Jarlingar skrev:
... Det jag egentligen ville ha sagt är att det inte spelar någon roll i vilket rör du använder under källargolvet.
Ingen av dom är olämplig att använda, jag tog bara det som fanns i bra å ha högen.. (y)
Absolut. Helt rätt. (y)

Och jag fick faktiskt med två Volvo i motljus. Den lille är en ECR25D som har drygt 200 timmar i ryggen. Den andra är en gammal EW160 som har drygt 14 000 timmar.
Det finns en EC45 PRO också men den är inte hemma just nu.

Om vita rör, för den som vill snöa in alldeles på avloppsrör: :)
Dom är inte oväntat tänkta att använda inomhus. Dom sägs ha en annan "ljudklassning". Det handlar efter vad jag kan förstå om hur mycket ljud som sprids mellan olika lägenheter i större hus. Och som av en händelse så ska dom visst vara betydligt dyrare, kanske inte så oväntat med korta serier och en extra bra egenskap så att säga.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Sprang på lite gråa rör från uponor idag på ett bygge.
Var ju tvungen att kolla, och dessa var PVC-U!

Vad tillägget -U är vet jag inte, men dessa monterades iaf inomhus.
 
harry73
U= unplastified och det betyder utan mjukgörare
(Tack Google)
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Undertrycksventilerad Platon:
Underlagsyta med grön-svart undertrycksventilation och brunnen i mitten, förberedd för flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En första omgång flytspackel:

Nyutgjuten flytspackel runt avloppsbrunnen, omgiven av golvspån och mot en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och matta på:

Nyligen flytspacklat golv med brunnslock i mitten och väggar täckta av undertrycksventilerad Platon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga golv har 50mm xps och sedan 22mm golvspån.

Men på denna yta så ska bergvärmepumpen stå och jag ville ha lite fall runt brunnen också
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag mitt uppe i mitt stambyte där hemma och undrar om man verkligen behöver ha armering när man gjuter igen rännorna? Idag är det inget armeringsnät i golvet
 
Åsa Lund
Min uppfattning är att man framförallt måste ha "dubb" längs med kanterna i rännorna. Detta för att gjutskarvarna inte ska spricka
 
  • Gilla
Christian Ek
  • Laddar…
Det beror ju lite på hur det är gjort sen tidigare.
Viss gammal betong är inte mer än 5cm tjock och väldigt ojämn. Där går det ju knappt borra in dubben utan att det spricker..

Dubbens uppgift är primärt att binda ihop dom olika ytorna, så i ett garage är det viktigare än i tex en korridor.
Och sågning ger en väldigt jämn yta än en bilad ränna, så där blir dubben viktigare.

Så har du någorlunda ok betong så använd dubb, men armering kan du skippa.
Eller så köper du lite extra 8 mm och armerar med. Det blir billigare än matta.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Övriga golv har 50mm xps och sedan 22mm golvspån.
Tänkte bara förtydliga att alla golv har undertrycksventilerad platon på betongen först.. (y)
 
Okej, Vår betong var ganska tjock. Gör nog som du tipsar om då och sätter dubb.

Renoveringsarbete där betonggolv är uppbrutet och visar en grävd ränna med kabel och spillror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Kommer bli kalasbra (y)
Vad sågade du med?
 
En vän som är håltagare kom och sågade upp, tyvärr kom han inte helt igenom så har ändå fått bila upp bitarna. Tyngsta är gjort nu som tur är :)
 
Tyckte det såg väldigt proffsigt ut för att vara gjort av en amatör..:D(y)

Är vi kring 60tal?
Vanligt med konstruktionsbetong och på det en ~5cm avjämning.
Brukar bli väldigt tjockt då..
 
Japp. Huset är byggt 63 :) och det är precis som du säger en finare sats betong på cirka 5cm över den tjocka. Är mitt i att byta ut all avlopp som idag är gjutjärn
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Du använde finbetong när du gjöt igen efteråt? Spelar det någon roll på fabrikat?
Duger dessa?
 
Duger alldeles utmärkt (y)
Men gå för grovbetongen istället då du har så pass stor skikttjocklek.

Grovbetongen kan vara lite jobbigare att glätta fram en fin yta, men du har gott om tid på dig så det fixar du.
Man kan skvätta på lite vatten på ytan med borsten så går det lättare om betongen är tjock/trög.

Jag hade återfyllt en del med bilningsmassorna för att spara in lite på betongen.
 
  • Gilla
Christian Ek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.