Började med rännan i hallen men då gick bilmaskinen sönder...

Ska prova att få upp rännan under veckan.

3 veckor framåt jobbar jag helger med ledig vecka så förhoppningen är att få in golvet och delar av köket innan v46.
 
Markeringar för rördragning på en betongplatta i ett bygge, med röda och blå streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda strecken är blivande matning till fönster radiatorerna, kan jag sätta T-rör och dra som de blå strecken med pex 16 till en extra radiator som kommer att bli dold bakom köksbordet.

Gjuta in skarvar är väl fortfarande ok?
Bör jag Isolera rören innan jag gjuter in? Oisolerad platta på mark
 
nino nino skrev:
Gjuta in skarvar är väl fortfarande ok?
På värmesystem så har det varit ok iaf, provtryck innan du gjuter igen iaf.. ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Fått i rör och grovgjutit / spacklat igen.
Renoveringsarbete med armering och grovgjutning runt vattenrör, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat golv med armeringsnät, rör, och en säck cement; ej färdigspacklat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slängde i lite armering då betongen var sprucken och dålig

Nygrovgjuten betongplatta med armering och rör som sticker upp, omgiven av väggar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slog på ca 75kg mest för att rören skulle fastna

Grovgjuten och armerad betong runt rörinstallationer på ett bygge, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte spacklat hallen än då det måste sågas upp lite mer och det står bänkskivor i sten ivägen

Renoveringsprojekt där rör är infällda i grovgjuten betonggolv med synlig armering och spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En slang som flöt upp fick tyngas ner lite
 
Fönstersmygen fick lite skivor idag, ska "binda" ihop ytterväggen med innervägg i överkant så det få bli en annan dag.

Ska beställa en pall spackel så på tisdag eller onsdag blir det spackling av golven.
 
Foder utvändigt till köksfönstret
Köksfönster med utvändigt foder och en skiva i överkant på en vit trävägg, motljus syns i glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade upp lite mer golv i hallen så alla rör får plats

Renoverat golv med synliga rör längs väggen i en korridor under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiva i överkant på köksfönstret
Syns lite dåligt när det är motljus
Utvändigt foder vid köksfönster och golvöppning för rörgenomföring i hall, motljus, primningsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Städning med efterföljande primning idag
Spackling imorgon em, ska täta golv/vägg vinkeln på fm

Renoveringslokals interiör med ojämnt golv och två köksfönster i motljus, redo för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat golv i hall med synliga spackelspår och installationsrör, förberett för slutfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bli fruktansvärt skönt att efter alla dessa år få ett helt och slätt golv

Bara för att jag skrev så så kommer spacklingen misslyckas....
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Nästan färdig spacklat....

Tyvärr var det nån klantskalle som inte fäste rören så dom började flyta upp i hallen, så nu har jag ställt på säckar och fyllt upp rännan så får jag göra klart imorgon em :(

Rörmokaren kom också idag så klart och satte upp 2 fördelare till värmen, kunde väl inte göra helt klart då jag skulle igång med spacklingen.

Installation av värmefördelare med oanslutna rör och handskrivna anteckningar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


575kg gick det i kök vardagsrum tog 2h kanske då mätte frun upp vattnet åt mig

Nästan färdigspacklat golv med säckar och ränna för att hålla rör på plats i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyss spacklat golv med säckar som tyngd, hink och ränna syns, oavslutat renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan färdigspacklat golv och väggar med synlig värmefördelare och säckar som tynger ner rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med säckar placerade på golv och synliga rör och värmefördelare på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ny spacklad yta i ett rum med en icke-fäst rörgång som syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
En riktig skitdag idag tyvärr...

Under hela lgh bygget så har jag haft en markering på 1m från färdigt golv som jag utgått från då alla golv varit väldigt ojämna, höjden bestämdes utifrån golvbrunnen i badrummet.

