E Edda skrev:
Nej det är i de små tvåorna. I min får man bo max tre pers. Jag tycker också det är dumt men det är föreningen som bestämt att det ska vara så för att förebygga att man trycker in 10 pers i en tvåa.

Tack för feedbacken, om vi ska lägga ut den till försäljning igen med nya bilder ska jag definitivt kräva mer.

Samtidigt blir jag irriterad på mäklaren för då är det ju jag som gör mäklarens jobb och jag tycker att det är det jag betalar honom för att göra. Det är ju inte mitt jobb att behöva tänka på sånt, liksom.
Nu gäller det att göra det bästa av situationen. Antingen så letar du upp en BRA mäklare och byter. Eller så gäller det att få den nuvarande mäklaren att göra ett bättre jobb. Jag tror att din tidsmarginal är för knapp för att byta mäklare nu. Bara att utreda vilken mäklare som kan antas vara bättre kommer att ta någon vecka.

Jag skulle också förhandla med fler banker om överbryggningslån. Hör med Handelsbanken, har uppfattat att de är mindre fyrkantiga, verkligen gör en individuell prövning, vilket kan slå åt båda håll. Men om jag fattade rätt så räknar du bara med 50% belåning på den nya bostaden? Sådant kan vara bra OM banken tar hänsyn till det i bedömningen. Jag har själv goda/blandade erfarenheter av Danske bank, men då har det inte handlat om lån på marginalen.

Du skulle också kunna prata med Bluestep, men då får det verkligen vara en nödsituation.
 
  • Gilla
Edda
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Vad heter nätbanken som blåste er?
T Thomas' skrev:
Vad heter nätbanken som blåste er?
Bluestep.
 
T
E Edda skrev:
Tack för feedback! Säkert bra att lägga upp avstånd till kollektivtrafik tänker jag. Jag har lagt upp den i fb-grupper men inte själv på blocket, det görs ju automatiskt via hemnet så tänkte väl inte på att göra det själv. Har också fått frågor om parkering samt tvättstuga och förråd så det kan man ju också lägga till. Jag tycker själv bilderna blev rätt kassa för de visat knappt något av uteplatserna och badrummet ser väldigt sterilt ut. Kanske borde man låna en bra kamera och lägga upp lite bilder själv i en blocket-annons?

Jag tror de flesta som flyttat in är studenter och unga. Så kanske borde man utgå från det först och främst.

Allt detta är ju oftast standard i objekt på hemnet, avstånd till X, tvättstuga, parkering etc... Förstår inte alls varför Din mäklare lagt in detta, är ju av värde, och bilder utanför lägenhet? Aldrig sett ett objekt på hemnet utan detta.

Angående länsfast så har jag inget gott intryck av dom, inte heller som försäkringsbolag. Varit kund länge där, men tröttnat nu.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla goda råd och tips. Ska skriva upp alla förbättringar till annonsen och ge mäklaren samt kontakta fler banker om överbryggningslån. Jag är ensamstående med ett barn (dock med hög lön och såklart utan betalningsanmärkningar) så mina chanser att få hela lånet är inte så goda. Det måste ju gå på något sätt.
 
H hempularen skrev:
Nu gäller det att göra det bästa av situationen. Antingen så letar du upp en BRA mäklare och byter. Eller så gäller det att få den nuvarande mäklaren att göra ett bättre jobb. Jag tror att din tidsmarginal är för knapp för att byta mäklare nu. Bara att utreda vilken mäklare som kan antas vara bättre kommer att ta någon vecka.

Jag skulle också förhandla med fler banker om överbryggningslån. Hör med Handelsbanken, har uppfattat att de är mindre fyrkantiga, verkligen gör en individuell prövning, vilket kan slå åt båda håll. Men om jag fattade rätt så räknar du bara med 50% belåning på den nya bostaden? Sådant kan vara bra OM banken tar hänsyn till det i bedömningen. Jag har själv goda/blandade erfarenheter av Danske bank, men då har det inte handlat om lån på marginalen.

Du skulle också kunna prata med Bluestep, men då får det verkligen vara en nödsituation.
Precis jag räknar på att kunna lägga 50% på den nya lägenheten då jag har knappt något lån på min nuvarande och den jag köpt kostar ca 1.5 miljoner.
 
