåser mer?
Vild gissning, är jag ute och cyklar?
 
Skorsten med kondens och isbildning på insidan av locket och takpapp vid sidan av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skorstenen snurran sitter på, gjord i formplyfan med hörn av vanligt regelvirke. Takpappen går lika högt som formplyfan.
Isbildning på insidan av en skorstensklaff täckt med frost, omgiven av trä och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av isbildning och kondensation på insidan av ett takskorstenslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

isdroppar insida plåten, locket som snurran sitter på var även det täckt i is.
Vattenkondens på insidan av en rödfärgad formplyfa intill regelvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör vy av en ventilationskanals konstruktion med isdroppar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

insida "skorstenen" här va det ingen is utan vattendroppar som rann nedåt och droppade ned i isoleringen..

Så ja.. anledningen till vattenskada känns rätt uppenbar. Måste ju vara denna kondens som droppat ned och runnne genom isoleringen.
Så då är frågan, vad kan man göra åt det?
El fläkt som går konstant istället för denna vindsnurra?
Någon form av isolering på formplyfan?
På något sätt fånga upp kondensdropparna? Utan att behöva riva hela taket..

HJÄLP!?
 
K Kerratron skrev:
[bild]
skorstenen snurran sitter på, gjord i formplyfan med hörn av vanligt regelvirke. Takpappen går lika högt som formplyfan.
[bild]
[bild]
isdroppar insida plåten, locket som snurran sitter på var även det täckt i is.
[bild]
[bild]
insida "skorstenen" här va det ingen is utan vattendroppar som rann nedåt och droppade ned i isoleringen..

Så ja.. anledningen till vattenskada känns rätt uppenbar. Måste ju vara denna kondens som droppat ned och runnne genom isoleringen.
Så då är frågan, vad kan man göra åt det?
El fläkt som går konstant istället för denna vindsnurra?
Någon form av isolering på formplyfan?
På något sätt fånga upp kondensdropparna? Utan att behöva riva hela taket..

HJÄLP!?
Tråkigt läge...återkommer med en bättre/fungerande variant i morgon.
Dessvärre behövs undertak och isolering bytas ut, möglet försvinner inte av sig själv.
Har gjort några lösningar tidigare, samma problem som du har, fungerar bra nu.

Mvh P-A
 
Mitt råd just nu är att täcka ditt rör tills imorgon så skall jag försöka ha minst en helhetslösning till dig, en budget som är hyfsad och en lite dyrare men i längden ofelbar, skall bara mixtra ihop lite delar och skickar bilder imorgon hur du bör göra.

Nattinatt! Mvh P-A
 
K Kerratron skrev:
[bild]
skorstenen snurran sitter på, gjord i formplyfan med hörn av vanligt regelvirke. Takpappen går lika högt som formplyfan.
[bild]
[bild]
isdroppar insida plåten, locket som snurran sitter på var även det täckt i is.
[bild]
[bild]
insida "skorstenen" här va det ingen is utan vattendroppar som rann nedåt och droppade ned i isoleringen..

Så ja.. anledningen till vattenskada känns rätt uppenbar. Måste ju vara denna kondens som droppat ned och runnne genom isoleringen.
Så då är frågan, vad kan man göra åt det?
El fläkt som går konstant istället för denna vindsnurra?
Någon form av isolering på formplyfan?
På något sätt fånga upp kondensdropparna? Utan att behöva riva hela taket..

HJÄLP!?
Läs inlägg #31, ganska precis som jag trodde, eller inte direkt trodde, jag har arbetat med att ordna upp efter flera som gjort liknande "skorstenar" som din, de har fungerande ventilationer numera.
Detta kommer att ordna sig, inga större problem att fixa ventilationen, följdskadan tar lite tid och är inte speciellt kostsam, rummet får vänta ett tag, några veckor....
Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Mitt råd just nu är att täcka ditt rör tills imorgon så skall jag försöka ha minst en helhetslösning till dig, en budget som är hyfsad och en lite dyrare men i längden ofelbar, skall bara mixtra ihop lite delar och skickar bilder imorgon hur du bör göra.

