Hadde inte så mycket bättre svar än att det står så i våra papper.
Men googlade lite snabbt :giggle:
 
  • Dokument med text om golvvärme i träbjälklag och en övre del av bild med hörnet av en LK Spårskiva EPS.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kvarnapajken skrev:
Hadde inte så mycket bättre svar än att det står så i våra papper.
Men googlade lite snabbt :giggle:
Det står att det är för att värmen inte skall ventileras bort. Mellan uppvärmda våningsplan och ett bjälklag som byggts korrekt skulle jag säga att den risken/problemet är obefintligt.
 
Kan så vara. Säger bara hur vi gör.
Jag fullisolerar i mitt hus iallafall hellre för mycket än för lite! Jobbigt att lägga i mer senare :seenoevil:
R Robert-san01 skrev:
Det står att det är för att värmen inte skall ventileras bort. Mellan uppvärmda våningsplan och ett bjälklag som byggts korrekt skulle jag säga att den risken/problemet är obefintligt.
 
Efter fyra dagars slit (ca 35h) så ligger golvspånet äntligen klart! Det var ett jäkla slit, så det känns verkligen jätteskönt!

Det krävdes 20 flaskor lim (0,75x20=15 liter) och smått otroliga 4 000 skruv. Nu vet jag att jag överdrivit användandet av både skruv och lim, men vad gör man inte för att slippa knarr? :)

Igår lyckades jag dessutom knäcka en spånskiva på mitten när jag lyfte den. I och med att de är spårade för golvvärme så är de ganska tunna på sina ställen. Landade mitt över tårna på ena foten, och jag kan lova att det var tur att jag var ensam på bygget. Hel*ete vilken smärta! Så idag haltade jag mig fram på halvfart, men blev åtminstone klar. Hur ont det gjorde? Kolla bilden och bilda din egen uppfattning... Stålhätta hade räddat mig, men blir ohållbart i längden att jobba i tycker jag.

Nyinstallerat golvspån i ett stadigt byggprojekt, fäst med över 4 000 skruv och 15 liter lim för att minimera knarr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagda golvspånskivor i en husstomme med öppna fack för golvvärme och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat golvspån i en stor byggnad med flera flaskor lim och högar av material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat golvspån i ett bygge med tomma limflaskor i en rad och en pall med ytterligare material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En person fot med en svullen och blånad stortå, indikerar en smärtsam olycka under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoffeN och 6 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Skönt att vara klar. Och aj, stackars tå. Stålhättor hade nog ändå kunnat vara ett alternativ ser det ut som... :geek:

Mäktig spännvidd på takstolarna!
Varför är det två spikplåtar ganska nära varandra på under delarna av takstolarna? Antar att det inte är små spillbitar emellan spikplåtarna. Eller? :beer:
 
Jo, det är faktiskt en ”liten” skarvbit mitt på takstolarna på knappa metern. Jag har antagit att de haft maximal längd på de två andra delarna. Ser lite fjantigt ut och man kan tycka att det ska påverka bärigheten, men tydligen görs skarvarna så bra att det inte har någon inverkan.

T tobbbias skrev:
Bra jobbat! Skönt att vara klar. Och aj, stackars tå. Stålhättor hade nog ändå kunnat vara ett alternativ ser det ut som... :geek:

Mäktig spännvidd på takstolarna!
Varför är det två spikplåtar ganska nära varandra på under delarna av takstolarna? Antar att det inte är små spillbitar emellan spikplåtarna. Eller? :beer:
 
Bra kämpat! Nu är det bara vändningar mm kvar att fräsa. :)

(Jag tyckte också skyddsskor var obekvämt i början, men man vänjer sig och efter när man sparkat på hårda saker med jumpa dojor några gånger inser man att hättan även är bra som "verktyg". Det är toppen att kunna ställa ner saker på foten och sedan på marken.)
 
  • Gilla
sirlongfellow och 1 till
  • Laddar…
Då har jag äntligen satt in ventiler i taket, under takpannorna. Har satt en ventil i varje ”fack”, dvs varje mellan varje takstol på vardera sida av taknocken, i överkant. Min plåtslagare tyckte det var onödigt, och snickarna som gjorde taket sa inget om det heller, men en annan snickare tyckte bestämt att jag skulle ha det, och så blev det. Det känns betydligt bättre att veta att man har bra ventilation på vinden. Speciellt i garage och uterum, där jag inte kommer ha utrymmet för att krypa upp och kolla läget.

Ventil installerad mellan takpannor och takstol för vinden ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagda ventiler i tak med svarta takpannor, verktyg och installationsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår kom grävaren som är på granntomten in till mig och sa att de måste spränga bort en hel del berg. Det är lite oroväckande då det bara är tvärs över vägen, ca 10 meter från min huskropp. Imorgon ska de skicka ut en besiktningsman som ska kontrollera mitt hus innan sprängningen påbörjas. Det är ju bra att de gör det ordentligt, men sedan är ju frågan om besiktningsmannen är opartisk eller ej. Ska försöka ta reda på det imorgon så att jag kan vara säker på att allt går rätt till.

Är det någon annan som har erfarenhet av en granne som spränger på sin tomt?

Nybyggnadsplats med uppgrävt markområde och berg, skog i bakgrunden, maskiner och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Se till att de sätter ut vibrationsmätare på din grund. Jag skulle be att få se tillstånd och sprängplan som polisen skall ha godkänt.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra tips!

R Robert-san01 skrev:
Se till att de sätter ut vibrationsmätare på din grund. Jag skulle be att få se tillstånd och sprängplan som polisen skall ha godkänt.
 
