S
Efter att ha snokat runt på forumet för tips, råd och energi att fortsätta min egen renovering tänker jag att det är dags för mig att dela med mig av det jag sysslat med det sista året.

Lite kort info om mig och huset:
28 årig tjej som bott i lägenhet, tröttnade på det och ville ha en ny utmaning, det fick jag. Jag köpte ett vinterbonat fritidshus i oktober -17. 66+15 kvm byggt 71 tillbyggt 90. Det som var kända fel från besiktning var en fuktskada i golvet utanför badrummet. Resten av felen har varit härliga överraskningar längs vägen:thinking:
Börjar med att lägga upp lite före bilder på vardagsrummet och kollar om intresse finns att läsa om detta :D
Inredning av vardagsrum före renovering med träväggar, vitmålat tak, gröna gardiner och stor fönstervy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före renovering: Ett tomt vardagsrum med träpanelväggar, kakelugn och fönster med gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett spartanskt vardagsrum med trälaminatgolv, vit trätak, rosa träväggar och en delvis byggd trävägg till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före-renovering interiör av ett vardagsrum med ljust laminatgolv och en halvvägg med hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Spännande, fortsätt gärna historien
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
S
En hall med laminatgolv som leder till en yttre dörr, sovrum till höger och öppningar till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från v-rum. Sovrum till höger, badrum och kök åt vänster
Tomt rum med blåa väggar, vitt golv, fönster med spetsgardiner, leder mot sovrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrum

Gång mellan vardagsrum och sovrum med synlig bågformad dörröppning och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mot kök och badrum
V- rum till vänster, hall till höger
 
S
Interiör av ett kök med vit skåpinredning, spis och fönster med utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök

Loftstege i ett hörn av ett rum med synlig del av köket och öppning till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök, stege till loft

Ett badrum med toalett och handfat till vänster och en korridor som leder vidare in i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum, kök till vänster. Hall och v- rum till höger.

Hoppas planlösningen blev någorlunda tydlig. :thinking:
 
S
Vardagsrum och sovrum är byggt 71, det andra i början av 90.

Det som var kända fel från besiktningen var en fuktskada utanför badrummet så samma dag jag fick nycklarna skulle jag bara dit och titta lite..
Fuktskada inspektion med rivet golv och isolering samt verktyg på ett hus från början av 90-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet golv med synliga träbjälkar och avfall, tecken på renovering eller fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat golv med borttagen yta avslöjar underliggande träbjälkar och en nedbruten betongplatta utanför ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt skulle bara titta lite
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 16 till
  • Laddar…
Känner igen detdära med att bara titta lite :D
 
  • Gilla
Sofia.
  • Laddar…
Vari ligger fuktskadan?
 
S
johel572 johel572 skrev:
Vari ligger fuktskadan?
Utanför badrummet. Gissar att varmvattenberedaren har läckt under lång tid då det var mögel på väggen där beredaren stod och golvet var mjukt precis nedanför den väggen:)
 
S Sofia. skrev:
Vardagsrum och sovrum är byggt 71, det andra i början av 90.

Det som var kända fel från besiktningen var en fuktskada utanför badrummet så samma dag jag fick nycklarna skulle jag bara dit och titta lite..
[bild]
[bild]
[bild]
Som sagt skulle bara titta lite
Är det en brunn som ligger där eller hur funkar det?
 
S
P Pappa1986 skrev:
Är det en brunn som ligger där eller hur funkar det?
Det är en gammal brunn, det används inte idag :)
 
S Sofia. skrev:
Det är en gammal brunn, det används inte idag :)
Ok,

Det kan inte komma fukt från den?
Eller är den fylld med ex, grus?
 
S
P Pappa1986 skrev:
Ok,

Det kan inte komma fukt från den?
Eller är den fylld med ex, grus?
Det är ingen vattenbrunn, lite oklart vad det är. Men den var tom när jag tittade i den (y)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
Renoveringsarbete med borttaget golv och uppgrävd jord i ett hus, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att gräva bort en del jord, besiktningsmannen tyckte det var en bra idé om jag ändå skulle ta bort golvet.

Grävd jord under träbjälkar i ett pågående byggprojekt med begränsat kryputrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte jättemycket plats att krypa på :crysmile:
 
  • Gilla
abygg och 2 till
  • Laddar…
S
Började plocka ner panelen i vardagsrummet, här skulle jag bara gipsa väggarna var planen.
Bakom panelen satt det frigolit och bakom det isolering, tittade lite på den när den ändå var så lätttillgänglig, den hade sjunkit ihop var full med bajs från möss och möglig.
Renoveringsprojekt visande öppnad vägg med isolering, skadad av möss och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tom_Höör
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
Började plocka ner panelen i vardagsrummet, här skulle jag bara gipsa väggarna var planen.
Bakom panelen satt det frigolit och bakom det isolering, tittade lite på den när den ändå var så lätttillgänglig, den hade sjunkit ihop var full med bajs från möss och möglig.
[bild]
Märkligt, blir alltid mer jobb än vad man hade tänkt sig.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.