Nattinatt! Mvh P-A
Ser framemot nästa post. Tackar så mycket för hjälpen såhär långt. :)
Mvh
 
Planktak i renoveringsfas med synlig skada och tecken på mögel, omgivet av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplankor i taket med synligt mögel och skador, delvis dammsugna, bredvid tak med skadad gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är mellan innertaket och detta planktak som möglet va. Dammsög bort möglet från plankorna. Måste även de rivas eller kan det räcka att tvätta med någon mögeltvätt?
Tanken är att endast måla dessa plankor som innertak.
 
K Kerratron skrev:
[bild]
[bild]
Det är mellan innertaket och detta planktak som möglet va. Dammsög bort möglet från plankorna. Måste även de rivas eller kan det räcka att tvätta med någon mögeltvätt?
Tanken är att endast måla dessa plankor som innertak.
God morgon!

Om ni skall bo i rummet, nej, det behövs bytas, taket alltså, det som är angriper av fukt och mögel, det försvinner inte med tiden.

Återkommer med lite bilder och förslag under dagen.

Den fuktiga isoleringen måste bort i helhet, den förhindrar torkprocessen av det tak som inte blivit mögligt.

Var det ett sovrum ni skall göra av detta rum?
Sitter med mobilen och kan inte scrolla upp och läsa från start.

Mvh P-A
 
A
Om jag förstår det rätt så har ni rivit taket utifrån och sen byggt upp den konstruktionen som nu ses på skissen i tidigare inlägg?

Vems idé var det att ha denna design med luftspalt, luftning, isolering m.m? Din, byggaren eller en kombination?


Med den konstruktion och bilder du visat kondenserar den fuktiga luften innifrån när den möter den kalla uteluften. Det blir tydligast vid skorstenen/”fläkten” då stor luftcirkulation finns här. Jag skulle vara orolig för resten av nocken, där kan finnas påbörjar till mögel även där då varma luften går till högsta punkten och sen kondenserar där när den träffar på kallt.

Så som tidigare skrivits så bör större delen av innertaket inspekteras och risken är att hela taket och isoleringen bör rivas ut och göras om...
 
mathiash77 skrev:
Om jag förstår det rätt så har ni rivit taket utifrån och sen byggt upp den konstruktionen som nu ses på skissen i tidigare inlägg?

Vems idé var det att ha denna design med luftspalt, luftning, isolering m.m? Din, byggaren eller en kombination?


Med den konstruktion och bilder du visat kondenserar den fuktiga luften innifrån när den möter den kalla uteluften. Det blir tydligast vid skorstenen/”fläkten” då stor luftcirkulation finns här. Jag skulle vara orolig för resten av nocken, där kan finnas påbörjar till mögel även där då varma luften går till högsta punkten och sen kondenserar där när den träffar på kallt.

Så som tidigare skrivits så bör större delen av innertaket inspekteras och risken är att hela taket och isoleringen bör rivas ut och göras om...
Helt byggarens design och val av byggmetod. Taket behövde bytas. Jag sa lös problemet. Typ.
Påträffade lite lite mögel på underkant av luftningsspalten/ner mot isolering för ca 1år sedan.
Då sa han att det mest troligt betydde för lite ventilation. Så 2 extra venthål borrades vid varsin nock.
När jag filmat genom snurran skorsten såg allt bra ut iaf.
Bild inifrån tak med synlig isolering och träpanel vid undersidan, inga synliga skador eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mätt med en fuktmätare (sån med två spikar man sticker in i träet) mätt på flera ställen, såväl golv tak som timmerstommen och allt i rummet visar 9-10%.
Testade lite virke ute samt olika länge torkad brasved och där visar den helt andra värden. Så känns rätt trovärdig.
Så bör inte vara nödvändigt att byta plankorna i taket?.
 
A
Det säger ingenting, du behöver inspektera innertaket uppifrån (med kamera eller fysiskt) för att se om det har börjat bli svart eller annan typ av mögel.

Hela brädor behöver inte ha hög fukthalt för att få mögel. Utan det räcker att ytan varit utsatt för kondens/droppar.


Mitt tak hade inte hög fukthalt men kondens invändigt gjorde detta... norrsida. Kallvind
 
  • Innertak med träbrädor och takbjälkar uppvisar svarta mögelfläckar, tecken på kondensskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det verkligen tätt där när du sätter på vindflöjeln ovanpå det där hålet i skorstenen? Jag har nämligen haft likadant hål och det blev inte tätt, det regnade in vid slagregn, nu hade jag en öppen spis nedan så man upptäckte det direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.