Domen har fallit. Det verkar som om kompressorn är slut i min IVT Greenline E5. Rörfirman vill sälja en helt ny pump men jag får ont i plånboken. Vad skulle ni ha gjort? Allt nytt eller ny kompressor?
Har hittat en sida som säljer bara bar kompressor för 12000.
Ny pump med allt 65000 och en ny kompressor hos installatören 18000-20000.
K
 
Hur gammal är värmepumpen? Enligt t.ex. Energimyndigheten får man räkna med ett kompressorbyte efter 10-15 år och att värmepumpen då ska klara sig många år till. Hur djupt ät borrhålet? Vad är husets energiförbrukning?
 
J Josth skrev:
Hur gammal är värmepumpen? Enligt t.ex. Energimyndigheten får man räkna med ett kompressorbyte efter 10-15 år och att värmepumpen då ska klara sig många år till. Hur djupt ät borrhålet? Vad är husets energiförbrukning?
Pumpen är 17 år och har gått som en klocka. Borrhålet är 110 tror jag och vi har en total elförbrukning på 9500 kWh per år. Räknar med att 6000 av dem går till värme och varmvatten.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Räkna med en 5000-ing till för ny expansionsventil och torkfilter, samt nytt köldmedium. Äldre IVT hade problem med slangar som gummit släppte i och korkade igen på vattensidan, så dessa bör man byta också.
Sen tillkommer arbetskostnad för en dag ca.

Så var 18000-20000 inkl allt så är det ett rätt ok pris
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Ok, då har ni en väldigt låg elförbrukning redan nu så det finns inget direkt att tjäna på en uppgradering av värmepumpen. Om värmepumpen går bra för övrigt, det finns reservdelar och kostnaden för byte av kompressor med tillbehör är rimlig så tycker jag det är vettigt att reparera den.
 
  • Gilla
Peter4321 och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, då har ni en väldigt låg elförbrukning redan nu så det finns inget direkt att tjäna på en uppgradering av värmepumpen. Om värmepumpen går bra för övrigt, det finns reservdelar och kostnaden för byte av kompressor med tillbehör är rimlig så tycker jag det är vettigt att reparera den.
Tack för rådet!!
 
L lordi skrev:
Räkna med en 5000-ing till för ny expansionsventil och torkfilter, samt nytt köldmedium. Äldre IVT hade problem med slangar som gummit släppte i och korkade igen på vattensidan, så dessa bör man byta också.
Sen tillkommer arbetskostnad för en dag ca.

Så var 18000-20000 inkl allt så är det ett rätt ok pris
Tusen tack!! Nu blir det lättare att välja.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
En annan sak som man bör ha i åtanke är att borrhålet kan bli underdimensionerat för en ny värmepump, då den tar ut mer energi från berget. Men det bör en seriös installatör ha koll på.
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
L lordi skrev:
En annan sak som man bör ha i åtanke är att borrhålet kan bli underdimensionerat för en ny värmepump, då den tar ut mer energi från berget. Men det bör en seriös installatör ha koll på.
Oj! Tack för varningen!
 
Enligt NIBEs gamla dimensioneringsprogram skulle 110 m borrhål gott och väl räcka en F1245-6, dvs 6 kW-pump. Men det kan variera var landet det gäller. Effektbeteckningarna har också ändrats så att en äldre "5 kW" idag kan motsvaras av en "6 kW".
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
J Josth skrev:
Enligt NIBEs gamla dimensioneringsprogram skulle 110 m borrhål gott och väl räcka en F1245-6, dvs 6 kW-pump. Men det kan variera var landet det gäller. Effektbeteckningarna har också ändrats så att en äldre "5 kW" idag kan motsvaras av en "6 kW".
Man undrar... Ringde runt till några igår och de försöker febrilt sälja på oss större pumpar, typ 8-10. Känns inte helt seriöst.
 
Jag skulle inte byta kompressor i en 17 år gammal vp lika bra att byta allt hur är det med tillgång på reservdelar till så gammal vp och vad pajar nästa gång.
 
Är där en kondensator ansluten till kompressorn (vit/silvrig cylinder med två sladdar ut)? Om så kan det vara den som är trasig. Om kompressorn drivs på trefas så finns där ingen kondensator.
 
Den svenska versionen av Greenline E5 har en trefas-kompressor. Exportversionen till t.ex. Storbritannien var enfas.
 
Okej. Då kan det vara en termisk sägkring i maskineriet eller så har den bränt. Är nog besvärligt att fixa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.