20 592 läst · 65 svar
21k läst
65 svar
Nybyggnation av lösvirkeshus
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Vi byggde ett vi ritat själv med stomme av Isotimber. 2x91m2 + 65m2 garage.L Lösvirke växjö skrev:
Håller på med gräs mm och marksten/mur nu. Det ser ut att bli ca 150kr. Altan/uteplats blev ca 10k men då har jag gjort allt arbete själv.
Vad har ni budgeterat för vent? Bara materialet gick nog på 40k för FTX och imkanal.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Rekommenderar att överväga gå på en 80 häll.
Redigerat:
Okej, så trähus också? Låter ju som vårt hus kan hamna på ngt liknande isåfall, var i Sverige byggde du?R Robert-san01 skrev:
Vi har tänkt göra allt runtomkring som gräsmattan, altan, plattläggning mm, i övrigt har vi inga kunskaper om bygg så då blir det svårt att göra så mycket själv. Har ett par goda vänner som byggde ett lite liknande hus för ett år sedan som hamnade på 4milj, så det är lite utifrån deras kostnader som vi utgått har dock inte med ventilation så det ska vi lägga till Data och nätverk har vi med i budgeten, vi ska nog kolla på 80-häll, sen har vi ju vedspisen också så vet inte om det behövs men vi gillar att laga mat så kanske inte så dumt
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Ja, helt i trä och med 3 badrum.
Vallentuna just utanför Stockholm.
Vallentuna just utanför Stockholm.
Gissar att tvättstuga är placerad för att få dörren nära garaget men jag kan tycka att det vore mer praktiskt och logiskt om tvättstuga låg vid kök och gästrummet vid vardagsrum. Dessutom kanske det förenklar VVS något då bad, tvätt, kök hamnar i anslutning till varandra (inklusive övervåning).
Medlem
· Halland
· 80 inlägg
Ett fint hus. Har nyligen fått bygglov för ett hus/garage med liknande storlek.
Vad har du använt för program? Själv använde jag ett gammalt 2D cad, samt ett modernt 3D cad. För mig var det en del pyssel att rita själv, jämfört med en "yrkersritare" som har en hel del färdigritade delar i sin databas. Dessutom lite påfrestande att göra ungefär samma sak på helgerna som jag gjorde på veckorna.
Gången var:
1. Rita själv.
2. Arkitekt för justeringar.
3. Bygglovs och konstruktionsritning.
Tänk på att byggmaterial kan vara fruktanvärt dyra. Jag fick ett pris på över 200 kr/m för lättbalkar med liv av osb, ett material som smulas sönder bara man tar i det. Om jag anställer någon för att göra dem i min verkstad så blir min kostnad en bråkdel och jag får liv av plywood.
Förädlingsgraden i att fräsa spår och klistra ihop är ju inte direkt hisnande, knappast värd 200 kr/m.
Fönster var intressant. Vi tittade på flera olika och jag förundrades över priset kontra den taskiga finishen: Halvdan målning, kutterslag som syntes genom färgen, grovt ihopsatta, lister för att hålla fast glasen som spikats efter målning från utsidan, etc.
Inte blev det bättre av att vissa skröt med att de använde vattenbaserad färg. Visst, de är hyfsat bra, men pu färger är något helt annat. Vad är mest miljövänligt? Något som håller 10 eller 30 år? Någon tillverkare vacuuminjicerade grundfärgen, vilket är det enda rätta.
Till slut så fastnade jag för Orama. Jättefin produktionskvalitet och hög detaljfinsh. Dessutom en vettig konstruktion. Hade jag inte hittat dessa fönster så hade jag gjort fönstren själv, eller anställt någon för att göra dem. Förädlingsgraden från material till färdig produkt är så hög att jag inte kan imitera den utan allt för stora ansträngar och investeringar.
Detaljgranska alltså de offerter som ni får in och se till att varenda pinal är specad.
Vad har du använt för program? Själv använde jag ett gammalt 2D cad, samt ett modernt 3D cad. För mig var det en del pyssel att rita själv, jämfört med en "yrkersritare" som har en hel del färdigritade delar i sin databas. Dessutom lite påfrestande att göra ungefär samma sak på helgerna som jag gjorde på veckorna.
Gången var:
1. Rita själv.
2. Arkitekt för justeringar.
3. Bygglovs och konstruktionsritning.
Tänk på att byggmaterial kan vara fruktanvärt dyra. Jag fick ett pris på över 200 kr/m för lättbalkar med liv av osb, ett material som smulas sönder bara man tar i det. Om jag anställer någon för att göra dem i min verkstad så blir min kostnad en bråkdel och jag får liv av plywood.