Idag har de sprängt på granntomten. Det skakade en del i marken men kändes ändå inte som någon fara för huset. Besiktningsmannen var här igår och satte upp en vibrationssensor. Jag behövde inte ens be om det utan det var han själv som sa det. Ett 8 mm hål borrades i en knutbräda för att fästa sensorn. Det kommer de väl knappast erbjuda sig att spackla igen har jag en känsla av...

Vibrationssensor monterad på husknut och kablar, med borrspån och verktyg på grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För min egen del så har jag förbered garaget för plastning av tak. Jag har satt frigolitluftningar mot råsponten, så nu ska jag bara dra fram lite VP-slang innan jag plastar igen taket och sätter gles. Sedan är det fritt fram för lösullsisolering.

Interiör av ett garage under renovering med isoleringsmaterial och tomma frigolitluftningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåtslagaren hjälpte mig även under veckan att montera klart alla snörasskydd och stuprör, så nu är alla utvändiga plåtarbeten äntligen klara.

Till veckan ska jag sätta foder på mina runda fönster (bygghandeln fick hem dem idag), jag ska måla det allra sista, riva all byggställning, och fortsätta med frigolitluftningar i huset. På måndag kommer dessutom en leverans med drygt 300 kvm isolering och 800 meter gles.
Så det är ingen risk för arbetslöshet än på länge :).
 
  • Gilla
artesuave och 2 till
  • Laddar…
Har du förberett för avluftningar mm på taket? Jag höll på att missa det men kom på det innan vi rev ställningen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har du förberett för avluftningar mm på taket? Jag höll på att missa det men kom på det innan vi rev ställningen.
Det är en del grejer kvar på taket som inget velat ta i än, så jag kommer få köra upp ställningen igen nästa år. Skorsten/rökkanal för kaminen, avluftningar, taklucka, grabbräcke... Hade helst sett att allt var klart från början, men snickarna verkade mest besvärade av det från början, och ingen har tid nu före vintern. Tur att det är gjort på en förmiddag att sätta upp ställningen på ena långsidan så att det åtminstone kan bli klart nästa år. Hatar dubbelarbete...
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Idag har jag börjat plasta garagetaket inför lösullen nästa vecka. Nu ska det bara tejpas och glesas en massa. Och så ska jag snickra ihop två backboxar till takhögtalarna så förarbetet finns där. Lite flexslang ska även dras fram under takfoten för att förbereda för spot och kameraövervakning.

Plastfolie är uppspänd på ett oisolerat garagetak med synliga träreglar och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det rullade även in en lastbil med lite isolering och plast, så nu finns det jobb några veckor till

Hus under renovering med byggnadsställningar och isoleringsmaterial staplat utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick även mina runda fönsterfoder idag. Det tråkiga var att de inte var i ett stycke, utan det var en byggsats, sex delar skulle pluggas samman (pluggen höll inte ihop det ändå) så det blev en massa trälim som komplement. Dessutom hade varje bit rundade kanter, så skarvarna ser ju inte alls bra ut. Fick fixa det med lite fog... Då det är MDF så är dessutom fodren helt utan struktur, vilket avviker rätt rejält mot all panel, så jag får nog måla minst tre gånger så det blir nån form av skrovlig yta.
 
  • Gilla
artesuave och 2 till
  • Laddar…
Ännu en byggvecka avklarad. Tiden går så satans snabbt! Idag fick jag på riktigt känna av vintern också, -4 på termometern imorse och minusgraderna höll i sig hela förmiddagen. Nu hade det varit skönt med värme i huset...

Plastat och glesat innertak i garage och uterum. Jag har satt luftning i råsponten på hustaket, och håller på och tejpar igen håligheter mellan gips och takstolar så inte lösullen ”rinner ut” när det väl blir dags för den.

På tisdag kommer de med lösull till garage och uterum. Innan dess måste jag montera två backboxar i respektive rum för att kunna montera högtalare så småningom. Började tillverka backboxarna idag. Ingen större huvudvärk, hade fått måtten av min ljudkille. Körde 12 mm plyfa, och limmade+skruvade sidorna. Ska även foga alla hörn så boxarna blir täta.

I veckan har det även stått i tidningen att två hus i mitt område haft inbrott, hus under uppförande. Riktigt oroväckande då mitt hus ju befinner sig i samma fas. Jag kommer sätta upp lite skyltar om att området är kameraövervakat och att inga verktyg förvaras på arbetsplatsen. Troligen en översättning till engelska också, och kanske en bild med överkryssade verktyg, ifall det är nån liga söderifrån som inte förstår språket.

De runda fönsterfodren är också på plats nu, så till veckan tänkte jag äntligen riva byggställningen. Om jag även hinner plasta och glesa innertaket på vån 2, och sätta inre lagret med drev vid fönster/dörrar så är jag väldigt nöjd. Då går det ju faktiskt att dra igång en värmefläkt utan allt för stora värmeförluster. Veckan därpå gäller det att fylla väggarna med isolering.

Oisolerat innertak i träkonstruktion med synliga takstolar och plastad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppförande av glesat innertak i ett rum under konstruktion, med plastfolie och synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plasttäckt innertak med glesa träreglar i ett garage, och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastat och glesat innertak i pågående byggprojekt av garage och uterum med synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av pågående bygge med öppet trästomme, oskyddade takbjälkar och väggar utan isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda backboxar av plywood med borr och konstruktionstillbehör på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under uppförande med byggställningar och runda fönsterfodral synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anette7736 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.