Hej! För ca 2 år sen byttes taket med takstolar, isolering, papp, rote, och ny riktigt falsad takplåt.
Men igår när vi rev innertak i ett rum på övervåningen så va det fullt i grönt mögel 1x3m och på en yta av 20x30 cm hängde det fullt med droppar..
Kan för allt i livet ej förstå hur detta har kommit hit?! Är i princip i mitten på huset.

Någon som har några förslag?
 
Avloppsluftning som slutar på vinden?
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K Kerratron skrev:
Hej! För ca 2 år sen byttes taket med takstolar, isolering, papp, rote, och ny riktigt falsad takplåt.
Men igår när vi rev innertak i ett rum på övervåningen så va det fullt i grönt mögel 1x3m och på en yta av 20x30 cm hängde det fullt med droppar..
Kan för allt i livet ej förstå hur detta har kommit hit?! Är i princip i mitten på huset.

Någon som har några förslag?
Hej!

Bara för att det är nytt tak så innebär det inte automatiskt att det är tätt, fel utförd falsning är vanligt och resulterar i att vatten drar upp i falsen.
Detta är min första tanke.

Har ni ventilationssystem i huset?

Har du varit upp på vinden och tittat hur taket ser ut, från insidan, undertaket till plåten menar jag då?

Om det är mitt i huset, hur har de löst nocken med falsningen, kan vara en liten glipa var som helst och vatten har en viss förmåga att kunna leta sig en egen väg, läckaget behöver alltså inte vara rakt ovanför där du har ansamlingen.

Felet kommer du troligtvis att hitta om du letar efter fuktanvisningar i råsponten till yttertaket eller om det är läckage nära en takstol så kan det vara svårare att se men läckan brukar ses med lite sökning.
Taket, plåten behöver inte heller ha hålet rakt ovanför där vattnet kommer in igenom råsponten, takpapperet kan leda vatten från ett ganska stort område om det är ett veck på den.

Mvh P-A
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Avloppsavguktningen går ut genom taket ca 2m "nedåt" från där vattnet är.
Kruxet är att jag ej har någon vind.. Är "full takhöjd".
Så är inte bara att krypa upp på vinden utan måste riva innertaket helt och därmed ramlar all lösisolering ner..

Men även om det skulle va hål i falsen så måste det ju genom duken, roten, luftning pappren och isoleringen för att komma dit..

Skorstenen är som närmast 50cm från läckan. Och nej det finns unga vattenledningar eller något på "vinden".

Kan det vara kondens på något sätt?

Ps. Huset är byggt på mitten av 1800 och jag har fullt förtroende för snickarna då jag är elektriker och jobbar en hel del med dem.
 
K Kerratron skrev:
Avloppsavguktningen går ut genom taket ca 2m "nedåt" från där vattnet är.
Kruxet är att jag ej har någon vind.. Är "full takhöjd".
Så är inte bara att krypa upp på vinden utan måste riva innertaket helt och därmed ramlar all lösisolering ner..

Men även om det skulle va hål i falsen så måste det ju genom duken, roten, luftning pappren och isoleringen för att komma dit..

Skorstenen är som närmast 50cm från läckan. Och nej det finns unga vattenledningar eller något på "vinden".

Kan det vara kondens på något sätt?
Tveksam till kondens, helt omöjligt är det i och för sig inte, kan vara ett kallras så att fukt kondenserad.
Lösisolering, har du plast, diffusionstätt eller diffusionsöppet i huset?
Kan du lägga upp bilder från in och utsidan på taket, helst med allt som finns på taket, skorsten, avluftning, närbild på nocken?

Du skriver att det är full takhöjd, alltså inget plant innertak, taket följer alltså plåttakets lutning, eller hur?

Ny information, bra! Nu gissar jag att det är någon spik i takstolen som punkterat pappen, krupit upp från råsponten som veckat sig, bildat ett veck i pappen och rinner igenom, då kan det vara helt rätt gissat, kondens på undersidan av falsade plåten som samlas och droppar igenom med tiden, tyvärr!

Mvh P-A
 
Så är taket byggt om det är till någon hjälp.
Vad anser du är vettigt tillväga gångssätt, öppna inifrån och lokalisera felet?
Är det ett garantijobb från snickarens sida?
Ps. Är inget plast eller så i taket.
 
  • Handritad skiss av ett snitt genom takkonstruktion med anteckningar om byggmaterial och metod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det ut. Men märkte i morse att där vattnet va är det nu nästan torrt..
 
  • Närbild av trä med fuktskador och mögelbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan torrt trägolv med rester av vattendroppar och mörka fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du kommer ändå behöva riva invändigt för att se omfattningen och byta det mest skadade materialet. Så för mig känns det mest logiskt att öppna där för att eventuellt slippa lägga om/öppna yttertak.

Kontakta försäkringsbolag och byggare för att gå igenom. Du ska ha 10 års reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen.

https://www.lawline.se/answers/reklamation-och-garanti-i-konsumenttjanstlagen
 
Hur är det, har du någon diffusionsspärr (plast) i taket? Vad är det för isolering (lösull av glas/mineral, eller cellulosa)?
 
mathiash77 skrev:
Du kommer ändå behöva riva invändigt för......
[länk]
Hur får man tillbaka isoleringen då?
Va nått som dom typ sprätter förpackningen och sen typ krattade ut. Vet inte vad det va, gul va den iaf. Som "vanlig" isolering..
Är ingen plast eller så i taket.

Snickaren kommer på tisdag och kollar. Men funderar på att såga upp i em, har ingen ro i kroppen att vänta till tisdag..
 
Gör inget innan du kontaktat försäkringsbolag och snickaren fått kolla på det
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Läckage genom tak brukar vara undantaget från ersättning från försäkringsbolagen.
 
Jag gissar på kondens. Du har iskall luft i luftspalten, varm fuktig luft på insidan och ingen fuktspärr som hindrar fuktvandring från innerluft till luftspalt. Och lösullsisolering som inte kan buffra fukt. Det borde börja kondensera i isoleringen (exakt var beror på var daggpunkten är). Jag skulle säga att den konstruktionen borde ha fuktspärr.
 
  • Gilla
Albireo och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar precis som hempularen på vad det är för slags isolering.
Tjock glas- eller stenfiber utan diffusionshämmande skikt på varma sidan kan säkert ge en del rinnande kondens om daggpunkten ligger i isoleringen vilket KTM950 är inne på.

(Ångbroms och måttligt med cellulosa- eller träfiberisolering känns som en bra lösning i ett sådant här gammalt hus. Men det är en annan tråd)
 
A
Jag får hålla med föregående men det enda sättet är att öppna och titta. I bästa fall kondenserar det mot skorstenen och rinner. I värsta fall på stora delar av taket.


Jag blir väldigt nyfiken på hur det var konstruerat innan takbytet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.