Det är otroligt vad en sådan ihop med en karl som blir som 5 år kan åstadkomma en lördag...
 
  • Minigrävare i trädgård med uppgrävda buskar och en röd generator på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Tempot är högt inför vintern..
Vindsgavlarna är färdigmålade
Ena gaveln på huset är nu målat.
Samt det ruttna planket mot grannen är nu mer ett minne blått.
Samt mot planket på min sida va en upohöjning med jord och 3 enar i 30 års åldern planterade (dåligt skick även dom)
Så just nu ser ena min gräsmatta ut så här..

Grävmaskin på tom gräsmatta med spår av grävarbete, röjda enbuskar och omgivande trädgårdsmiljö under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt på den nästan färdigmålade hussidan.

Nyfärgad husgavel med vit och röd färg, röran i trädgården med byggmaterial och växtrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bry er inte om den fula dörren till altan samt hur den är byggd. Detta kommer rivas till helgen och ersättas med nya glaspartier samt z panel. Samma som vindsgavlarna..

Detta kom fram då vi rev en häck som dolde detta..
Som arga snickaren skulle sagt.
"Det ser ut som en jävla mamma nu kojja.".
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Då va denna diskuterbara gaveln på uteplatsen ett minne blott.
En sliten uteplatsens gavel med fönster och vitnande tretexplattor och horisontella reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tretex och reglar korsotvärs
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Då va dagen D här och fönster i sydlöge. Skulle bytas.
Pvc fönster dreh-kip 14x12 lastades av från lastbilen.
Och med ilfart åkte jag o handlade skum. Fönsterbleck 45x170 reglar och tjockaste konstruktionsplywooden jag hittade.

Utrivningen av gamla fönstret
Och nervositeten steg när jag insåg att nu finns ingen återvändo..

Fönsterrenovering pågår med verktyg och material synliga, gammalt fönster borttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Forsatte jobba mig inåt med hammare kofot och feinsågen.
Då dom skruvat karm och smygare från fel sida..förmodligen kom fönstret som en enhet vid husbygget.


Öppen fönsterram under konstruktion med nya träreglar och isolering synlig, verktyg och heminredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När alla delar av forna fönstret va ett minne blott. Hade jag nu ett "utgångsläge" som en vis man en gång sa till mig.

Den gamla pluggade regeln i nederkant togsbort och en 45x170 regel klövs till rätt längd och passades in.
Närbild på en konstruktionsdetalj under fönsterinstallation med synliga reglar och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En 45x160 regel numer skruvad från både in och utsida.
Renovering av fönsteröppning med ny karm, verktyg och byggmaterial syns i processen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I överkant satt 2 15mm plywood skivor som avslutade dom övre lådorna över fönstret.
Där kapades det till en 18mm konstplywood.
Som limmades och skruvades fast som extra förstärkning då utrymme fanns för att nå 12 som karmmått.

Upprivet fönsterområde i väntan på installation av nytt fönster, synliga reglar och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skumisolering applicerad i en svängd linje på en träregel utomhus, med gröna soptunnor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppning för fönsterinstallation med synlig ny regel och gammalt karmmaterial, utomhusvy i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sist va det åter 18mm plywoodeb som va i farten och klädde in båda sidorna som även dom skruvades från både in och utsida.
Så nu vilar 3 plywoodskivor ovan på sidorna som står på befintliga reglar samt min 45x160 regel.

Nu vart det fika paus innan själva fönstret skulle på plats.

Avlägsnat fönster med öppen fönsteröppning i röd byggnad, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sanningens ögonblick.

Nyinstallerat PVC-fönster med stödreglar på en husvägg i pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönster fick plats efter injustering fixering samt fogat.
Sitter jag nu på insidan och väntar på att fogen skall torka innan bleck och resten skall dit..
 
  • Utsikt genom öppning i väggen där ett gammalt fönster tagits bort, isolering synlig, i förberedelse för nytt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönsterutrymme i renoveringsprojekt visar isolering och förberedelser inför installation av nytt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
granis70 och 1 till
  • Laddar…
Robblund Robblund skrev:
Då va dagen D här och fönster i sydlöge. Skulle bytas.
Pvc fönster dreh-kip 14x12 lastades av från lastbilen.
Och med ilfart åkte jag o handlade skum. Fönsterbleck 45x170 reglar och tjockaste konstruktionsplywooden jag hittade.

Utrivningen av gamla fönstret
Och nervositeten steg när jag insåg att nu finns ingen återvändo..

[bild]

Forsatte jobba mig inåt med hammare kofot och feinsågen.
Då dom skruvat karm och smygare från fel sida..förmodligen kom fönstret som en enhet vid husbygget.


[bild]

När alla delar av forna fönstret va ett minne blott. Hade jag nu ett "utgångsläge" som en vis man en gång sa till mig.

Den gamla pluggade regeln i nederkant togsbort och en 45x170 regel klövs till rätt längd och passades in.
[bild]

En 45x160 regel numer skruvad från både in och utsida.
[bild]
I överkant satt 2 15mm plywood skivor som avslutade dom övre lådorna över fönstret.
Där kapades det till en 18mm konstplywood.
Som limmades och skruvades fast som extra förstärkning då utrymme fanns för att nå 12 som karmmått.

[bild]

[bild]

[bild]

Sist va det åter 18mm plywoodeb som va i farten och klädde in båda sidorna som även dom skruvades från både in och utsida.
Så nu vilar 3 plywoodskivor ovan på sidorna som står på befintliga reglar samt min 45x160 regel.

Nu vart det fika paus innan själva fönstret skulle på plats.

[bild]

Sanningens ögonblick.

