Microkatten
Trevligt att jag kunde glädja dig så med ett så litet disformt ord! ;) Om du vill göra mig happy så får du gärna skicka mig som tack en spokeshave, det vore najs! :D
En spokeshave med trähandtag och metallfästen på ett ljust träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten Microkatten skrev:
Trevligt att jag kunde glädja dig så med ett så litet disformt ord! ;) Om du vill göra mig happy så får du gärna skicka mig som tack en spokeshave, det vore najs! :D
[bild]
Jag har nog en jag kan avvara men hinner inte skicka innan måndag, räcker det?

(Lite äldre modell Stanley)
 
Microkatten
Tack, måndag går bra. Får du plats med lite gummibjörnar i paketet så vore det great! Och kanske kan du tippexa över Stanley och skriva Veritas i stället? :p

Sorry för fredagsflamset :oops:
 
Microkatten
När bågarna var fogade så ville jag så klart se dem i karmen! Men då både karm- och bågmåtten varierade något så behövde bågarna hyvlas ner till rätt passform för varje karmhål.

För att undvika urslag vid hyvlingen där fogar inte var helt tighta så stämjärnades en del utgångsfibrer först:

Stämjärn som används för att försiktigt forma en träbåge innan hyvling, med märkta linjer och synliga träfibrer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rätt plats för hyvling markerades...

En röd penna markerar hyvellinje på en träbåge vid arbetsbänk omgiven av verktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och sedan var det att hyvla på, gärna med den stora nr 7:

Träbåge spänd i arbetsbänk med hyvel och stämjärn för bearbetning, omgiven av träspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att spänna fast bågen i bordet var lite jobbigt krävde en del skräpbitar för att undvika märken. Glömsk som man är så glömde jag ibland bort det (detta skedde under en längre tid) och några tryckmärken blev resultatet även om de flesta gick att slipa bort. Kan man boosta sitt minne med någonting, lite jobbigt att glömma saker man egentligen vet...

Sedan var det världspremiär för (de lösa) bågarna i karmarna, kändes verkligen gott! :cool:

Träkarm med insatta bågar står i ett rum under bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 8 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Får du plats med lite gummibjörnar i paketet så vore det great! Och kanske kan du tippexa över Stanley och skriva Veritas i stället?
Gummibjörnarna kommer ungarna tyvärr käka upp imorgon, (lördagsgodis..en björn per år gammal man är..).
Om minstingen inte käkar upp tippexen så kan jag nog fixa det!

Du får pma adressen för den har jag glömt bort totalt :)

Tjusiga fönster blir det!
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut, vad har du tänkt dig för beslag? Blir det 1850-talsbeslag? Beställde i somras "lite" fönster av en snickare i Björklinge, kanske kan ge dig lite tips.. https://www.facebook.com/lovesparfsnickeri/. Fönstrena finns lite längre ner på tidslinjen med mässingsbeslag. Dem står nu i garaget/ladan och väntar på att bli målade :)
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Tack, jo det blir beslag från tiden när huset byggdes, dvs runt 1880. En originalbåge med beslag visades i detta två år (isch vad tiden går....) gamla inlägg https://www.byggahus.se/forum/threa...a-snickra-foenster.277344/page-8#post-2525557.

Införskaffade i huvudsak Gysinges beslag...
Uppsättning av svartsmidebeslag från 1880-talet för fönster, inklusive gångjärn och spännen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..men också en del från Byggfabriken.

Björklinge-snickarens fönster ser fina ut. Jag har haft stor nytta av infon och bilderna på dina egna fönster här i tråden, så hemskt mycket tack för det, @ozean!
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Microkatten
Nu var det dags att måla - 10 bågar, 2 karmar. Linoljefärg 2 lager, sedan beslagning och glasning, därefter ytterligare1-2 lager. Karmarna och alla fogar var redan impregnerade med rå linolja. Dessutom skulle de yttre beslagen rostskyddsmålas ett par lager med järnmönja.

2-3 dagars torktid för varje färglager, samt allt skulle vändas för att växla mellan fram/baksida, det tar några veckor! :p

Det var till att sprida ut sig, tur det finns en del plats, samt ta det i omgångar! Här har karmarna fått ett par strykningar, och under processen fick bågarna storleksjusteras (och målas) igen, efter att ha legat för länge och krympt inomhus:
Vita fönsterbågar under målning på treställning i en verkstadslokal, verktyg och färgburkar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sköt att kunna flytta runt arbetsbordet så det gick att jobba utomhus och nära karmarnas målarplats! Solstolarna kom väl till pass när färgen torkade...

