Krilleman
Jag hade knapp några rätt :oops:

Hämnden är ljuv dock... :cool:
 
  • Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
Hoppas det fortsätter då och då med de här små övningarna de är kul, särskilt med dina små glidningar i alternativen som lätt lockar snabbt oövertänkt åt fel håll.

Fråga 8 är ju inte så genomtränglig för de flesta och det skulle lätt kunna ge spaltmeter av diskussioner kring allt där. Och i fråga 6 ser jag att oavsett frågan ansluter F1 och F2 fint till en tråd för inte så länge sen kring tvåpolig avsäkring för 12 V och batterier.

Jag får vara nöjd med att falla på den icke så eltekniska frågan 1 med temperatur på plasthandtag. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
7/10 (Fast jag gissade på...alla)! Tolkar det som att det är fritt fram för mig att hempula!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A arkTecko skrev:
7/10 (Fast jag gissade på...alla)! Tolkar det som att det är fritt fram för mig att hempula!
Det är bara att sätta igång. :)
 
7 av 10 men mycket chansning så det är nog klokast att ringa ”elmannen” när det ska kopplas.
/B
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
harry73
8 av 10
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Men den får väl precis lika gärna stå på golvet bara den står minst 120 cm från duschen? Och en fast golvlist hade väl också kunnat göra att det definierades som duschkar, så att placeringen inte längre skulle vara zon 0 då heller?
Jodå du har helt rätt. Tillräckligt långt ifrån duschen får TM står på golvet. Frågan är inte klockrent formulerad, jag försökte med "var är fel här" peka på vad som var fel i bilden, och där ju väggen i vägen. Då kan ju inte felet vara att den står för nära för den kan ju inte stå längre bort, åtminstone inte åt vänster i bild, eller :thinking: Jag ville ha med denna bild en gång till (fanns även i badrumsartikeln) för den visar att en TM får placeras mer eller mindre direkt i skottgluggen från duschen bara den höjs upp 10 cm. Om det är bra är en annan sak.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Tack, då vet jag att jag inte tänkt fel. Vad säger du om "duschkars"-alternativet - hade inte även en tillräckligt bra kant "löst" situationen?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå du har helt rätt. Tillräckligt långt ifrån duschen får TM står på golvet. Frågan är inte klockrent formulerad, jag försökte med "var är fel här" peka på vad som var fel i bilden, och där ju väggen i vägen. Då kan ju inte felet vara att den står för nära för den kan ju inte stå längre bort, åtminstone inte åt vänster i bild, eller :thinking: Jag ville ha med denna bild en gång till (fanns även i badrumsartikeln) för den visar att en TM får placeras mer eller mindre direkt i skottgluggen från duschen bara den höjs upp 10 cm. Om det är bra är en annan sak.
Intressant. Jag har träffat på en och annan välduschad TM under åren. Senast löd felbeskrivningen: JFB löser direkt vid start ...
 
  • Gilla
Mikael 81 och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Tack, då vet jag att jag inte tänkt fel. Vad säger du om "duschkars"-alternativet - hade inte även en tillräckligt bra kant "löst" situationen?
Förlåt, jag glömde din andra fråga. Det finns inget tydligt svar på det, men jag gjorde några gissningar på vad som definierar område 1 och 2 i badrumsartikeln: https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#sida-6
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Alltid lär man sig något nytt ;)
Jag lärde mig att:
Det tydligen räcker med 7 graders marginal mot att få brännskada !
Att det är klurigt med tvättmaskiners placering!
Att man förr i tiden inte riktigt trodde att PEN skulle behöva användas !
Att jag får förbättra mina ( dåliga ) kunskaper om skruvförbands nomenklatur!

För övrigt är jag riktigt nöjd (y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
7 av 10
3,7,9 blev fel , ibland läser man och tolkar frågetexten fel. Visst finns det miljoner lampor installerade fast, utan jordfelsbrytare? Men vid installation är det en annan sak kanske.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kravet på JFB för fast ansluten belysning i bostäder är nytt sedan i 2017.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kravet på JFB för fast ansluten belysning i bostäder är nytt sedan i 2017.
Vilken slags JFB krävs för fast ansluten belysning i bostäder?”

Skulle det vara krav på JFB i en miljon lägenheter f.o.m 2017 som har en sådan här elcentral ??
Äldre elektrisk säkerhetsbrytare och proppar på en elcentral märkt "B7" i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Kravet är inte retroaktivt.
Så det gäller alltså bara vid nyinstallation samt där förändringen av elsystemet är såpass stor att det inte längre kan ses som reparation eller smärre komplettering.

Jag har dock diskuterat detta med chefen, jag anser att man hamnar på aningen tunn is ifall man sätter upp en fast ansluten ljusarmatur i ett rum som inte tidigare haft sådan.
Då kan det nog anses som nyinstallation, inte komplettering.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.