10 981 läst · 11 svar
11k läst
11 svar
Vilken typ av "kantbalk" skall jag använda?
Börjar närma sig gjutning av plattan och då har jag fått frågan av den som skall göra grunden: vilken typ av kantbalk jag vill ha, antingen en balk av leca eller en med frigolit i. (Jag kommer inte ihåg namnen på vad de kallas :-[). enplansträvilla och plattan 145kvm. Kostnaden är densamma. Lecabalken är tydligen lättare att jobba med när det är kallt ute. Tacksam för tips och synpunkter.
Hej!
Du bör absolut välja en kantisolering av cellplast (frigolit i folkmun)! Cellplast har betydligt (storleksordningen 10) gånger bättre isolerigsvärde än leca. Att cellplasten skulle v ara svårare att hantera i kylan har jag svårt att förstå, vi gör massor av grunder året om, och kyla är inget problem för den sakens skull.
Du bör absolut välja en kantisolering av cellplast (frigolit i folkmun)! Cellplast har betydligt (storleksordningen 10) gånger bättre isolerigsvärde än leca. Att cellplasten skulle v ara svårare att hantera i kylan har jag svårt att förstå, vi gör massor av grunder året om, och kyla är inget problem för den sakens skull.
Jag förstår inte riktigt resonemanget... Visst har leca sämre issoleringsförmåga än cellplast men det blir ju bara en tunn skiva cellplast utanför betongen med frigolitbalkarna. Murar man med leca så lägger man väl cellplast på insidan av muren så att muren aldrig värms upp av golvvärmen. Det blir mao. som supergrunds fristående betong grund. Däremot är det mycket enklare och snabbare att använda kantbalkar i frigolit.
Eller är mitt resonemang galet?
Eller är mitt resonemang galet?
Nja, tunn = 10 cm!TomasSussi skrev:
Ehhh, inte riktigt säker på hur du menar här? Det var inte fråga om att mura med Leca utan att användas Lecas Kantblkar f.ö. kallat Alba och mot denna läggs ingen frigolit...TomasSussi skrev:
Jag håller med er i diskussionen om isolervärde.
Däremot tycker jag att det går snabbare att lägga lecakantbalken om man har hjälp av något som kan lyfta och förflytta dom (tex grävare, hjullastare).
Men jag skulle välja kantbalk med isolering före lecabalkar, i 10 fall av 10, även om det tog dubbelt så lång tid.
Däremot tycker jag att det går snabbare att lägga lecakantbalken om man har hjälp av något som kan lyfta och förflytta dom (tex grävare, hjullastare).
Men jag skulle välja kantbalk med isolering före lecabalkar, i 10 fall av 10, även om det tog dubbelt så lång tid.
Och vilken typ kan tänkas vara bäst? L-balk, U-balk, U-min eller Siroc IsoMax.
Om jag förstått det hela använder man U-element om man har 200mm cellplast.
Själv tycker jag Siroc's IsoMax verkar vara ett bra alternativ.
http://www.jackon.se/brosjyre/Isomax A4.pdf
Kan tänka mig att det är riktigt viktigt med rand-isolering då. (det är väl så det heter?)
Om jag förstått det hela använder man U-element om man har 200mm cellplast.
Själv tycker jag Siroc's IsoMax verkar vara ett bra alternativ.
http://www.jackon.se/brosjyre/Isomax A4.pdf
Kan tänka mig att det är riktigt viktigt med rand-isolering då. (det är väl så det heter?)
Liknande trådar
-
Vilken typ av genomföringar för fönsterfoder i trä på plåtfasad?
Fasad -
Hjälp med vilken typ av rör/kopplingar/utkastare
Vatten & Avlopp -
Vilken typ av puts?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken Typ av Väggar och Tak har Jag och Hur Gör Jag dem Fräscha?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken typ av container för rivning av sommarstuga?
Fritidshus