Den slutliga kulören var inte bestämd och därför blev det en neutral vit färg - Ottossons vita gräddton. Den går ju relativt enkelt att måla över med ny kulör om man vill, eller ha kvar om det slutligen blir vita fönster på hela huset. De två innerbågarna till stallfönsterna skall vara gråa.

Som lite kuriosa så har fönsterna på Folkets hus på Skansen exakt samma mittpostprofil som mina fönster. Det var ju lite roligt att se! :rofl:
Nymålat fönster i vit linoljefärg med synlig mittpostprofil, mot utomhusbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fina innerbågar också:
Nyrenoverat traditionellt fönster i vitt, öppet inåt, med vy till en trädgård och soligt väder, illustrerande renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
Jag har målat med Ottossons pärlgrå på fönsterbågarna som sitter i söderläge. Efter två år så kunde man se att färgen började släppa/krita och fick lov att bättra, det har jag gjort 2 ggr nu sedan 2012. Har målat med umbragrå på en trädgårdssoffa för två år sedan som nu börjar tappa färgen och kritar och en ny målning kommer att krävas. Däremot är fasaden (söderläge) målad med en röd mörk linolja (motsvarar falu röd) och den verkar sitta. En vän till mig har målat med zinkvit med samma problem.

Var till min byggnadsvårdsbutik för en vecka sedan och nämnde detta, och då säger hon att hon känner igen problemet då dem fått reklamation på ett stort projekt där dem målat fönster åt en fastighetsägare med ljusa färger :surprised:.

Nu kanske det funkar i ditt fall, men vill bara höja ett varningens finger då det är såå mycket jobb med målning och inte kul om du måste börja måla dem igen efter några år. Min erfarenhet sedan 2010 är att det är något med Ottossons och de ljusa färgerna.

Lösning: Har målat med Engwall och Claesson också på verandan och den linoljan har linstandolja i sig, vi får se om den sitter bättre, efter två år så ser det bra ut med det är en grön färg. En bekant målar bara med E&C och har en gul fasad som säkert är 10 år nu utan problem. Om du vill fortsätta med Ottossons så skulle jag jag råda dig att fundera på att blanda i lite (10%) standolja i sista strykningen, har läst att erfarna målare gjort så (här på byggahus). Standoljan lägger sig som ett lite skyddande lager uppe på de andra lagren. Jag kommer att göra detta för mina kommande fönster som är under målning just nu.

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter, så att du förhoppningsvis slipper samma problem som mig.
 
  • Gilla
Microkatten och 1 till
  • Laddar…
Tricket med målning av fönster och dörrar är att ha en metod som medger att man målar alla ytor på en gång.

Det finns två huvudmetoder för dörrar.
Antingen att fästa dörren stående på en plattform. Fördelen är att det man ser är i samma läge som dörren kommer ha när den är monterad. Det som inte syns kommer inte gå att se senare heller. Nackdelarna är att det är större risk för rinningar när man målar stående dörr. En nackdel till är att dörren inte blir målad under. Därför en olämplig metod för ytterdörrar.

Eller, metoden som jag föreslår att TS använder.
Dra i några feta skruvar så att karmen går att lägga upp på bockar.
Schematisk illustration av metoder för att måla dörr- och fönsterkarmar liggande på bockar och staplade med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då går det att måla runt om. Det är enkelt att vända själv.
Gör man i ordning klotsar går det att stapla karmarna på varandra utan att några ytor ligger mot andra.
Bågarna går att måla med samma metod.

Eller... gör som proffsen på fönsterrenovering. Ha raka krokar i par som går att flytta i höjdled. Börja med att stryka bakkanten och underkanten. Häng sedan bågen på krokarna i gångjärnen.

Mvh Findus
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
@ozean det lät ju illa med Ottossons. Du har inte varit i kontakt med dem? Jag får vara uppmärksam på detta, tack!

@findus42 tack för bra översikt över ”hel” fönstermålning! Jag har också sett man kan sätta öglor på överstycket av bågen - om man t.ex, målar bågar utan gångjärn - och hänga dem som på galgar. Där måste man dock fixa så bågen inte kan gunga omkring när man målar. Men det löser ju dina skruvar in i sidorna galant! Men vad gör man sedan med hålen efter skruvarna/öglorna när det är färdigmålat? Hålen kommer inte att synas i karm efter montering, men syns i båge.
 
