A AndreasPer skrev:
Du måste kunna ventilera luftspalten med uteluft om den ska fylla någon funktion. Duken ska då sitta mot isoleringen om den ska fylla någon funktion ( hindra luftrörelse i isoleringen) Hur mycket hade du tänkt isolera?

Jag tror att du snarare att du ska satsa på att få kupan tät innanför isoleringen, då slipper du fundera på att du riskerar få kondensation mot råsponten.
Ja jag är i princip med på dina resonemang. Som det ser ut nu på min nya kupa sitter ju vid duken närmast plåten, sen är det utegips mellan luftspalt och plywooden som bär plåten. Därav min fundering om vinduken skulle sitta utmot råsponten. Där finns ju lite otätheter så i princip kan man Ju säga att det blir uteluft i luftspalten.
Mängden isolering beror lite på hur tjock vägg vag vill ha. Men så mycket mer än 95 mm blir svårt att få till. Sen ska det ju vara badrum där så det blir ju tätskikt och det får man väl räkna som diffusionstätt?
 
Har du badrum innanför skulle jag definitivt satsa på att få in lite isolering i väggen. Risken är annars överhängande att du får mycket kondens på insidan av väggen när man duschar i badrummet och det är kallt ute och du får bättre komfort i badrummet. Ja tätskiktet är att betrakta som diffusionstät.
 
A AndreasPer skrev:
Har du badrum innanför skulle jag definitivt satsa på att få in lite isolering i väggen. Risken är annars överhängande att du får mycket kondens på insidan av väggen när man duschar i badrummet och det är kallt ute och du får bättre komfort i badrummet. Ja tätskiktet är att betrakta som diffusionstät.
Ja jag tror med att isolering är bra. Bombar jag det fullt så kan jag nog få in en 95 skiva utan att tvinga för mycket men då ligger den dikt mot råsponten och jag vet inte om det blir bra?
Då blir ju råsponten varm och jag är lite rädd att det kan kondensera på utsidan under plåten då den ju är utetemp. Tänker jag fel?
 
Jag gjorde en liten paintskiss som kanske kan förklara lite mer vad jag tänker?

En paintskiss som visar sektionen av en vägg med värmeisolering, plywood, och ytterpanel, märkt med dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, stoppar du in isolering kommer råsponten bli kallare än utan. I och med att du har tätskiktet innanför kommer inte den fuktiga varma inomhusluften ta sig ut till plåten och det är således inget problem att plåten kommer bli lite kallare.

Du tänker helt rätt i att det finns en risk med att isolera tidigare oisolerade byggdelar/byggnader. Risken försvinner dock i det här fallet eftersom du kommer ha ett difusionstätt skikt innanför isoleringen.

I det fall det blir problem med tilläggsisolering är det ofta när det saknas fullgott diffusionsskydd innanför. Klassikern är tilläggsisolering på vinden med mögelpåväxt på råsponten efter ett år p.g.a ökad RF i vindsutrymmet.
 
A AndreasPer skrev:
Nja, stoppar du in isolering kommer råsponten bli kallare än utan. I och med att du har tätskiktet innanför kommer inte den fuktiga varma inomhusluften ta sig ut till plåten och det är således inget problem att plåten kommer bli lite kallare.

Du tänker helt rätt i att det finns en risk med att isolera tidigare oisolerade byggdelar/byggnader. Risken försvinner dock i det här fallet eftersom du kommer ha ett difusionstätt skikt innanför isoleringen.

I det fall det blir problem med tilläggsisolering är det ofta när det saknas fullgott diffusionsskydd innanför. Klassikern är tilläggsisolering på vinden med mögelpåväxt på råsponten efter ett år p.g.a ökad RF i vindsutrymmet.
Tack!
Då tror jag att jag har koll på hur jag ska göra. Du har ju helt rätt i att råsponten blir kallare, tankevurpa från mig. Tror jag stoppar i så mycket jag kan. Bygger nog på väggen lite så borde jag kunna få i 145mm och då får jag väl vara nöjd. Funderar på om jag ska använda upp min vindduk och sätta den mot isoleringen mellan råspont och isolering. Tänker att det skadar väl inte?
 
Kul att se att det går framåt. Snygg lösning med kupan åt gården, fint med extra plats och ser samtidigt passande ut stilmässigt. Kul att se att det finns moderna fönster som inte har löjligt bred båge och karm, utan använder samma lösning som på äldre bågar, där karm och båge överlappar mer. Det gör mycket för kupans äldre stil.
 
