Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och sist en bild på ljuddämparen till köksfläkten [bild]
Ljuddämpare på imkanalen? Blir det inte lite av en fettfälla även om du har fettfilter mm innan då det ser ut att bli lägsta punkten i systemet? Har du konstruerat imkanalen själv eller är det en färdig produkt med typgodkännande?
 
Jag har sagt att jag vill ha ljuddämpare så då har husleverantören ritat in det. Fjäråskupan säljer en ljuddämpare för applikationen så antar att det är okej.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har sagt att jag vill ha ljuddämpare så då har husleverantören ritat in det. Fjäråskupan säljer en ljuddämpare för applikationen så antar att det är okej.
Jag skulle dubbelkolla med tillverkaren av dämparen så den är godkänd att montera så och vad det är för underhållsbehov. Det lär inte bli så lätt att komma åt och rengöra den som jag kan tolka bilden. Minns att det var rätt komplicerade regler för just imkanalen när jag byggde min då jag skulle ha den helt inbyggd genom övre våningsplanet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
XN-villans ytterväggar är maffiga har jag konstaterat ett flertal gånger under bygget av vårt nya hus.
Hand håller en genomskinlig plastflaska framför en maffig väggkonstruktion på en nybyggd villa med träreglar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gott med råspont i innerväggarna också. ;)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tycker det är riktigt gött med tjocka väggar :)
 
A Alecci skrev:
XN-villans ytterväggar är maffiga har jag konstaterat ett flertal gånger under bygget av vårt nya hus.
[bild]

Gott med råspont i innerväggarna också. ;)
Hur tjock är isoleringen? I mm eller cm alltså.
 
Min vägg är 22+340+45 så 407mm isolering
 
Planerar att dra VP rör för fiber och eventuellt framtida högtalare i helgen.

Black fridayade hem en TV också, men ljudet kan jag inte bestämma mig för. Någon som har tips på vad jag borde ha, något lätt att använda utan fjärr så man slipper meck. Provlyssnade på en Samsung HW-N 960 som lät bra, men kan man montera bakhögtalarna i taket?
 
Hej,

Mycket inspirerande! Vad ligger kostnaden på för ett sådant hus?
Om det blir att bygga hus för oss framöver så är det helt klart rätt väg att gå
 
Har räknat med ca 3,8+ tomt med allt. Bygglov, VA, EL, Fiber Garage, tillval etc. Har inte exakta siffror framför mig nu men återkom när det är dags
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag dragit in fibern. Omvandlarroutern hamnade mitt i huset :)
Dragigt lite VP rör för multimedia också, inte bestämt om jag ska köra soundbar eller inbyggnadshögtalare.

Frun kom på att vi ska byta badrumsspegel och ha extra lampor, tur inte elektrikern hann klart :p tänker sätta lite eluttag i väggen ovanför skrivbordet också.

Imorgon kommer grävaren tillbaka och börjar göra klart tomten, då ryker nog min kära fotoplats på baksidan. En jordhög med en pinne på för att hålla samma perspektiv.
Omvandlarrouter installerad på husvägg med en grön fiberkabel som löper neråt längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omvandlarrouter monterad på trävägg med tre VP-rör som sticker ut ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning under konstruktion med utsikt över grävarbete och hög med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt hus med vit fasad och grått tak i soligt väder, byggarbetsplats med jord och grus framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt genom ett fönster på natten med reflektion av en person och interiören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Är du tvungen att ha en kopplingsbox på fasaden också?
 
Ja, dom svetsar den blåsta fibern i lådan på fasaden. Sen går det 11m patch in till boxen på insidan. Router har jag inte fått ännu
 
Ok. Jag hade förberett med rör när jag gjorde plattan så jag fick fibern in till media skåpet och fördelaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.