tveksamt tveksamt skrev:
I och med nya avgifter från postnord och liknande, var köper man numera dessa prylar billigast och bäst?
Vet inte om det är billigast, men itead är de som tillverkar den och säljer den. Har själv beställt därifrån så det är inte nån scamsite eller så. https://www.itead.cc/
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Har en kompis som vill fjärrstyra värmaren i sin bil
kom då att tänka på Sonoff G1.
https://www.styrahem.se/p/407?gclid...NyaYe8JbRyYNYWeQPvN-Qz-vu9V_4qERoCFlwQAvD_BwE
Den är specad 90-250V AC

Min fråga är om det enbart av dessa bilder går att lista ut om det är möjligt att driva den med 12V DC istället? jag kan tyvärr alldeles för lite om elektronik för att kunna lista ut det.
Om inte, går det att på ett inte allt för energikrävande sätt få fram minst 90V AC för att driva den från bilens batteri?
En kretskort med olika elektroniska komponenter och en lödkolv som används på en av komponenterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett grönt kretskort med elektroniska komponenter och lödningar som kan vara en Sonoff G1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den borde gå att driva på 3.3 eller 5V iaf.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den borde gå att driva på 3.3 eller 5V iaf.
Vill också att det ska gå, kan du se det på något sätt, eller gissar du bara bättre än mig?
 
Mät över kondensatorn till vänster i bild. Det ser ut som den sitter på sekundärsidan.
 
JanneJanne123
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vill också att det ska gå, kan du se det på något sätt, eller gissar du bara bättre än mig?
Det går. När man flashar driver man kortet från USB-porten (5V).
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Mät över kondensatorn till vänster i bild. Det ser ut som den sitter på sekundärsidan.
Har inte köpt någon än:)
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det går. När man flashar driver man kortet från USB-porten (5V).
Det låter lovande!
 
De är lite olika konstruerade sonoffarna, denna verkar inte ha en programmeringskontakt (använder ett annat chip ser det ut som). Hittar inte heller ett schema att kolla på, men gissningsvis som @Andreas La Motte skriver så en av de gula tantalkondensatorerna till höger, troligtvis den övre, den undre borde vara för 3.3V.
De S20 jag använder vill jag minnas använder 5v till relät som den sedan reglerar ner till 3.3v för ESPn.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Sonoff SV drivs med 12v

[länk]
Ja, men den har tyvärr ingen GSM.
Det jag är ute efter är ett gsm styrt relä för att styra värmaren i en bil.
Sonoff G1 ligger väldigt bra till i pris, närmast i pris ligger gsm-start som kostar ca 2000:-
 
Lyfter den här tråden igen. Införskaffade mig en SonOff POW häromdagen och har nu ägnat ett par timmar åt att försöka para i hop den med appen. Känns som jag provat alla tips som finns på hela internet - men inget fungerar. Har testat både parningsätten men utan framgång.

Något som inte stämmer med de medföljande instruktionerna är att man ska hålla knappen intryckt i 7 sekunder och att den då ska blinka "3 times and on repeatedly", det gör den inte. Den blinkar typ 1 gång/sekund. Jag har säkerställt att telefonen (IPhone) är ansluten till 2,4GHz Wifi-nät

Testar jag med "Compatible paring mode" så får jag bara att det är fel wifi-lösenord.

Ger snart upp och skickar tillbaka eländet.
 
Jag har tyvärr min ur funktion nu då den blev varm och smälte plasten när jag körde runt drygt 2 kilowatt genom den. Det gillade den uppenbarligen inte.Men det här med att ansluta den till deras app har jag haft problem med med diverse Sonoff, precis som dig så fungerar det inte på något vis och man gör allt rätt. Har dock fungerat till slut och jag har då kunnat ansluta dem efter att jag kört diverse strömlöshet och kopplat på den igen.
 
Ja, jag insåg ju att jag är i gott sällskap när jag började googla på detta igår :(. Det låter väldigt oroväckande att den smälte? :thinking: Jag ska köra en motorvärmare på min och köpte därför en 16A POW, men det låter ändå allt annat än bra.

GIllar inte heller att det är så krångligt att para med appen. När jag bygger automation ska det vara så underhållsfritt och smidigt som möjligt. Om jag behöver lägga till eller ta bort någon del vill jag inte behöva lägga flera timmar på en sån struntsak som detta. Det ska bara fungera helt enkelt.

Detta stärker min tanke om att lämna tillbaka...
 
Ja det var väl lite spännande, men tur som bara den så var jag hemma och kunde stänga av den innan en ev brand skulle ha uppstått, nu kör jag utan mätning på denna kontakt. Men till min motorvärmare så kör jag en vanlig Sonoff Basic som fungerar hur bra som helst och aldrig ställt till det för mig. Jag gillar ändå deras app och tycker den fungerar bra för det jag har mina sonoff till.

Med tanke på priset så tycker jag inte att det finns så många andra som kan ersätta dessa för min del, så även om jag stött på problem och ibland undrar vad fanken de gjort för att det ska bli dessa problem så ger jag fortfarande tummen upp och rekommenderar starkt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.