Och utanför ljuset så känns mörkret ännu mörkare. Trygg i sin lilla bubbla.

Släck och våga se världen utanför!
 
  • Gilla
CCPusher och 7 till
  • Laddar…
Dagens i-landsproblem: ljusförorening. Satellitbild av nattlysande stad och vägar som illustrerar ljusförorening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Det är lite skönt att höra att fler tycker illa om "pastalampor". Ofta strösslar ju folk dessutom med dem runt hela fasaden. Jag tycker det förstör fasadens utseende och ger ett oroligt och upphackat intryck.

Personligen tycker jag att det kan vara trevligt med någon lampa i trädgården och någon på huset (särskilt vid entrén). Och så tycker jag att man kan satsa på fönsterlampor inomhus som komplement. Men det varierar förstås med hustyp vad som är snyggt.
 
  • Gilla
CCPusher och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
D Daniel 109 skrev:
Jag har hitills inte sett ett hus det är snygt på. Men visst ser de mer ellermindre illa ut. De är väldigt bra på att lyfta fram minsta skavank på väggen.
Jag har sett ett hus. Stuggrannen har satt en pastalampa på var sida av ytterdörren på verandan.
Men det är enda utebelysning på huset.
Om jag kommer ihåg ska jag knäppa en bild nästa gång jag är där.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Mörkrädd fru med rädsla för tjuvar vill ha massor med ljus
 
  • Gilla
  • Ledsen
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker väldigt illa om fasadbelysningar och onödig belysning överhuvudtaget.
-Dels är det ett fullkomligt vansinnigt slöseri med dyr och dyrbar energi. I en värld där vi har väldigt stora behov av att minsta energikonsumtionen och spara på resurserna om vi alls skall ha någon beboelig värld kvar.
-Dels är det onödiga elinstallationer som kostar pengar och gör boendet dyrare i onödan. Boende är redan för dyrt och då skall man skala bort onödigheterna.
-Dels tycks huvudändamålet för många vara att visa upp vad man har. Sådant förstår jag inte överhuvudtaget. Fattigdom är ingenting att skämmas för och rikedom är ingenting att vara stolt över. Vem som helst kan hamna i församlingens matkö och vem som helst kan bli rik. Slöseri och tanklöshet och lättja är saker att skämmas för. Att leva sparsamt och prioritera så att pengarna används där de gör störst skillnad är en sak att vara mycket stolt över.
-Dels tror jag att vi människor behöver växlingen mellan dag och natt för att inte börja gå på övervarv. Vi vet ju allihop hur man sover för litet under en period kring midsommar och tar igen det på hösten. Batterier som laddas ur skall också laddas upp.
-Dels är utomhusmörker inte alls det samma som inomhusmörker. Folk som lever på ständigt upplysta platser ser aldrig stjärnorna och de ser knappt månen. Tänk vad de missar. Många blir också alldeles vansinnigt mörkrädda och det är ett allvarligt handikapp.......
Många kommentarer och inlägg har jag läst men detta var bannemig det bittraste. Du har inte många rätt i dina påståenden. Hur kan du veta vad som är dyrt eller inte? Grundar det sig i en bitterhet? Om man bygger sitt drömhus, tycker du då det är realistiskt att kapa fasadbelysningen för att hålla nere kostnaderna även om man vill ha det? Fasadbelysningen påverkar boendekostnaden minimalt..

Problemet med höga boendekostnader ligger inte i detaljer på huset utan i prisutvecklingen i stora delar av landet på bostäder och framförallt äldre kåkar. Det är inte extremt mycket dyrare att bygga ett nytt kataloghus än att köpa en 20-år gammal kåk.

Sen blandar du ihop begreppen energi och effekt. Sveriges problem är inte energianvändningen, det är belastningen på elnätet vid effekttoppar. Ska jag låta lika bitter som du borde frånluftsvärmepumpar i nybyggen förbjudas och bergvärme och ftx vara standard. Luft/vattenvärmepumpar skulle endast tillåtas från Mälardalen och söderut.

