Såhär ser det annars ut just nu, jag orkar inte flytta tillbaka allting så det får vara såhär tills jag ids göra något åt det.

45086702552_b79899aa8f_c.jpg

Tänkte börja på det nya kortare anhållet idag till sågen men den lokala byggaffären hade inte någon vinkeljärnsprofil som var 130mm på ena sidan (den andra är det inte så viktigt med) som min design kräver.

Provade med en annan men inget där heller, fick dock ett tips om ett lokalt företag jag kan prova med men det måste vänta tills nästa vecka.
 
Experimenterat lite med den här materialsimuleringsmodulen. Buckling mode 1 är enligt instruktionerna den som är intressant, då materialet börjar ge vika, den står på 136,000 newtons, i kilogram är det runt 20 ton. Vet inte om det låter rätt eller ej (låter fel säger magkänslan), men isåfall låter det nu som 1.5mm godstjocklek är ganska rejält. Jag kunde prova ändra tjockleken till 3mm och se vad det säger, om nån tycker detta är intressant.

Simuleringsbild av en struktur som genomgår buckling test med värden för olika buckling modes synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Att bordet håller är inte samma sak som att det är stabilt eller enkelt att svetsa i. En colaburk kan man stå på utan problem, Men minsta stöt mot burken så bucklar den sig.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Experimenterat lite med den här materialsimuleringsmodulen. Buckling mode 1 är enligt instruktionerna den som är intressant, då materialet börjar ge vika, den står på 136,000 newtons, i kilogram är det runt 20 ton. Vet inte om det låter rätt eller ej (låter fel säger magkänslan), men isåfall låter det nu som 1.5mm godstjocklek är ganska rejält. Jag kunde prova ändra tjockleken till 3mm och se vad det säger, om nån tycker detta är intressant.

[bild]
Det var en "snygg" avrundning att omvandla 136 kN till runt 20 ton......

13,9 eller säg 14 ton, det tycker jag är en bättre avrundning. ;) Vilket låter mycket i mina öron, men det är ju till brott. Du kommer att ha stört dig bra mycket tidigare på att den har böjt ner eller rört på sig i sidled....
 
N Noseone skrev:
Att bordet håller är inte samma sak som att det är stabilt eller enkelt att svetsa i. En colaburk kan man stå på utan problem, Men minsta stöt mot burken så bucklar den sig.
Jo men därför lade jag simulationen så kraften kom inte rakt ner utan på en vinkel, tänkte det introducerar mera stress på det viset.

R roli skrev:
Det var en "snygg" avrundning att omvandla 136 kN till runt 20 ton......
13,9 eller säg 14 ton, det tycker jag är en bättre avrundning. ;) Vilket låter mycket i mina öron, men det är ju till brott. Du kommer att ha stört dig bra mycket tidigare på att den har böjt ner eller rört på sig i sidled....
Hoppsan, nå det var inte med flit, matat fel värde i mitt konverterarprogram. Jag är faktiskt inte hundra på hur man tolkar resultaten eller om jag gjort rätt, har nu följt instruktionerna. Det är ju just det jag också vill få reda på, när börjar det röra på sig, jag fick intrycket att Buckling mode 1 simular upp till de gränserna, 2 och 3 visar ännu värre deformationer.

Fast vad tror ni på ren magkänsla, tycker ni också 1.5mm är för klent? 40x40x2mm har jag även hittat.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Fast vad tror ni på ren magkänsla, tycker ni också 1.5mm är för klent? 40x40x2mm har jag även hittat.
Jag svetsar en komod i 30x20x2 just nu och det blir styvt.
Eftersom du inte har några snedsträvor i din konstruktion blir det rejäl hävstångseffekt i fogarna. Bara några trianglar i ett par hörn tror jag skulle göra stor skillnad. Och sådana kan du ju alltid addera efteråt när du märker hur stabilt det blev.

Edit:
Mätte och tog några bilder på min vagn.
Den mäter 70*100 cm och är 85 cm hög.
Ramen är i 30x30 mm rör, svårt att veta tjocklek, samt 35x35x4 mm vinkeljärn.
Svetsad metallram med måttband, närbild på hörnfog och delvis synlig låda med bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar dimensionerna på en blå metallkomponent i ett svetsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsad metallkomod med synliga svetsfogar, förstärkta hörn och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Skall jag hålla utkik efter billiga rör åt dig?
Med god tur kan jag få dem för 60 cent kilon.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Det får du gärna göra, jag slipper så sällan till skroten.
 
Haft ett litet inofficiellt möte med delar av husets styrelse och kommit fram till att jag till våren även ska få hyra utrymmet utanför min lokal. Rosastreckade är min nuvarande lokal, ca 4.5*4.5. Nu kommer jag få L-formade delen också, det blir kanon. Det är ca 6*7m och kommer bli perfekt för att ex ha hyveln stationärt. Tjoho!

Edit. Golvet där ute är dessutom helt plant, till skillnad från inne hos mig där hela rummet lutar ner mot golvbrunnen i mitten och ställer till massvis med besvär.
Skiss av en lokal och dess utökning med måtten 6x7 meter utmärkt, rosa streck markerar nuvarande lokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 8 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Haft ett litet inofficiellt möte med delar av husets styrelse och kommit fram till att jag till våren även ska få hyra utrymmet utanför min lokal. Rosastreckade är min nuvarande lokal, ca 4.5*4.5. Nu kommer jag få L-formade delen också, det blir kanon. Det är ca 6*7m på båda håll och kommer bli perfekt för att ex ha hyveln stationärt. Tjoho!

[media]
Wohoooo!!!! Grattis!!!!
 
Ola C Ola C skrev:
Nu kommer jag få L-formade delen också, det blir kanon.
Grymt!
Förresten, jag har lite verktyg jag behöver ställa någonstans... ;)
 
Jag gör köket lite luftigare
Öppet fönster som vetter mot en grönskande trädgård, med byggverktyg på fönsterbrädan inne i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Grymt!
Förresten, jag har lite verktyg jag behöver ställa någonstans... ;)
Ställ dom hos @Pysslarn han bor nära dig o hans verkstad är klar för inflyttning:D
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ställ dom hos @Pysslarn han bor nära dig o hans verkstad är klar för inflyttning
Redan 'dumpat' en svarv hos honom. Eller ja..tekniskt lämnade jag den hos Daniel så fick han hänta den där..
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Byggt ett vidunder tillsammans med hustrun.. Stor trampolin i trädgården vid skymningen, sedd från stentrappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chrille.B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.