Pen Pen skrev:
En kommentar:

Nu var det ett tag sedan jag läste på hur det fungerade, men visst var det väl så att control pilot signalen också kontinuitetsmäter jordförbindelsen? Hittar inte mina dokument, men gissar att du är nyligen påläst.

Jag kanske är lite nojig, men det känns som att alla "stickkontakter" är en svag punkt och då är det ju bra om du ser till att fel i jordförbindelsen i CEE donet upptäcks av ditt system. Alternativt drar jord med permanent anslutning.
Bilen mäter jordförbindelsen fram till laddboxen, men inte mer än så. Detta görs genom att likspänningen använder gulgrön jord som signaljord.
 
@STB,
Ibland får man ta smällen helt enkelt, i detta fall för enkelhetens skull.

Jag vill ha laddboxen lös just för att kunna koppla ur den enkelt om det skulle vara problem. Och det gör det enklare att utveckla den. Jag kan på detta sätt även ta den med mig om jag exempelvis skall på semester och måste begränsa mig till 6A från ett motorvärnaruttag...

Jag har dock sparat lite kabel på vinden så att jag kan förlänga kabeln i efterhand för ett fast montage. Jag har dock inga planer på det ännu.

Sedan är det inte olagligt att tillverka egna lösa elapparater. Du är dock ansvarig om det går illa...
 
Börjar bli lite less. Först fick jag fel laddkabel, typ2 istället för typ1. Nu har Postnord (troligen, då paketet lämnat England) slarvat bort nästa paket med rätt kabel. Så nu väntar jag på en tredje leverans av typ1-kabeln. Vi får se hur det går.

Returen av den första kabeln kom dock tillbaka till England. Trots att även denna kabel var borta i systemet några dagar...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Insåg just ytterligare en förenkling till en början. Jag övervakar redan hur mycket tillägg som elpatronerna ger i min elpanna via mitt hemautomatiseringssystem. Så till en början så kan jag helt enkelt göra så att bilen bara får laddas med 16A minus aktuell strömförbrukning i elpatronen. Då bör jag vara nästintill säker på att säkringarna håller.

Har nu beställt strömtransformatorer (från Kina) för att mäta inkommande ström till huset fasvis också (måste dedicera ytterligare en ESP8266 till detta och dessutom sampla de tre faserna en och en då endast en analog ingång finns på ESPn, detta gör jag med transistorer som styr vilken fas som levererar strömmen för ögonblicket - 1kHz samplingshastighet bör räcka långt). En sådan lösning duger ju inte till att mäta husets energiförbrukning (då jag inte har den exakta nätspänningen för tillfället, denna måste också mätas för att kunna räkna ut effekten), men när det gäller att övervaka hur mycket ström som går åt i de olika faserna så är det en väldigt bra lösning. Beställde dessutom en strömtransformator extra så att jag kan mäta den aktuella laddströmmen i laddboxen också.

En annan intressant sak är att jag redan nu ser rätt tydligt på elförbrukningen när min bil laddar. Under ca 4,5h varje afton så är elförbrukningen högre än under resten av dygnet. Man ser även att detta sammanfaller med när man använder som mest hushållsel. Det kommer att bli jättebra att kunna styra bort laddningen från denna tid genom att helt enkelt inte ge bilen någon laddström alls när det inte behövs och när elförbrukningen är hög av andra skäl. Kanske vore läge att stoppa in en effektvakt på elpatronen också, men jag planerar att köpa en luft-luft värmepump för att komplettera min frånluftsvärmepump med (då den inte riktigt orkar värma huset pga för små element och för låg effekt) vilket skulle minska behovet av att nyttja elpatronen drastiskt.
Som ett komplement/alternativ kan du använda bilens timerladdning. Med hjälp av MMCS (ej appen) kan du ställa in platsbaserad timerladdning så att när du är hemma, men inte annars, kan du låta bilen laddas först från säg 0200 och framåt. Då är den klar före 0600 vid 16A laddning.
 
Det blir ett komplement då jag har elvärme och 16A inte skulle räcka till om elpatronen kopplas in på full effekt på natten (huset har huvudsäkringar på 20A).

Jag har dessutom ofta ett behov av att ladda så mycket som möjligt när jag kommer hem då barnen behöver skjutsas och hämtas under några år till. För tillfället så hinner jag sällan få särskilt många kilometer extra i räckvidd under middagen innan man skall iväg igen. Som tur är så finns det gratisladdare på ett par strategiska platser som jag ofta besöker, vilket gör att jag kan få några kilometer på dessa också (eller mer, beroende på hur länge jag parkerar där - vid matvaruaffären finns till och med en gratis snabbladdare). Tyvärr så börjar man ta betalt för laddstolparna i min kommun efter 2019 så man får passa på att använda dem medan det går. Det lär ju inte byggas fler gratisstolpar heller och de är ofta upptagna redan...