En nybyggd villa med fasadbelysning är för övrigt långt mycket mer skonsam mot miljön och vårt elnät än en 80-tals villa med ett-rörs -och högtemperatursystem.

//Livet från den blå sidan
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Iggmo och 23 till
  • Laddar…
M
Ja fy fasen för alla dessa nya fina hus som lyses upp av fasadbelysningar och annat elände. Jag blir kränkt när jag ser dom för då inser jag hur mitt egna gamla ruckel ser ut;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SonnyListon och 17 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Här i området finns en stor trälada i falurött och han har satt upp ett tiotal upp/ner lampor som framhäver den röda färgen. Ser ut som en jätte-bordell.
Ibland saknar jag det riktiga mörkret.
Skulle jätte gärna vilja se bilder på alla tivoli hus och jätte bordeller.
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker väldigt illa om fasadbelysningar och onödig belysning överhuvudtaget.
-Dels är det ett fullkomligt vansinnigt slöseri med dyr och dyrbar energi. I en värld där vi har väldigt stora behov av att minsta energikonsumtionen och spara på resurserna om vi alls skall ha någon beboelig värld kvar.
-Dels är det onödiga elinstallationer som kostar pengar och gör boendet dyrare i onödan. Boende är redan för dyrt och då skall man skala bort onödigheterna.
-Dels tycks huvudändamålet för många vara att visa upp vad man har. Sådant förstår jag inte överhuvudtaget. Fattigdom är ingenting att skämmas för och rikedom är ingenting att vara stolt över. Vem som helst kan hamna i församlingens matkö och vem som helst kan bli rik. Slöseri och tanklöshet och lättja är saker att skämmas för. Att leva sparsamt och prioritera så att pengarna används där de gör störst skillnad är en sak att vara mycket stolt över.
-Dels tror jag att vi människor behöver växlingen mellan dag och natt för att inte börja gå på övervarv. Vi vet ju allihop hur man sover för litet under en period kring midsommar och tar igen det på hösten. Batterier som laddas ur skall också laddas upp.
-Dels är utomhusmörker inte alls det samma som inomhusmörker. Folk som lever på ständigt upplysta platser ser aldrig stjärnorna och de ser knappt månen. Tänk vad de missar. Många blir också alldeles vansinnigt mörkrädda och det är ett allvarligt handikapp.......
Oj då nu har du skrivit i fel tråd detta är inte humor tråden
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
A AM86 skrev:
Många kommentarer och inlägg har jag läst men detta var bannemig det bittraste. Du har inte många rätt i dina påståenden. Hur kan du veta vad som är dyrt eller inte? Grundar det sig i en bitterhet? Om man bygger sitt drömhus, tycker du då det är realistiskt att kapa fasadbelysningen för att hålla nere kostnaderna även om man vill ha det? Fasadbelysningen påverkar boendekostnaden minimalt..

Problemet med höga boendekostnader ligger inte i detaljer på huset utan i prisutvecklingen i stora delar av landet på bostäder och framförallt äldre kåkar. Det är inte extremt mycket dyrare att bygga ett nytt kataloghus än att köpa en 20-år gammal kåk.

Sen blandar du ihop begreppen energi och effekt. Sveriges problem är inte energianvändningen, det är belastningen på elnätet vid effekttoppar. Ska jag låta lika bitter som du borde frånluftsvärmepumpar i nybyggen förbjudas och bergvärme och ftx vara standard. Luft/vattenvärmepumpar skulle endast tillåtas från Mälardalen och söderut.

En nybyggd villa med fasadbelysning är för övrigt långt mycket mer skonsam mot miljön och vårt elnät än en 80-tals villa med ett-rörs -och högtemperatursystem.

//Livet från den blå sidan
Nej jag är inte alls bitter........... jag har bara lärt mig att prioritera ända sedan barndomen....... och så har jag en vana att se helheten.