Du är nog inne på rätt väg. Det blir troligen dyrt om du skulle byta mäklare direkt, läs avtalet men du är säkert bunden en bra tid. Däremot kan du diskutera med mäklaren och göra förbättringar av hur bostaden marknadsförs enligt de råd du fått här. Fundera särskilt över vad som kan göras för att attrahera målgruppen spm brukar köpa i området. Du kan också prata ytterligare en gång med din egen bank om situationen. Om allt går fel återstår sedan kanske inget annat än att hoppa av köpet av din nya bostad och betala det skadestånd som säljaren här kan ställa,
 
Det är sannolikt försent att byta mäklare. Dels beroende på deras vanligtvis exklusiva 3 månaders kontrakt och dels för att nya foton då måste tas. Däremot försvinner karenstiden från Hemnet så det går att lägga upp annonsen på nytt så fort det är möjligt. Det enklaste vore väl i så fall att ta nya fotografier eller komplettera och sedan uppdatera annonstexten med relevant fakta.
 
T
E Edda skrev:
Bluestep.
Aha, inte konstigt. Bluestep är ju mer en blancobank än bostadbank
 
En sak som mäklare ofta är dåliga på, är att analysera "Vem kommer att köpa här", "vad vill den personen se", "Vad triggar den personen".

Den här typen av frågor är basic säljkunskap. Men OM det ingår i mäklarutbildningen, så verkar många mäklare ha sovit på den föreläsningen.

Här i området där jag bor, verkar en mäklare som alltid får toppriser på allt hon säljer. Det mest extrema exemplet är för ett par år sedan. En villa som hon sålde gick för drygt 12 milj. Samtidigt sålde länsfast en villa i samma kvarter som var 20 kvm större, såg likvärdig ut i standard (men bilder kan ljuga), och de fick ut drygt 8 milj.

En bekant till oss berättade att mäklaren kom in, säger "den här villan kommer att köpas av en småbarnsfamilj". Tänk efter, vad ville ni se i ett boende när barnen var små. I badrummet fanns bara en dusch, sätt in ett badkar. Och ytterligare några små "stylingdetaljer". Om man har just tänket "vad vill den trolige köparen se". Obs, det gällde inte 12 miljonershuset.

Min son köpte en bostadsrätt, en liten etta. Den var seg att sälja, mäklaren fick inte upp buden, men säljaren accepterade inte budet från min son. Mäklaren fortsatte att visa typ 5 ggr extra. Vi åkte dit på den sista av visningarna (där det tyvärr dök upp en budgivare till, så priset gick upp). Vi skulle mäta ett köksskåp för att se om det gick att få in en liten diskmaskin där. Öppnar skåpsluckan, och där sitter det en diskmaskin. Fanns inte ett ord om det i prospektet.

Som jag ser det så var det en jättemiss av mäklaren. En liten etta köps av en ung människa för det mesta. Lyxen att ha en diskmaskin smäller väldigt högt i den åldern. Och i den åldern har man ofta väldigt luddig uppfattning om hur svårt eller enkelt det är att installera en en maskin. Så att det redan finns en maskin är en solklar detalj som gillas av den troliga målgruppen. Annars kan man ju tycka att en diskmaskin mer eller mindre i en lägenhetsaffär på drygt 2 milj, spelar väl ingen roll. Men en ung person ser inte kostnaden för maskinen, utan de praktiska svårigheterna att bygga om köket för att få in en diskmaskin.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En sak som mäklare ofta är dåliga på, är att analysera "Vem kommer att köpa här", "vad vill den personen se", "Vad triggar den personen".

Den här typen av frågor är basic säljkunskap. Men OM det ingår i mäklarutbildningen, så verkar många mäklare ha sovit på den föreläsningen.

Här i området där jag bor, verkar en mäklare som alltid får toppriser på allt hon säljer. Det mest extrema exemplet är för ett par år sedan. En villa som hon sålde gick för drygt 12 milj. Samtidigt sålde länsfast en villa i samma kvarter som var 20 kvm större, såg likvärdig ut i standard (men bilder kan ljuga), och de fick ut drygt 8 milj.

En bekant till oss berättade att mäklaren kom in, säger "den här villan kommer att köpas av en småbarnsfamilj". Tänk efter, vad ville ni se i ett boende när barnen var små. I badrummet fanns bara en dusch, sätt in ett badkar. Och ytterligare några små "stylingdetaljer". Om man har just tänket "vad vill den trolige köparen se". Obs, det gällde inte 12 miljonershuset.

Min son köpte en bostadsrätt, en liten etta. Den var seg att sälja, mäklaren fick inte upp buden, men säljaren accepterade inte budet från min son. Mäklaren fortsatte att visa typ 5 ggr extra. Vi åkte dit på den sista av visningarna (där det tyvärr dök upp en budgivare till, så priset gick upp). Vi skulle mäta ett köksskåp för att se om det gick att få in en liten diskmaskin där. Öppnar skåpsluckan, och där sitter det en diskmaskin. Fanns inte ett ord om det i prospektet.

