Okej tack för tipsen! Tänkte faktiskt fylla en del med all den makadam som man grävt upp, tror inte jag behöver göra lika tjock platta som var tidigare
 
Håll dig till en ~10cm så blir det bra. (y)
 
  • Gilla
Christian Ek
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Håll dig till en ~10cm så blir det bra. (y)
För att få till fallet så blev det på vissa ställen väldigt lite plats för betong över rören. Räcker det med de ~2cm betong över rören på de platserna om jag använder armering också? Vad kan hända?

Avloppsrör lagt i en grävd ränna i betonggolvet med begränsat utrymme ovanför för ytterligare betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det kommer bli en liten spricka över rören, ska du ha något golv på sen?
 
Ja tanken är att lägga Platon över sen och något laminatgolv
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Då är det lugnt (y)
 
  • Gilla
Christian Ek
  • Laddar…
Nu drar det ihop sig att gjuta igen rännan. Tvivlar på att jag hinner gjuta alla rännor samma dag och undrar lite hur jag bäst går tillväga? Ska jag avskärma under dörrkarmarna med osbskivor och gjuter hälften på Lördagen för att sedan ta bort osbskivorna och fortsätter på Söndagen? Kan man göra så eller kan det bli galet om man fortsätter innan det har stelnat helt?
 
Christian Ek Christian Ek skrev:
avskärma under dörrkarmarna med osbskivor och gjuter hälften på Lördagen för att sedan ta bort osbskivorna och fortsätter på Söndagen?
Går utmärkt att göra så (y)
 
En tanke som slog mig var att om man skärmar av med plåt som inte är organiskt så kanske man kan lämna den plåten under dörrkarmarna och slippa att pilla bort den som man skulle behöva om man använde osbskiva, har jag rätt?
 
Såga en planksnutt som är nån mm längre än brädden på rännan som du knackar dit lite lätt, sen är det bara knacka bort den när du ska fortsätta (y)

Blir inga flisor el dylikt kvar.
Jag har kört med lite allt möjligt.. Osb, plywood, planksnutt, masonit, men aldrig plåt. Känns som den halkar iväg lättare..
 
  • Gilla
Christian Ek
  • Laddar…
Hej! Intressant tråd om stambyte som jag tror jag behöver. Jag är orolig för mina avlopp, enplans hus med källare från -68 tror inte det är gjort någon förändring av avlopp innan jag flyttade in. Jag har haft en spolfirma som spolat och filmat med kommentaren att rören inte ser fina ut (rostiga och fettiga så de är lite smala). Jag ska göra vid kök och badrum på entreplan men skulle vilja vänta med stammen i källaren, samtidigt som jag vill få ett bra resultat. Stammen går under garaget där golvet är ca 1m högre än källargolvet, det går väl inte bila upp detta golv, kommer jag då inte kunna göra ett byte av stammen? Ritningarna vet jag inte stämmer eftersom de visar en renslucka i garaget, förstår inte hur det var tänkt med den nivåskilnaden!
Jag tror jag har hittat en renslucka vid köket, men vet inte om jag vågar öppna den, det är gjutjärnsrör och jag tror att luckan aldrig varit öppnad. Killen från spolfirman kunde inte se någon renslucka när han filmade 20m från köket så han var ute i betongrören utanför huset. Jag har läst knipos tråd om trädgårdsslangen som fastnade i rensluckan https://www.byggahus.se/forum/threads/akut-traedgardsslang-fastnat-i-duschavlopp.329111/ . Utefter hans bilder kan jag tänka mig att det är en renslucka jag har hittat men den är överspacklad så endast 4 knoppar buktar ut, sitter på väggen där jag tror att avloppet från köksvasken kommer ner till källargolvet (står ett R på husritningen). Om denna renslucka aldrig har varit öppen, vågar jag öppna den nu för att se lite mer av insidan av rören eller är risken stor att jag inte kommer att kunna stänga den igen?
Jag tror också det finns en annan renslucka halvvägs ut mot garaget i källargolvet, men dumt nog har jag lagt platonmatta och parkettgolv i det rummet (sonens rum). Borde jag försöka göra en lucka i golvet och öppna denna istället men jag antar att denna inte heller varit öppnad eftersom spolkillen inte kunde se något när han filmade. Är lite villrådig efter att ha läst om rostiga gjutjärnsrör, funderar på relining men vet inte om det går att lita på. Läste någonstans att man kunde föra in nya rör i de gamla, skulle det kunna gå under garaget (150 rör enligt ritning), blir skarvarna bra då? Antar att det finns en risk att de gamla rören trillar sönder om man försöker rengöra dem från insidan. Förlåt för lång text, jag är tacksam för synpunkter.
 
Lägg upp bilder luckorna och gärna en planlösning så blir det enklare att ge tips.
 
Jag ser ingen större anledning att öppna rensluckorna, om du får återkommande stopp i avloppet så är det hög tid att byta stammarna..

Inga problem att bila golvet i garaget, men det lär vara desto mer att gräva.
Om det är 150 gjutjärn så kan det gå bra att mata in nya rör.
Inga problem med skarvarna då plaströr har muffar som man skjuter in röret i.
 
Tyvärr kommer jag bara åt ett ställa att ta bild på och det är där jag ritat ett kryss med ring runt till vänster om R där jag skrivit till "från Kök entreplan" på ritningen, CC mellan bultarna på korta sidan är knappt 7cm. Jag har också skrivit ett "R ?" på ritningen vid WC i källaren och som jag kommer ihåg var det en räflad plåt som lock stort kanske som ett A4 20x30cm.

 
Redigerat:
Jag har ibland stopp från toaletten i källaren men då använder jag en sån där gummisak i toastolen och sen minst 2 hinkar vatten när jag hör att det lossnar sen funkar det igen. Spolkillen tyckte rören inte alls såg bra ut men det är klart han vill ju sälja relining kan jag tänka. Men om jag renoverar kök och badrum uppe borde jag byta ner till källaren? men kan man få bra skarvar eller blir det bara provisoriskt?
Sen är det ett problem till och det är "hantverkaren" som tömt sin hink med rester från kakelfix eller flytspackel och eftersom rören från tvättstugan har dålig lutning har det blivit en försämring med 20% några meter ut mot stammen :(.
Vidare har förste "hantverkaren" låtit en gammal gjutjärnsgolvgrunn sitta kvar med "läppen" och satt nytt vattenlås vid sidan så spolkillen hade svårt att komme ut och spola och det gick inte filma så långt pga för mycket böjar. Jag är så trött på att bli förd bakom ljuset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.