I iskogen skrev:
Oj, vad massa nostalgi!
Gick lärlingsskola på LM Ericsson 1976-1979 som telemontör. Kommer så väl ihåg hur jag fick börja med att justera reläer med specialverktyg och en våg för att mäta så att kontakttrycket blev rätt.
Fascineras fortfarande i dessa tider hur de gamla ingenjörerna fick ihop det med 500-väljarna![bild]
Fascinerande 3-dimendionellt tänkande och utrymmeseffektivt.
500 väljarna bestod av en sökare och en väljare.
Svartvit bild av en gammal telefonväxel med markerade delar: drivaxelns kugghjul (1), kuggkrans (2) och sökararm (3).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sökaren letar upp linjen där någon just lyft luren
Föst kopplas driften av sökaren in (1) mellan den lodrät drivaxelns kugghjul till höger i bild och kuggkransen (2).
Då vrids hela sökaren som när den hittat rätt låses och sökararmen (3) skickas ut att leta på djupet av vald kolumn i "gallren av ledare" i bakgrunden.

På motsvarande sätt letades en utgående ledning (trunk) upp för att koppla vidare till nästa station.

Lätt att utöka kapaciteten också. Bara att sätta i några sökare/väljare till i stativen.
 
  • Gilla
  • Wow
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Antal ledningar/trunkar kan bestämmas mha danskens Erlangs formel

etching-of-erlang-pioneer-in-the-study-of-telecommunications-traffic-picture-id90733125
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
J JuggeH skrev:
F*n vilken cool tråd! Måste nästan veva igång min gamla kassettbandspelare och leta reda på nåt gammalt Telebutiken-band med grym 80-talsmusik!
..
Jag har en CD-skiva med Telia-reklam om "Christer nummerguide" som jag fick av den som ansvarade för radioreklamen, men det var 90-tal. Här en av dem.
Någon kanske minns Krister.
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
På motsvarande sätt letades en utgående ledning (trunk) upp för att koppla vidare till nästa station.
Lätt att utöka kapaciteten också. Bara att sätta i några sökare/väljare till i stativen.
Hum, den sista som utbildade på dessa tror jag var en timid skåning med namnet Anders Jonsson ;)
 
Kom på en Telia reklam om familjen Roland Eklund och denna var min favorit, kolla slutet och tror tjänsten var Telia Mobil eller Mobitel, fanns även reklam för Internet, var väl 97-98.
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
För att inte snacka om känslan att slänga på luren i örat på morsan/polaren/nån man var arg på
Tex alla säljare somn inte riktigt vill begripa att nej betyder nej.
Det var liksom en helt annan känsla att verkligen dänga luren i örat på dem.
Idag har man en liten futtig touchknapp .......
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
C
M Mats skrev:
Idag har man en liten futtig touchknapp .......
Å andra sidan finns ju idag en "parkera"-knapp på alla telefoner. Mycket effektiv mot säljare. -"Häng kvar en stund". Parkera. :devilish:
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
På tal om reklam för mobiltelefoner, är det nån mer som minns "Har du en egen?"?
 
A Andy78 skrev:
En polare vars farsa jobbade på telia hade en sådan här servicetelefon fast helt orange.
[länk]
Man kunde koppla in direkt på stolpen eller plinten och ringa.
Fördelen med vad vi kallade lurskramlan var att det gick att koppla in sig i pågående samtal utan att det märktes (vi brukade koppla in samtal till sk. poseringsateljeer till högtalare och garva åt kunder som ringde) fick man inte göra STRÄNGT FÖRBJUDET, men rätt kul.
Minns en gång när jag skulle kolla en ledning, var uppe i en stolpe och kopplade in till telefonstationen för kabelmätning och snackade med stationsbiträdet som tyckte det var jättekul att jag var utomhus uppe i en stolpe med snöblandat regn och minusgrader, han verkligen njöt av min situation när han beskrev hur varmt och gott dom hade det med nybryggt kaffe.
 
Har ett speciellt minne till Telefonautomater på sent 90tal, dvs telefonkorten. Roade mig att läsa standarden för hur telefonkorten fungerar och det var i princip ett seriellt prom som hade rom i början som man läste ut o sedan brännbara bitar för markeringarna. efter lite klurande hade jag fått min bror o först bygga en telefonautomat-emulator på en amiga 500 för o kunna se att vi kunde läsa av vanliga telefonkort, (o provbränna bort markeringar). Sedan blev det att ta ett telefonkort o borra bort chippet, sedan dra ut tunna kablar o vidare en flatkabel för o kunna bygga en telefokortemulator.
De första idbitarna lästes ur från ett eprom. sedan när man kom till brännmarkeringarna gick man över i ett statiskt ram.
när markeringarna var slut var det bara att trycka på kortbyte, sedan drog man ut kortet (allt blev strömlöst) Sedan hade man 120markeringar till när man satte tillbaka det igen. Fungerade helt perfekt

Skulle visa klasskompisarna på gymnasiet vad jag byggt, (gick eltele så folk var intresserade) Fungerade så klart inte.
viasde sig att det var en nyare automat där med metalldetektor så hade man ngt metalliskt på kortet funka det inte.

i samma veva börja det introduceras microcontrollers i so-8 kapsel som man kunde få plats med på chipplatsen för ett originaltelekort . men intresset svalnade i samma veva som mobiltelefonerna började dyka upp.

men det var roligt att lyckas bygga iaf
 
A AndersS skrev:
Jag har en CD-skiva med Telia-reklam om "Christer nummerguide" som jag fick av den som ansvarade för radioreklamen, men det var 90-tal. Här en av dem. [media]Någon kanske minns Krister.
Grymt effektiv reklam. Jag minns fortfarande numret till nummerupplysningen :rofl:
 
A AndersS skrev:
Kom på en Telia reklam om familjen Roland Eklund och denna var min favorit, kolla slutet och tror tjänsten var Telia Mobil eller Mobitel, fanns även reklam för Internet, var väl 97-98.
[media]
åhh, underbara 90-tal...
 
D dajaskazal skrev:
Inte långt därefter inköptes en ännu grymmare grej - en klockradio med telefon. Jättedåligt ljud i telefonen, men vad gör man inte för att hänga med i prylhetsen.....
80-90-talets härliga tramsprylar!
Jag skaffade en kombinerad radio, telefon, och toarullehållare. Installerade den på avsedd plats på muggen... men sen märkte jag att folk slutade ringa allteftersom vetskapen om denna pryl spred sig...
 
ricebridge ricebridge skrev:
80-90-talets härliga tramsprylar!
Jag skaffade en kombinerad radio, telefon, och toarullehållare. Installerade den på avsedd plats på muggen... men sen märkte jag att folk slutade ringa allteftersom vetskapen om denna pryl spred sig...
Hehe,
Det är bra akustik på toa, så det kan ju vart upplevelsen av ljuden också...

Minns jag frågade en tjejbekant jag pratade i telefon med
"Diskar du?" (tyckte jag hörde rinnande vatten)
"Nej, jag är på toa"
:surprised:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.