[bild]
Fönster fick plats efter injustering fixering samt fogat.
Sitter jag nu på insidan och väntar på att fogen skall torka innan bleck och resten skall dit..
Vad spännande! Tack för alla fina bilder! Vi har fönsterbyten kvar, jag har läst hur man ska göra men saknat bra tydlig bilder.
 
Utan att måla fan på väggen så skulle jag vara betydligt mer försiktigt vid fönsterbyte på långsidorna ety där har du eventuellt oxå belastning från taket beroende på var takstolen är placerad relativt fönsteröppningen. Alltså, sätt dit stämp för att undvika att balken ovan fönstret sjunker (det hände för förre ägaren av vårt hus vid fönsterbyte.Vi har 1.5 planare varför belastningarna är kanske lite högre än för dig.
 
Redigerat:
L L-E skrev:
Utan att måla fan på väggen så skulle jag vara betydligt mer försiktigt vid fönsterbyte på långsidorna ety där har du eventuellt oxå belastning från taket beroende på var takstolen är placerad relativt fönsteröppningen. Alltså, sätt dit stämp för att undvika att balken ovan fönstret sjunker (det hände för förre ägaren av vårt hus vid fönsterbytekr.Vi har 1.5 planare varför belastningarna är kanske lite högre än för dig.
Jo va inne på stämp men dom kom aldrig längre än it ur garaget..
Kan nog va klokt som du säger att vid nästa fönsterbyte faktiskt använda dom mer än bara bära fram dom;)
 
Eventuellt behov av stämp är väl begränsat till långsidorna och beror nog oxå på placering av takstol.
 
Då har projektet som jag haft ångest över sen länge startat.
Nämligen avlopp och badrum.

Legat lite på latsidan sista tiden.
Men bra för att låta ekonomin ta igen sig.
Och umgås med familjen.
Platta på mark så därav min ångest.
Fick svar i fredags av Aanalys att inget innehöll asbest varesig matta eller lim
Lite glada nyheter iallafall.
Så utrivning av badrummet skedde i helgen och idag blev det start av bilningen av avloppet..
Går förvånansvärt lätt faktiskt.
Har iofs en hilti te700 till hjälp.
En fantastisk maskin fö.
Lite bilder är alltid roligt så varsågoda..

Ett pågående avloppsprojekt med bilade betongrester runt en avloppsöppning på ett sten- eller betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nu väntar jag på kaffebryggaren en väl förtjänt paus helt enkelt.
 
  • Upprivet badrumsgolv med gammalt avlopp synligt, omgiven av byggdamm och en Hilti TE700 bilningshammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thullen och 1 till
  • Laddar…
T
Nice! Ska bli spännande å följa detta :)
 
T Thullen skrev:
Nice! Ska bli spännande å följa detta :)
Det tycker jag med. Får väl se om du ser mig i arga snickaren sen när jag bilat sönder halva huset;)
 
  • Haha
Thullen
  • Laddar…
Lite nytta blev det dagen till ära.
Skrotet som vägde bly är nu utanför huset.
Härifrån blir det relining med strumpa till utsidan av huset.då bilning genom halva huset känns sådär.
Renoveringsarbete med uppbruten golv och synliga avloppsrör, verktyg och byggdammsugare runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har runnit dåligt från brunnen..man kan undra varför...
Svaret fick jag 3 tigersågs blad senare..

Rostig rörände med avlagringar och skräp som blockerat avlopp, i förberedelse för relining.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu är allting klart för relining och "paus"
I 2 v tills grabbarna kommer o ljuter nya rör..

Så nudrar vi igen drapperit
Plastdraperi med texten "WÜRT" blockerar en dörröppning i ett hem under byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsarbete hemma med uppbilat golv och synliga avloppsrör, omgivna av verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anorlunda och 2 till
  • Laddar…
Liten uppdatering.
Pga att jag varit borta mycket i veckorna via jobbet på sistånde har projektet så när på stått still..
Nu med lite längtan till våren så har jag fått upp lite motivering igen.

Nu är det iallafall relinat med sacpipe från badrum huvudstam och till utanför huset.
Grabbarna som gorde detta va kanon!
Sen har jag börjat bygga vidare från den kapade ledningen med jetkoppling klass C
Samt bd märkta avloppsrör..
Tänk vad man får lära sig på resans gång;)
Använder mig av en smidig husqvarna batteridriven kapmaskin..(grym maskin fö)
Denna underlättar jobbet avsevärt.
Ända problemet är väl att det blir vatten överallt.. men men.. det dammar knappt så..
Dagens projekt skulle varit att få till avluftningen då familjen samt jag är less på dov avloppslukt i den delen av huset.
Av bara farten vart det lite mer..
Tanken är att bilningen och avloppsmonteringen skall vara klart i helgen.
Ser lovande ut så här långt

Följande avslutas detta med lite bilder.

Byggarbetsplats inne med kapad betonggolv, avloppsrör, kapmaskin och dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med synlig avloppskoppling, betonggolv och kapmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med kapad betong och synliga avloppsrör i ett rörigt rum med byggverktyg och dammutsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perfekt med lilla husqvarnan då den kapat 80 djupt och översta lagret betong ner till mineralullen är ca 65..
 
Redigerat:
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Hur många meter relinade ni och vad kostade det? Hur stort hål behöver de för att kunna relina (framför röret som skall relinas)?
 
  • Gilla
Anorlunda och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Jag har köpt ett Mockfjärds elementhus och skall installera (med hjälp av en firma) Ftx-system i källaren där rör ska dras upp till boplanet genom golvet. Har du några tips om var håltagningen i elementen bör ske (mitt i eller mellan?) och använde du någon typ av förstärkning vid hålen för att bevara bärigheten?

Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.