Med den gigantiskt! enorma! mängd samlad kunskap (smicker! ;)(y) ) som finns i den här tråden frågar jag ödmjukt istället för att googla:

Kan någon ta sig tid att länka till t-spår frässtål som lämnar spår passande Festools enhandstving mfl?
Gärna med 8mm skaft.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
LoweW
FredrikR FredrikR skrev:
Med den gigantiskt! enorma! mängd samlad kunskap (smicker! ;)(y) ) som finns i den här tråden frågar jag ödmjukt istället för att googla:

Kan någon ta sig tid att länka till t-spår frässtål som lämnar spår passande Festools enhandstving mfl?
Gärna med 8mm skaft.
På de få sidorna jag har kollat har de tyvärr vart slut! Men här är en sida du kan hålla ett öga på.

https://www.hyvlar.se/t-tracks
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Med den gigantiskt! enorma! mängd samlad kunskap (smicker! ;)(y) ) som finns i den här tråden frågar jag ödmjukt istället för att googla:

Kan någon ta sig tid att länka till t-spår frässtål som lämnar spår passande Festools enhandstving mfl?
Gärna med 8mm skaft.
8mm men du måste köra det i två omgångar höjdmässigt (det är alltså F-måttet i wealdens bild som är för litet för att köra det i ett steg), inget jätteproblem men såklart ett extra moment, t1552-8 i denna lista. https://www.wealdentool.com/cgi-bin/sh000001.pl?WD=t1552&PN=Online_Catalogue_Keyhole_253.html#aT1550

12.7mm som passar direkt https://www.axminster.co.uk/axcaliber-tee-slot-cutter-for-track-clamps-101972

Med det sagt så har jag inte dragit enhandstvingar i frästa spår, dom ger ett väldans tryck dom där tvingarna och jag är nog aningen tveksam till hur spåren överlever. Skruvvariant av tving blir också hyfsat enhands när den sitter i spår och den modellen överlever spåren bra:)

Edit. Såg att wealdenlänken verkade knas, provar igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
På de få sidorna jag har kollat har de tyvärr vart slut! Men här är en sida du kan hålla ett öga på.

[länk]
Tack!
Det är alltså ett fräs-stål jag är på jakt efter, men det kanske finns där bland t-spåren normalt sett?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
8mm men du måste köra det i två omgångar höjdmässigt, inget jätteproblem men såklart ett extra moment t1552-8 i denna lista. [länk]

12.7mm som passar direkt [länk]

Med det sagt så har jag inte dragit enhandstvingar i frästa spår, dom ger ett väldans tryck dom där tvingarna och jag är nog aningen tveksam till hur spåren överlever. Skruvvariant av tving blir också hyfsat enhands när sen sitter i spår och den modellen överlever spåren bra:)
Tack Ola!

Enhandstvingen var det första som dök upp i huvudet när frågan författades, absolut inget tvång att det ska vara enhands, skruv kommer funka lika bra det också! :)
 
Anders 1920-tal
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det är alltid många projekt som snurrar runt. Och innan det är dags att ta tag i vad jag hade tänkt bli mitt sista fräsbord så är det ett antal andra som skall klaras av. Men jag startar tråden redan nu med förhoppningen att en tidig start (och förhoppning på hjälp från fräsexperterna här) ska hjälpa mig till ett riktigt bra fräsbord när det väl blir dags att bygga.

Jag har använt fräsbord av en massa olika slag. Allt från en vanligt fräs upp-och-ner i ett skruvstäd till Festool Basis med of1010 och of2000 i fräsmodulen. Sen jag skaffade mig vertikalfräs så har dock fräsborden fått stryka på foten, det har helt enkelt inte funnits plats och vertikalfräsen har fått ersätta dem.

Men det finns vissa sammanhang där jag föredrar fräsbordet (jag har inte heller toppspindel på vertikalfräsen) och därför är min tanke att så småningom bygga mitt sista fräsbord. Delar har varit inköpta sen ett antal år, men bara inte haft tid än. Har en 110V 2,2kw fräsmotor från porter cable, en fräslift som jag har för mig är Jessem (men osäker, det var länge sen). 110V trafo.


Krav:
Tungt och gediget
Stor topp i gjutjärn (plant, stabilt och magnetiskt)
Rullbart
Kraftig motor som klarar 8+12+13+1/2" stål. Variabelt varvtal och motorbroms.
Lift som är enkel att byta stål med, har utbytbara ringar och är lätt att ställa höjden med.
Bra utsug
Kraftigt anhåll med enkelarbetad och exakt finjustering.
Bra huv med utsug för mallfräsning mot kullager.
Infräst spår parallellt med framkanten av bordet för jiggar och tappsläde mm.