Förädlingsgraden i att fräsa spår och klistra ihop är ju inte direkt hisnande, knappast värd 200 kr/m.
Fönster var intressant. Vi tittade på flera olika och jag förundrades över priset kontra den taskiga finishen: Halvdan målning, kutterslag som syntes genom färgen, grovt ihopsatta, lister för att hålla fast glasen som spikats efter målning från utsidan, etc.
Inte blev det bättre av att vissa skröt med att de använde vattenbaserad färg. Visst, de är hyfsat bra, men pu färger är något helt annat. Vad är mest miljövänligt? Något som håller 10 eller 30 år? Någon tillverkare vacuuminjicerade grundfärgen, vilket är det enda rätta.
Till slut så fastnade jag för Orama. Jättefin produktionskvalitet och hög detaljfinsh. Dessutom en vettig konstruktion. Hade jag inte hittat dessa fönster så hade jag gjort fönstren själv, eller anställt någon för att göra dem. Förädlingsgraden från material till färdig produkt är så hög att jag inte kan imitera den utan allt för stora ansträngar och investeringar.
Detaljgranska alltså de offerter som ni får in och se till att varenda pinal är specad.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Att inte köpa lättbalkar färdiga till mellanbjälklag var nog det märkligaste råd jag läst på länge. Vem står för dimensionering och godkännande av konstruktionen om du gör det i din egen lilla verkstad?F Fritt harmoniskt hus skrev:Ett fint hus. Har nyligen fått bygglov för ett hus/garage med liknande storlek.
Vad har du använt för program? Själv använde jag ett gammalt 2D cad, samt ett modernt 3D cad. För mig var det en del pyssel att rita själv, jämfört med en "yrkersritare" som har en hel del färdigritade delar i sin databas. Dessutom lite påfrestande att göra ungefär samma sak på helgerna som jag gjorde på veckorna.
Gången var:
1. Rita själv.
2. Arkitekt för justeringar.
3. Bygglovs och konstruktionsritning.
Tänk på att byggmaterial kan vara fruktanvärt dyra. Jag fick ett pris på över 200 kr/m för lättbalkar med liv av osb, ett material som smulas sönder bara man tar i det. Om jag anställer någon för att göra dem i min verkstad så blir min kostnad en bråkdel och jag får liv av plywood.
Förädlingsgraden i att fräsa spår och klistra ihop är ju inte direkt hisnande, knappast värd 200 kr/m.
Fönster var intressant. Vi tittade på flera olika och jag förundrades över priset kontra den taskiga finishen: Halvdan målning, kutterslag som syntes genom färgen, grovt ihopsatta, lister för att hålla fast glasen som spikats efter målning från utsidan, etc.
Inte blev det bättre av att vissa skröt med att de använde vattenbaserad färg. Visst, de är hyfsat bra, men pu färger är något helt annat. Vad är mest miljövänligt? Något som håller 10 eller 30 år? Någon tillverkare vacuuminjicerade grundfärgen, vilket är det enda rätta.
Till slut så fastnade jag för Orama. Jättefin produktionskvalitet och hög detaljfinsh. Dessutom en vettig konstruktion. Hade jag inte hittat dessa fönster så hade jag gjort fönstren själv, eller anställt någon för att göra dem. Förädlingsgraden från material till färdig produkt är så hög att jag inte kan imitera den utan allt för stora ansträngar och investeringar.
Detaljgranska alltså de offerter som ni får in och se till att varenda pinal är specad.
Jag har och la in mellanbjälklag från Masonite och det var det överlägset bästa val vi gjorde i hela bygget. Vi har 9,5m långa spann helt utan synliga balkar eller stolpar. Det hade inte varit möjliga med vanliga reglar och balkar.
Kan också berätta att de smulas inte sönder. Du kommer inte heller att kunna göra lika långa fria spann med plyfa i lättbalkarna då egenvikten är en av begränsningarna när du skall ha fria spann. Så det finns inga fördelar med att ha plyfa i lättbalkarna till mellanbjälklaget i ett vanligt hus.
Gällande fönster skulle jag rekommendera att titta på Westcoast windows. De har 2/3 trä och 1/3 aluinium mot utsidan. Så de är tåliga som aluminium fönster och varma som trä. De har även snurrfönster vilket vi tyckte var ett måste på övervåningen. De tillverkar allt på beställning så du kan få vilka mått som helst och de har bra utbud på tillval. Ex låsbara handtag går att få från fabrik. Vi valde vita, självrengörande, lågenergi med spröjs på de stora fönstren.