Jag noterade förresten statens senaste påfund, de skall genom elnätsägarna få oss att säkra ned våra hus (Skatter? Jag förstod inte riktigt hur det skulle gå till). Detta skall ske samtidigt som vi installerar laddboxar och börjar ladda våra bilar. Om det blir en effektskatt på elanslutningarna (som jag misstänker är lösningen man tänker sig) så har man ju hittat ett sätt att få in mer skatt från ägarna av elbilar och laddhybrider. Det skulle dessutom lägga en extra skatt på de fastigheter som har någon form av elvärme, eller bastu, eller behöver temporära höga effektuttag. Man skulle kunna tänka sig att detta skulle kunna tänkas driva fram en bredare användning av gasspisar också...

Hos mitt elbolag är redan idag skillnaden ca 400kr per år mellan 16A huvudsäkringar och 20A. Smart styrning av effektförbrukningen kan spara en del pengar, men för min del skulle det vara nästan omöjligt att gå ned till 16A utan effektvakter på en stor del av förbrukarna i huset (bastu, spis, vattenpump, laddbox, värme, kompletterande eldrivna element i garaget och på inglasningen, jag har dessutom elmaskiner av olika slag också). Jag har redan effektvakter mellan delar av anläggningen (t.ex. bastun får inte el när vattenpumpen går, elementen i garaget och på inglasningen är inte aktiva samtidigt, de ligger idag på samma fas), men man måste gå ännu längre för att komma ned till 16A...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om det blir en effektskatt på elanslutningarna (som jag misstänker är lösningen man tänker sig) så har man ju hittat ett sätt att få in mer skatt från ägarna av elbilar och laddhybrider.
Japp. Vi har det som sagt redan i Partille (se min tidigare tråd). Sverige brantaste effektskatt som gav mig en nätt 20% höjning av nätavgiften. Så jag kan ha hur stor mätarsäkring jag vill nu (som passar i gängan), men jag kan inte använda effekten...

Kommer snart till en elmätare nära dig. Är jag villig att sätta pengar på.
 
Kollade på din tråd:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...a-foer-privatkunder-25-hoejning.232813/page-4
och på mitt elnätsbolag, jämfört med ditt. Du har trots detta tilltag billigare "fast" avgift än vad jag har. Men det äts förstås upp av att min elöverföringsavgift är 1öre billigare per kWh så slutsumman blir ungefär densamma i alla fall.

Eftersom det är timavläsningar som ligger till grund för effektkostnaden, så går det ändå rätt bra att dynamiskt reglera nyttjandet i hushållet, förutom då att det blir väldigt dyrt att använda bastun då den riskerar att driva upp den fasta kostnaden med ca 50kr per månad (eftersom den har en tendens att förvärmas samtidigt som man lagar mat). Detta skulle i så fall tvinga fram elmätarstyrd effektvakt även på bastun. Men den kostnaden skulle du spara in redan första året (om du nu har bastu vill säga).

Hur som helst, med den typ av debitering som du har så måste man ladda bilen på natten, annars blir det väldigt dyr el när man laddar den. Det är nästan så att jag skulle behöva gå ned till 16A bara för att testa hur väl det fungerar. Jag planerar på att byta till en modernare elcentral, det hade varit intressant att sätta 16A-huvudsäkringar bredvid denna bara för att se om man klarar sig på 16A om man styr så att man inte kör många effektnyttjare samtidigt. Jag skulle ju kunna spara in 390kr/år på detta...

Så vad kan man styra:
- laddning av elbil
- bastu (delvis, av/på)
- torktumlare/torkskåp (delvis, av/på)
- elpatron
- oljeelement/konvektorelement
- golvvärme el (delvis, av/på)

Går i praktiken inte att styra (eller vill inte):
- spis
- ugn
- vattenpump
- kyl/frys
- hemelektronik
- belysning (men man kan ju byta till LED där det fungerar bra)

Kan planeras:
- tvättmaskin (kanske skulle gå styra av/på också, men det känns inte rimligt)
- strykjärn
- dammsugning
- diskmaskin
- elmaskiner (sågar, borrmaskiner, högtryckstvätt, kompressor mm)
- torktumlare/torkskåp
- bastu

Sedan kostar det ju att styra varje sak också, så någonstans finns en brytgräns för vad som är rimligt. Det som känns rimligt är i prioritetsordning:
1) laddning av elbil (är ju till viss del justerbar i tid)
2) elpatron (så länge den får köra inom rimlig tid så spelar det ingen roll när den kör)
3) bastu (här har man en förväntad tid då den skall vara varm, så länge denna inte förskjuts för mycket så är det OK)
4) oljeelement/konvektorelement (lätt att styra, men vinsten är nog rätt liten ändå, jag styr dock redan dessa så...)
5) golvvärme el (nöjer man sig med att inte slå på dem annat än planerat, så behövs detta inte styras, men har man tidur så kan man ställa till det med effekttoppar samtidigt som man gör annat)

Sedan kan man ju även koppla detta till timdebitering om man vill, även om mina kalkyler rörande detta antyder att det inte lönar sig pga att det som inte går att styra och det man inte vill planera är sådant som kommer att behövas då elpriserna är höga.