Bra att ha:
Digital visning av höjd o anhållsposition
Digital nollställning av stålen vi nollhöjd


Grundtankar kring design (det är dock väldigt löst, tar gärna emot all form av input):

Stativet är svetsat av kraftiga fyrkantsjärn. På dem ligger en (ställbar i höjd i alla fyra hörn) planskiva i gjutjärn, ca 900x1300mm stor (den har jag redan). Infräst i den sitter liften med fräsmotorn. Undertill sitter trafo + dammsugare. Utrymmet kring fräsen är optimerat för utsug, inte för förvaring (även om det såklart också är utmärkt. Baktill kan man koppla in 160mm spånsugsslang. Bra kullagrade hjul.

Anhåll är jag inte riktigt färdigtänkt kring. Det skall vara kraftigt och tåla stryk. Det skall också vara långt så att stoppar kant sitta långt bort. Skjutbara anhållshalvor känns som en bra ide. Jag tror dock inte att anhållshalvorna behöver vara individuellt reglerbara i djupled, det är förvisso en fiffig funktion, men något jag använder väldigt sällan i praktiken och i värsta fall så har jag det på vertikalfräsen. Hur mikrojusteringen skall gå till vet jag inte riktigt. Inte omöjligt att jag kopierar något befintligt från forumet fast med utförande i pansarplåt. Kanske indikatorklockor för fininställning, som jag vet att flera här har.

Lutande spindel blir det inte. Det vore iofs smidigt ibland, men jag har det på vertikalen så det får funka med den när det behövs. Förmodligen kommer jag mest att använda fräsbordet för snabba smågrejor och mallkörning mot kullager (som tar ett tag att ställa om vertikalen till).

Det skall på något sätt finnas system för featherboards både längs bord och anhåll. Även ställbara stoppar på båda sidorna på anhållet känns viktigt. Med gjutjärnsbord kan man ofta använda magnetsbaser (tack @mattiasp) vilket jag gillar.

En fråga blir också hur långt in från kanten som fräsen skall sitta. Djupet är totalt 900mm (har jag för mig). När man mallfräser är det ofta skönt med fräsen långt in för att få upp hela ämnet ordentligt på bordet. I andra fall kan det vara störigt att behöva sträcka sig långt. Var jag kan placera fräsen beror också på var förstärkningarna under skivan sitter. Hur långt in sitter era fräsar?

Bör jag placera fräsen i mitten i längsled? Eller kan det finnas någon för/nackdel med fräsen förskjuten?


Vilka funktioner har jag missat? Eller har jag tänkt fel kring något annat?
Hur går det med fräsbordet Daniel? Några framsteg? Var det en fräslyft från Jessem? Isf vilken?

Anders
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Metalldelar och verktyg på en träplattform, vilket antyder början på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ën start...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
[bild]Ën start...
Alla resor börjar med ETT steg! (y)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
[bild]Ën start...
Ser ut som heimlaga-style :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ser ut som heimlaga-style :)
Mja...... hans rör ser ut att vara nästan nya:p
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Mja...... hans rör ser ut att vara nästan nya:p
Hehe, å andra sidan kompenseras det med att han har dem på en handtagen vagn modell större. ;)
 
Mycket har hänt på sistone, dock har jag varit dålig på att rapportera. håll till godo!
Metallstycke i skruvstycke nära borrpress, arbetsprogress i verkstad. Nyinstallerad metallstolpe på blått fundament med verktyg i bakgrunden. Metallram för byggprojekt med pågående arbete med en handhållen borr. Metallram på hjul under konstruktion i verkstadsmiljö. Nyttbyggt arbetsbord med metallram och träskiva i en garageverkstad. Nyligen behandlad träyta med hög glans reflekterar tre taklampor, arbete i en verkstad. En arbetsbänk med en monterad stångborrmaskin och borrade metallbitar som projektuppdatering. Detaljerad svetsning på metallkonstruktion med ögla och stödstång.
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Hjärtformad form gjord av kakel limmad på ett golv under arbete, tillsammans med en spackelspade. Elektrisk handöverfräs på ett metalltak i en byggnad, belysning från ovan. Verktygsbord i metall med skruvstäd och mätutrustning i en verkstadslokal. Industristansmaskin med mätutrustning och verktyg placerade på ett arbetsbord i verkstad.
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
O tack @jac för lyfthjälp o @Ola C för goda råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.