K kalle55 skrev:
Kul att se att det går framåt. Snygg lösning med kupan åt gården, fint med extra plats och ser samtidigt passande ut stilmässigt. Kul att se att det finns moderna fönster som inte har löjligt bred båge och karm, utan använder samma lösning som på äldre bågar, där karm och båge överlappar mer. Det gör mycket för kupans äldre stil.
Tack!
Ja om man ser till hur stor yta man lägger till rent tekniskt, ca 10m2 så känns det ju inte så mycket men rent faktiskt blir utrymmet extremt mycket mer användbart, trots att vi inte har gått utanför byggnadens ytterväggar. Tre konstiga rum på ov blir ett rejält allrum/lekutrymm och ett kontor.

Jag tycker också att fönstrena är snygga. Sen är dom vettiga i pris med. Ser ju ut som originalet och det var målet. Man kan inte trycka in nya moderna och tro att det ska se snyggt ut.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Har så smått börjat regla upp för nya badrummet.
Renoveringsarbete med ställningar, träreglar och byggmaterial i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått på lite färg runt nya takfönstret i trappan
Renoverat trapphus med nytt takfönster, nymålad vit vägg och uppflyttad dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och flyttat en dörr så att badrummet fick lite extra yta.
Renoveringsprojekt med en vit dörr, blottade väggreglar och en målad vit takkant vid ett takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Pågående renoveringsarbete i ett hem med nyreglade väggar, en stege i förgrunden och ett takfönster upplyst i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Golvet i det som ska bli allrum var inte direkt rakt. Dels var det en del hål efter badrum etc men mest var det väldigt krokigt åt egentligen alla håll.
Jag löste problemet genom att skruva på en 45x95 på varje golvbjälke. Försökte hitta en linje som var acceptabel för hela golvet.
Ojämnt och delvis förstört trägolv med synliga golvbjälkar och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av skevt golv med nya träreglar fästa på golvbjälkarna i ett underkonstruktionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ojämnt golv under renovering med nya 45x95 reglar monterade på golvbjälkarna för att skapa en jämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riven golvkonstruktion med nya träreglar monterade ovanpå ojämna gamla golvbjälkar och rasmassor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis lagt nytt trägolv under renovering med verktyg och reglar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andthe och 4 till
  • Laddar…
Det går extremt långsamt framåt. Känns det som i vart fall. Mycket att gör på jobbet gör att arbete hemma begränsar sig till helger. Som tur är har jag en snäll far som hjälper till att snickra och en snäll mor som passar barnbarnen.
Har reglat upp för nya rummen och påbörjat att dra rör för el.
Hr även satt plyfa under fönstren för att ha något att skruva radiatorerna i.
Köpte ett gäng begagnade sektionsradiatorer som nu åkt iväg på lack.
Renoveringsarbete i rum under konstruktion med isolerade väggar, plywood under fönster och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med reglat upp rum, plywood under fönster och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med reglar för nya rum, sektionsradiator samt fönster med plywood undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Kul att du fått tag i sektionsradiatorer, det rimmar med huset!

Jag hörde precis att äldre begagnade element bör förvaras pluggade med en glykolfyllning för att inte börja rosta invändigt (gissar att det i så fall skulle gälla gjutjärn?) Något som jag aldrig tänkt på eller hört, jag skulle glatt köpt begagnade element om jag behövt och hittat fina, så det var ny information för mig. Vet du om det verkligen kan stämma?
 
K kalle55 skrev:
Kul att du fått tag i sektionsradiatorer, det rimmar med huset!

Jag hörde precis att äldre begagnade element bör förvaras pluggade med en glykolfyllning för att inte börja rosta invändigt (gissar att det i så fall skulle gälla gjutjärn?) Något som jag aldrig tänkt på eller hört, jag skulle glatt köpt begagnade element om jag behövt och hittat fina, så det var ny information för mig. Vet du om det verkligen kan stämma?
Ja jag tror det kan vara rätt stilmässigt.
Dessutom fick jag tag på dem till rätt pris.
Att de ev skulle rosta är faktiskt något jag klurat på. Jag tror mest det handlar om förvaringstemperatur, står de nånstans där det är fuktig luft som kommer åt och de blir växelvis varma/kalla säsongsvis har jag faktiskt en känsla av att de kan börja rosta. Jag kommer iaf att noga spola ur dessa ev köra igenom lite citronsyra lösning så de blir helt rena, mest för att inte införa nått skit i mitt radiatorsystem.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Blev att jag köpte ett gäng när jag hittade på blocket.. får se om de andra små hittar någon plats i huset..
Staplad hög av gamla radiatorer lutade mot en tegelvägg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplad klassisk gjutjärnsradiator med ventilanslutning, står framför en vikport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
L ljhnilsson skrev:
Blev att jag köpte ett gäng när jag hittade på blocket.. får se om de andra små hittar någon plats i huset..
[bild] [bild]
Ser ut att kunna bli riktigt stiliga och passa in med huset. Går de att pulverlacka, eller sprejar man?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.