Slutsatsen är i alla fall att det finns en del pengar att tjäna in på att ladda elbilen dynamiskt, dvs så att man håller nere maxeffekten i husets elnät. Och detta gäller oavsett vilken debiteringsmodell man har, även om det med den debiteringsmodell som tillämpas i Partille finns mer pengar att spara in. I övrigt så spårade detta ur en del från trådens huvudämne...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kollade på din tråd:
- [länk]
och på mitt elnätsbolag, jämfört med ditt. Du har trots detta tilltag billigare "fast" avgift än vad jag har. Men det äts förstås upp av att min elöverföringsavgift är 1öre billigare per kWh så slutsumman blir ungefär densamma i alla fall.

Eftersom det är timavläsningar som ligger till grund för effektkostnaden, så går det ändå rätt bra att dynamiskt reglera nyttjandet i hushållet, förutom då att det blir väldigt dyrt att använda bastun då den riskerar att driva upp den fasta kostnaden med ca 50kr per månad (eftersom den har en tendens att förvärmas samtidigt som man lagar mat). Detta skulle i så fall tvinga fram elmätarstyrd effektvakt även på bastun. Men den kostnaden skulle du spara in redan första året (om du nu har bastu vill säga).
Ja, jag har ju ingen bastu som tur är; född som jag är här i södra änden av landet... ;) (Ja, tur ur den här synvinkeln då, jag har inget emot bastubad som sådant! :))

Tyvärr så ligger vi ändå på 6kW den mest belastade timmen i månaden i snitt. Så i praktiken så har det inte gått att styra. Vi har exv. två tvättmaskiner för att kunna tvätta effektivt (går på halva tiden, lite drygt då), och de går ofta i samband med matlagning (som dessutom överlappar med torktumlare).

Så att ladda en elbil samtidigt skulle ju vara ekonomiskt självmord. Men notera att det räcker med att torska på det en gång i månaden, så har man åkt tid. Det är ju konsekvensen av en så brant taxa.

Så jag tror inte att det går att leva anpassat till en sådan taxa utan aktiv styrning; dvs något måste automatiskt regleras för att hålla nere avgiften.


Och så är vi raskt tillbaka till trådens ämne, nämligen att din box kan övervaka resten av huset och vägra att ladda/dra ner effekten, samtidigt som ditt system kan larma om bilen inte laddas som den skall, när den skall, för att man glömt bastun på, eller vad. ;)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Börjar bli lite less. Först fick jag fel laddkabel, typ2 istället för typ1. Nu har Postnord (troligen, då paketet lämnat England) slarvat bort nästa paket med rätt kabel. Så nu väntar jag på en tredje leverans av typ1-kabeln. Vi får se hur det går.

Returen av den första kabeln kom dock tillbaka till England. Trots att även denna kabel var borta i systemet några dagar...
Varifrån skaffar du kabeln? Jag är lite sugen på att bygga en enkel laddare. Men kablarna och pluggarna är så dyra.
 
A Avemo skrev:
Varifrån skaffar du kabeln? Jag är lite sugen på att bygga en enkel laddare. Men kablarna och pluggarna är så dyra.
Ebay, finns flera säljare i England. Då slipper man ju Postnords avgifter i alla fall och får en snabbare leverans. Men som det strulat för mig så blev ju inte leveransen snabbare.

Det står förresten att kablarna är begagnade, det är de inte. Inte den jag fick i alla fall. Den har importerats från Kina till England...
 
S
Nu går jag lite off-topic när jag spinner vidare på Pacman42 #127. Det är helt sjukt att vi i Sverige haft en så förträfflig elförsörjning lägger ner kärnkraften och nu tvingas anpassa våra liv efter effekttoppar. Det är visst det som kallas "smarta elnät". Det smarta är att vi tvingas till försämringar i vår vardag.

Rena turen att jag inte har en elbil utan en laddhybrid så att jag kan köra på bensin när idiottaxorna slår till. Miljövänligt? Nej, men det är så våra politiker vill ha det. Mer väderberoende elkraft ger oftare elbrist vilket höjer elpriserna så fler använder fossila bränslen.

Därtill kommer det säljas miljontals effektvakter och annan "smart" utrustning vilket kommer kosta samhället miljardbelopp tillsammans med miljöförstöring vid tillverkningen av dem.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Fick höra av en kompis som är elbil-freak att EU nu förbjudit installation av Schuco uttag för elbil laddning.
 
R Robert-san01 skrev:
Fick höra av en kompis som är elbil-freak att EU nu förbjudit installation av Schuco uttag för elbil laddning.
Intressant, frågan är hur den lagen är formulerad egentligen...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Den här har jag tittat lite på:

https://github.com/OpenEVSE

Angående jordfelsbrytare typ B. Vad är det som skulle ge rena likströmmar vid laddningen? När man utgår från växelström är det ju mest pulserande likströmmar man väntar sig. Hur fungerar en jordfelsbrytare typ B? det verkar marigt att mäta stora likströmmar med hög precision. Jag antar att det är därför de är dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.