I min värld är det i högsta grad realistiskt och inte helt ovanligt att till exempel slopa fasadbelysning och terasser och extrastora vardagsrumsfönster och burspråk och allt möjligt annat som bara höjer byggkostnaderna utan att påtagligt förbättra kvaliteten på vardagslivet. Allt sådant kostar och många små onödiga kostnader blir mycket lånade pengar i slutändan.
Livskvaliteten stiger påtagligt av att ha ett inte alltför stort bostadslån som man kan amortera bort och bli skuldfri inom låt oss säga 20 år. Jag känner enstaka vanliga arbetarfamiljer som har blivit skuldfria redan i 40-årsåldern och vid 50 är det många som är skuldfria. Att amortera sig skuldfri innebär en trygghet för en själv och bättre möjligheter för barn och barnbarn och barnbarnsbarn att bli någonting annat än fattighjon i matköerna.
Också innan man är skuldfri blir livskvaliteten bättre av att ha lägre skuldsättning och veta att till exempel en räntehöjning på låt oss säga 5% inte gör någon annan skillnad i vardagsekonomin än att amorterandet börjar gå långsammare.

Energianvändningen är ett problem.
Ser man på helheten så går det inte att komma ifrån det.
Kärnavfallet ökar i lagren och ingen vet säkert hur vi skall åstadkomma en säker slutförvaring i 10000 år. Dessutom har kärnkraftverk en obehaglig tendens att haverera med katastrofala följder.
Vattenkraften går inte att bygga ut så mycket mer och på lång sikt tappar vattenmagasinen volym då bottnen täcks av allt mera sediment.
Kol och olja är fossila bränslen som dels håller på att fördärva klimatet och dels blir allt svårtillgångligare och kräver allt mer energi och kostnader att utvinna.
Vindkraften har förhållandevis låg totalproduktivitet eftersom det går åt mycket energi till att bygga dem och de har kort livslängd och snurrar inte hela tiden.

Att nya hus är sådär energieffektiva är jag inte säker på. Ser man på totala energianvändningen för att bygga ett hus med extremt tjock isolering och komplicerade system som dessutom allting har extremt kort livslängd då blir inte energieffektiviteten särskillt bra. Vetenskapen är inte överens om hus illa slutresultatet är men det kan rentav hända att det inte blir särskilt mycket bättre än ett 50-talshus med 4 tum kutterspån i väggarna,

Jag säger inte att vi skall återgå till 1700-talet och tränga ihop oss en hel storfamilj i ett enda uppvärmt rum och lysa med pärtstickor där vi absolut måste.
Jag säger att jag tycker att vi skall undvika sådant energislöseri som inte gör någon nytta och inte innebär någon uppoffring annat än för egot och storhetsdrömmarna.
 
  • Gilla
  • Älska
CCPusher och 14 till
  • Laddar…
Ju mer desto bättre! Kör på bara är mitt råd. Gärna rgb med animeringar. Kör led och koppla till solpanelsladdat batteripack och energifrågan är löst. Så jäkla nice!
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med dig om mycket. Men kärnkraftverk kan knappast påstås ”ha en tendens att haverera med katastrofala följder”. Även när man räknar in haverier i reaktirer med däkerhetsnivåer långt under dagens krav så är kärnkraften det säkraste alternativet vi har.

Vattenkraftens lagringskapacitet blir inte lägre på grund av sediment på botten. Det är storleken på magasinets yta som är avgörande. Inte volymen.
 
  • Gilla
hapazard och 7 till
  • Laddar…
Håller med om att det är fult samt att man aldrig skall använda utebelysning som lyser uppåt på grund av ljusföroreningsproblemet. Tycker man skall ta hänsyn till djur och natur. Om man har ljus som riktas uppåt och nedåd kan man välja en svagare ljuskälla uppåt och starkare nedåt. Det minskar ljusföroreningen och tjuvar kommer knappast från taket.
 
  • Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
S
Tänk vilken tur att det inte är lag på att ha fasadbelysning, nu kan ni ju fortfarande välja att inte ha det om ni inte gillar det!
Så skönt för alla. Dom som tycker det är snyggt kan ha det, och dom som inte tycker det är snyggt behöver inte ha det.
 
  • Gilla
FamiljenNorrland och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.