Redigerat:
Precis lättbalkarna måste väl typgodkännas för att få användas.känns som dyr extra utgift mot att köpa redan typade balkar.R Robert-san01 skrev:Att inte köpa lättbalkar färdiga till mellanbjälklag var nog det märkligaste råd jag läst på länge. Vem står för dimensionering och godkännande av konstruktionen om du gör det i din egen lilla verkstad?
Jag har och la in mellanbjälklag från Masonie och det var det överlägset bästa val vi gjorde i hela bygget. Vi har 9,5m långa spann helt utan synliga balkar eller stolpar. Det hade inte varit möjliga med vanliga reglar och balkar.
Kan också berätta att de smulas inte sönder. Du kommer inte heller att kunna göra lika långa fria spann med plyfa i lättbalkarna då egenvikten är en av begränsningarna när du skall ha fria spann. Så det finns inga fördelar med att ha plyfa i lättbalkarna till mellanbjälklaget i ett vanligt hus.
Gällande fönster skulle jag rekommendera att titta på Westcoast windows. De har 2/3 trä och 1/3 aluinium mot utsidan. Så de är tåliga som aluminium fönster och varma som trä. De har även snurrfönster vilket vi tyckte var ett måste på övervåningen. De tillverkar allt på beställning så du kan få vilka mått som helst och de har bra utbud på tillval. Ex låsbara handtag går att få från fabrik. Vi valde vita, självrengörande, lågenergi med spröjs på de stora fönstren.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Tror tyvärr du får räkna med ungefär 25k/m2 även hos er. Speciellt då jag hyrde in alla yrkesgrupper på timme och gjorde mycket själv. Jag jobbar dessutom som projektchef inom bygg så jag har erfarenhet och kontakter som jag kunde utnyttja. Bara projektledning skulle jag tro kostar 2-300k att hyra in för ett lösvirkeshus.L Lösvirke växjö skrev:
Jag skulle tro att bara kuporna kommer att kosta ca 200k extra.
En trappa som går ner i hallen är precis värdelöst. Man drar med sig all skit runt i hela huset när man passerar där.L Lösvirke växjö skrev:Här är budgeten som vi försökt framställa, hoppars den kan stämma någorlunda men är ju så svårt sen tillkommer även projekteringskostnad och det har vi inte med i budgeten ännu, tänkte även lägga ut planlösningen och köket som vi ändrat lite på,
Tackar så mkt för all input folk kommer med [bild][bild]
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Har ni kollat på tillgänglighetskraven? Pardörrar till uteplats funkar inte och dörrar till tvättstuga och sovrum på bv måste vara 90 breda.
Vart har ni tänkt ha all teknik? Bara el och data tar ca 2m vägg och sedan värmepump och vattenskåp. Det blir troligen ett skåp på öv för att det inte skall bli för långa rör. Tänk också på att rör skall upp och ner så någon form av schakt behövs ex för VA, imkanal och FTX.
Kolla med elnätsbolaget om de kräver markskåp eller fasad för inkommande el.
Planering är allt! Jag fick ex till så fibern går rakt in i huset i stället för genom fasad.
Vart har ni tänkt ha all teknik? Bara el och data tar ca 2m vägg och sedan värmepump och vattenskåp. Det blir troligen ett skåp på öv för att det inte skall bli för långa rör. Tänk också på att rör skall upp och ner så någon form av schakt behövs ex för VA, imkanal och FTX.
Kolla med elnätsbolaget om de kräver markskåp eller fasad för inkommande el.
Planering är allt! Jag fick ex till så fibern går rakt in i huset i stället för genom fasad.
Redigerat:
Hej, en bra budget ser det ut som. Räkna med 20000kr per kvadrat inklusive administriva kostnader och ha 15% reserv för ofurtsedda kostnader som alltid kommer så håller det. Lycka till.L Lösvirke växjö skrev:Här är budgeten som vi försökt framställa, hoppars den kan stämma någorlunda men är ju så svårt sen tillkommer även projekteringskostnad och det har vi inte med i budgeten ännu, tänkte även lägga ut planlösningen och köket som vi ändrat lite på,
Tackar så mkt för all input folk kommer med [bild][bild]
P. S har byggt många Lösvirke hus så talar av erfarenhet och inga gissningar
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Jag skulle säga att du behöver omsätta minst 4st småhus per år som projektledare för att kunna leva på det. Vill du ha ut 40k i månaden behöver du fakturera ca 650kr/h +moms och ha ca 80% beläggning. Tänk på att 20% av de 2-300k går bort i moms.H Häggens skrev: