Gästquizzaren Bo Siltberg är tillbaka med ännu ett SVÅRT elquiz! Själv fick jag två rätt, hoppas att det går bättre för er andra.

Quiz: Bosses SVÅRA elquiz 3 https://www.byggahus.se/quiz/129-bosses-svara-elquiz-3

I den här tråden kan du också berätta om ditt resultat och diskutera quizet i största allmänhet.

Taklampa i badrum med öppen kabelanslutning och markerade ledningar för ett eluttag och en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av peter_swedens ojordade elinstallation i badrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Oj vad fel jag hade.

Jag borde verkligen kunna yttertemp på plast då jag jobbat med det, men minnet är kort och dåligt!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
LarsSvensson80
Det var rätt klurigt men nu har jag lärt mig två nya saker av Bosse ;)
 
  • Skärmdump av resultat på ett quiz, "Bosse SVÅRA elquiz 3", med poängen 8 av 10.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
O
Jag lyckades skrapa ihop 7/10, men då erkänner jag villigt att jag chansade på hälften av frågorna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det här med att tvättmaskinen står på golvet, kan nån utveckla det?
 
LarsSvensson80
Zonregler för el, genom att lyfta den 10 centimeter går den från område 0 till 1.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
7/10.
Gissningarna gick rätt bra, klantigheterna känns svårare att leva med. :surprised: :cry:

:crysmile:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Puh.... Svårt var ordet. 7/10 och jag chansade en hel del. Det förvånar mig att handtaget får anta den temperaturen.

Sen ska det väl sägas att t.ex. PEN-ledarens historiska storlek (som jag hade fel på) är en sådan utantillkunskap som har tveksam relevans för en hempulare (ja, jag försökar förklara bort mitt misslyckande).

Du borde ha suddat bort produktnamnet på fråga 6 också, det gav en rätt tydlig ledtråd även om det från kretsen går att förstå vad den gör :) Ja, detta var en av dem jag hade rätt på som inte var en gissning.

:)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
LarsSvensson80 LarsSvensson80 skrev:
Zonregler för el, genom att lyfta den 10 centimeter går den från område 0 till 1.
Men den får väl precis lika gärna stå på golvet bara den står minst 120 cm från duschen? Och en fast golvlist hade väl också kunnat göra att det definierades som duschkar, så att placeringen inte längre skulle vara zon 0 då heller?
 
LarsSvensson80
Du fick 4 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 430 personer (45%) av de 937 som gjort quizet.:thinking:
Jag känner mig ändå nöjd eftersom jag inte arbetar med el och kul att se hur Bosse skrivit svarsalternativen så det blir riktigt klurigt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den har jag läst. Men min fråga kvarstår. :)
 
7/10 får jag nog vara mycket nöjd med. Särskilt med tanke på att utbildningen är långt bak i tiden plus att jag inte jobbar inom området. Jag gjorde quizen igår på mobilen, men om jag minns rätt hade jag fel på handtagstemperaturen, tvättmaskinens placering samt namnet på kopplingsklämman

EDIT: Bra quiz! Sånt här är roligt.

Resultatskärm från Bosses SVÅRA elquiz 3 som visar poängen 7 av 10 möjliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du fick 9 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 936 personer (95%) av de 977 som gjort quizet.

Tror jag haft för mycket fritid och spenderat för mycket tid att läsa här på forumet, bla Bosses förträffliga inlägg och artiklar om säker el. Är annars lekman inom området, men skönt att man inte är helt bort kollrad som husägare :D

Visst det blev en del kvalificerade gissningar...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Gick ju inget vidare: 4/10. Och dessutom så har jag bara klarat en fråga som inte hälften hade rätt på, dvs det lilla jag kan, det kan alla andra också. :)

Fast att det inte var några överfall i kulo-dosan, det var vi iaf mindre än hälften som visste! Jag greppar mig krampaktigt fast vid det halmstrået! :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.