På den spacklade ytan tänkte jag lägga platon, cellplast 10mm, flytande 22mm golvspånskivor och matta då kommer jag upp 40mm och kommer i nivå med klinkern i hallen +- nån mm

Cellplasten ska vara av minst s150 enligt husAma, men det var inte det lättaste att hitta :(
Kan beställa men då får jag hem den tidigast i slutet av nästa vecka, då skulle golvet varit klart och köket delvis upphängt.

S80 finns att få tag på men den klarar inte belastningen.
Platon har sin 20mm skiva som jag skulle kunna ta, då kan jag gå ner till 16mm spångolv och ändå ligga hyfsat rätt i nivå men då kostar den ca 90:-/skivan 0.6x1.2 vilket gör över 100:-/kvm och jag behöver ca 60kvm
10mm eps s200 kostar ca 13:-/kvm så där ligger jag på runt 1000lappen för allt...

Blir väl att beställa och vänta...

Ingen som åker upp mot Dalarna och passerar en Jackon fabrik? :rolleyes::)

Hallen blev iaf spacklad, fönsterbänkar beställt och spacklade gipsskivorna i kök och vardagsrum första vändan med pappremsa.
Får åka och köpa golvspånskivor imorgon så finns det på plats iaf och kolla byggmax platonmatta ifall den är användbar

Nyligen spacklad golv yta i en korridor med byggmaterial och tomma säckar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bråkade med garageporten, den har inte gått så bra i skenorna, hackat och det har låtit som nåt skrapat i, ibland har inte wiren rullat upp sig som den ska.
Efter samtal med en duktig kille så gjorde jag flera justeringar men utan resultat.

Efter att wiren återigen hoppat av linrullarna så plockade jag ur wiren och lossade allt och ser då att det nitade fästet med lagerbock sitter 5mm längre in på vänster sida jämfört med höger. Centrum på Linrullen blir lite förskjutet när man drar åt stoppskruvarna och det lilla gjorde att linrullen skrapade emot själva väggskenorna på ca 1/4 varv, därför gick det tungt. Utan linor och fjäder gick porten så fint i spåren som det är tänkt.

Få se hur leverantören löser kompensation då jag hållit på mer än 1 hel dag totalt med att justera....
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Garagexperten skötte reklamationen som man ska göra, skickar nya grejer utan att knorra och krediterar mig en ok summa för mitt besvär. Får jag bara porten att gå lätt och fint med de nya grejerna så är det 5 av 5.

Spacklade lite mer vägg idag, köpte ytterligare panel som ska bytas, hämtade överbleck till garageporten.

Har 5 ytterhörn som är lite utsatta...
Ska man köra med plåtlister eller räcker det med papplister som limmas fast?

Har alltid kört plåt förut men funkar papp nästan lika bra så...
 
Börjar bli dax för att få upp lite belysning

Var får man tag på billiga bra spottar?

Har kikat på dom här men behöver 10st och tycker det drar iväg lite väl mycket
LED-spotlight Hide-a-lite Comfort G2 IP44 med 47% rabatt på mobilskärmsannons.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av produktinformation för vita LED-spotlights med energiklass A+ och detaljer som storlek, material och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det likande men till bättre pris?
Kina?
 
BirgitS
Vet inte om de är liknande men många verkar sätta in Malmberg MD-99 för att hålla nere priset, är väl inte lika lättmonterade som Hide-a-lite brukar vara men tydligen en vettig kompromiss.

T.ex. Elbutik verkar vara några kronor billigare än bygghemma: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2500760
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har du nån bild uppsatt?
Kan ju köpa dubbla antalet, då borde man ha så man klarar sig
 
Nä köpte dom igår.. Köpte även T8 led-lysrör för 79,90:- styck :D(y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Grejade lite utvändigt idag, plåtsalningar till porten, lite ny panel, ett fönster foder sen blev det för mörkt.

Spacklade lite invändigt och monterade och spacklade in papp ytterhörn

Renoverad väggöppning med spacklat och monterat hörn samt osynliga kablar på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.