Microkatten Microkatten skrev:
@ozean det lät ju illa med Ottossons. Du har inte varit i kontakt med dem? Jag får vara uppmärksam på detta, tack!
Nej, jag har inte varit i kontakt med Ottossons, det har däremot byggnadsvårdsbutiken. Vad jag förstod så fick dem inget bra svar. Det är många faktorer som inverkar...fuktkvot, nytt trä, mycket kärna/ fetved, väder vid målning m.m. så det kanske är svårt för Ottossons att ge ett bra svar då det lika gärna vara målarens misstag eller materialet. Ska bli intressant att se resultatet av din målning. Är ytorna i syd/sydväst så borde det visa sig efter 2-3 år.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Dags att montera beslag! Det kan väl inte vara så svårt, tänkte jag, Bäst att börja med karmen och gångjärnsstapeln:

Svart smidesgångjärnsstapel för dörrkarm före montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På Gysinges hemsida läste jag:

"Före islagning av gångjärnsstapeln måste karmen förborras, annars finns risk för att den spricker."

Spricker?? Och exakt hur skall det förborras??? Hmmm, bäst att testa först, inte vill jag att karmen skall spricka efter allt nerlagt arbete:

Brun gångjärnsstapel placerad på förborrad träkarm med synliga spår av provmontering mot grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nå virket sprack i alla fall inte...

Svart katt under täcke med tankebubbla om köp av gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Svårigheten att montera gångjärnsstapeln är att förborra tillräckligt mycket för att kunna banka in den stora kilen, men inte för lite så att karmen spricker eller för mycket så att gångjärnsstapeln inte fäster i virket. Dessutom är järnet mjukt och viker sig lätt, vilken bilden i förra inlägget visar.

Efter mycket övning kom jag fram till följande procedur:

Markera position:

Montering av brun gångjärnsstapel i träkarm med en röd hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markera för tre borrhål:

Linjal över träkarm markerad med punkter för borrhål till gångjärnsstapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bestäm borrdjup:

Borrning i trä med borr och mjukt järngångjärn för fönstertillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borra tre hål, 3 3 2 mm eller 2 3 2 mm (provade båda varianterna):

Träkarm med förborrade hål och markerade mått för montering av gångjärnsstapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Banka ner gångjärnsstapeln (hellre för lite än för mycket för slutlig justering):

Montering av gångjärnsstapel med hammare, visar det mjuka järnets böjning och träkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör slutlig justering (det mjuka järnet kommer till nytta här) och njut av resultatet:

Gångjärnsstapel delvis infälld i karm av trä, med markerade hål och verktyg för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När allt är justerat och klart kommer gångjärnsstaplarna att skruvas fast i öglan nedtill.

Detta var ett av de svettigaste momenten i hela fönstertillverkningen! :seenoevil: Dock lugnade jag ner mig allteftersom fler och fler gångjärnsstaplar lyckligen fästes utan att virket sprack eller annat hemskt...
 
  • Gilla
ozean och 6 till
  • Laddar…
Microkatten
När gångjärnsstaplarna efter mycket vånda slutligen var på plats var det dags att fästa hörnjärnen. Vilket kändes som en betydligt behagligare uppgift.

Som jag nämnt tidigare i tråden är denna typ av gångjärn betydligt vanligare i Danmark än Sverige. I t.ex. centrala Köpenhamn och Helsingör vimlar det av dessa gångjärn. Här är ett exempel från Köpenhamn:

Traditionellt fönster med vita ramprofiler och gångjärn, vädringsbåge synlig i ena fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Observera den delikata vädringsbågen i fönsterbågen nere till vänster! I Danmark kan man också se olika sätt att fästa hörnjärnen, alltifrån spikat till skruvat med nedsänkt huvud.

Jag valde att använda skruv med spårad kullrigt huvud. En nackdel med hörnjärn är de drar åt sig fukt och rost. För att förbättra motståndet mot rost valde jag rostfri/A2 skruv. Det introducerar dock ett annat potentiellt problem eftersom materialet i hörnjärnen är just järn - galvanisk korrosion. Korrosion är en hel vetenskap, och det är inte givet att galvanisk korrosion uppstår trots kontakt av olika metalliska material. Jag tog fasta på att bl.a. areaförhållandet mellan materialen verkar ha betydelse - och i mitt fall är skruvarna väldigt mycket mindre än hörnjärnet.

Fördelen med att bygga för sig själv är att man har möjlighet att experimentera. Hela fönsterbygget är ju ett enda stort experiment för mig, så vi får se om tio år hur det blev... :p

Så här blev det i alla fall när allt var skruvat:

Rostbrunt hörnjärn och gångjärn fäst på en vitmålad fönsterkarm med spårad kullriga skruvhuvuden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.