Som jag ser det så var det en jättemiss av mäklaren. En liten etta köps av en ung människa för det mesta. Lyxen att ha en diskmaskin smäller väldigt högt i den åldern. Och i den åldern har man ofta väldigt luddig uppfattning om hur svårt eller enkelt det är att installera en en maskin. Så att det redan finns en maskin är en solklar detalj som gillas av den troliga målgruppen. Annars kan man ju tycka att en diskmaskin mer eller mindre i en lägenhetsaffär på drygt 2 milj, spelar väl ingen roll. Men en ung person ser inte kostnaden för maskinen, utan de praktiska svårigheterna att bygga om köket för att få in en diskmaskin.
Det är väldigt bra poänger! Min lgh har både diskmaskin och tvättmaskin men jag saknar verkligen det här inriktade säljandet i hur min marknadsförs.
 
H hempularen skrev:
Min son köpte en bostadsrätt, en liten etta. Den var seg att sälja, mäklaren fick inte upp buden, men säljaren accepterade inte budet från min son. Mäklaren fortsatte att visa typ 5 ggr extra. Vi åkte dit på den sista av visningarna (där det tyvärr dök upp en budgivare till, så priset gick upp). Vi skulle mäta ett köksskåp för att se om det gick att få in en liten diskmaskin där. Öppnar skåpsluckan, och där sitter det en diskmaskin. Fanns inte ett ord om det i prospektet.

Som jag ser det så var det en jättemiss av mäklaren. En liten etta köps av en ung människa för det mesta. Lyxen att ha en diskmaskin smäller väldigt högt i den åldern. Och i den åldern har man ofta väldigt luddig uppfattning om hur svårt eller enkelt det är att installera en en maskin. Så att det redan finns en maskin är en solklar detalj som gillas av den troliga målgruppen. Annars kan man ju tycka att en diskmaskin mer eller mindre i en lägenhetsaffär på drygt 2 milj, spelar väl ingen roll. Men en ung person ser inte kostnaden för maskinen, utan de praktiska svårigheterna att bygga om köket för att få in en diskmaskin.
Jag råkade ut för en liknande sak när jag köpte mitt hus. Ett ganska litet hus ute i skogen, men med pendlingsavstånd till Göteborg. Kändes passande för mig som ensamstående, kan ha närheten till naturen men funkar ändå med jobbet som ingenjör. Så när jag vunnit budgivningen (bara en annan budgivare, och det märktes snabbt att deras budget var mer begränsad) och träffade säljaren för kontraktsskrivning så nämnde han plötsligt att det dragits in fiber nyligen. Inte ett ord om detta i annonsen eller under visningen! Där tror jag faktiskt att de kan ha missat några budgivare, då detta inte bara ger en större möjligheter i form av underhållning och kontakt med omvärlden, utan även möjliggör tex arbete på distans. Det var några yngre par (till synes utan barn) på visningen och det är inte otänkbart att sådant är en dealbreaker för dem.
Det var dessutom lite andra smågrejer som inte gjorts i ordning men som det sedan visade sig skulle fixas innan tillträde, även det är ju något som kan göra att man lägger sig lägre i en budgivning. Kommer definitivt inte anlita den mäklaren den dagen jag säljer i alla fall..
 
  • Gilla
Edda och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Rätt exponering är superviktigt vid en försäljning.
 
E Edda skrev:
Hade ännu en visning i veckan, många som kom och fick ett hyfsat bud men denna spekulant fick heller inte ja från sin bank :/ får samtidigt veta att en mycket sunkigare lägenhet än min i samma område som är lika stor som min men med högre månadskostnad sålde för 200 000 över mitt utgångspris :( fattar inte alls vad som händer nu. Jag börjar få panik på riktigt. Funderar på om folk har något emot just min lägenhet. Och ja, har jag inte en köpare denna veckan så måste jag kontakta banken för ett överbryggningslån.
Uppenbarligen är det någonting som gör att de inte fastnar för din lgh. Vad tror du det kan vara? Läge? Våningsplan? Du ska inte stirra dig blint på vad andra får, då olika personer vill ha olika saker. Om du tar bort lgh från hemnet, så måste det gå 30 dagar för att antalet dagar ska nollställas.
 
Fairlane
H hempularen skrev:
Som jag ser det så var det en jättemiss av mäklaren.
Illa illa, men tacksamt för köparen. För drygt 10 år sen köpte jag en lägenhet som var rätt nedgången. Alla bilder var på den nedgångna lägenheten. Inte en enda bild på utsikten över Mälaren som man hade från kök, vardagsrum, sovrum och balkong. Mycket tacksamt för mig som köpare. Jag valde en annan mäklare när jag sålde...
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske kan glädja alla härinne med att min lägenhet blev såld idag :) tack vare ihärdigt jobb från min mäklare. Tack för alla tips och råd!
 
  • Gilla
vilhelminau och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.