Om man betalar de 300 som man tycker är skäligt, så är man ju förlorat sitt bästa argument i rätten för att man inte ska betala 3200.

Så klart man betalar räkningen om den är skälig även om de inte fullföljt sin upplysningsplikt - är den oskälig i storlek och dessutom inte upplyst så är det ju en annan femma. Företaget får stå sitt kast och lägga om sina rutiner / sluta upp med sånt som gränsar till bedrägeri.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Varför skulle sickaren ta kostnaden när denne inte var inblandad i reklamationen alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle sickaren ta kostnaden när denne inte var inblandad i reklamationen alls.
Han som gjort fel från början, men han borde ju blivit kontaktad först och fått gjort en koll
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
A
TS misstag är och förblir att inte pratat med snickaren.
Snickarens misstag är att inte märkt (eller skitit i) att en karmskruv inte tog ordentligt.
Säljaren har fortfarande inte följt lagen vilket enligt mig inte är ett misstag utan kan vara ett brott (jag vill inte dömma).


I verkligheten var det inget fel på dörren och säljaren förlorar därmed mycket av vinsten på produkten på grund av en snickare inte monterat dörren rätt. Orsaken till säljarens förlust är att TS antog att det var fel på produkten och inte tjänsten.


Vilka kompromisser detta skulle kunna leda till är svårt att säga.
 
E elmont skrev:
twoody, vart läser du att jag tycker att priset var OK? Jag tycker det var mycket dyrt MEN jag tycker att TS ska betala för den "tjänst" han har påkallat då han reklamerade dörren. Vad som är "rätt" pris är en helt annan sak.
Och var snäll och lägg inte påhittade ord i min mun.
Men du tycker uppenbarligen att företag kan bete sig lite hur som helst? Du kanske är säljaren i detta fall? :thinking:

När jag sist påkallade ett garantiärende (hos Ikea) så blev jag upplyst av Ikea om kostnaden ifall det inte skulle vara ett garantiärende. Detta för jag själv skulle ta ställning till ifall det va värt det. Nu fick Ts inte den möjligheten, vilket är helt åt helvete. Om det nu stämmer det ts skriver såklart.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag är absolut ingen säljare MEN jag tycker att om man har påstår att man har ett fel och det visar sig att det inte var ett fel så ska man stå sitt kast och ta konsekvenserna av sitt handlande.
Jag tillhör en svunnen generation där man försöker att rakryggad ta konsekvenserna av sitt handlande och inte (oavsett vad man gjort) försöker skylla sina misstag och tillkortakommanden på någon annan.
 
  • Gilla
Kretius och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom det inte var nått fel på dörren tycker jag att har man den minsta heder så betalar man för tjänsten
I princip håller jag med, men man får vara glad att det inte dyker upp 4 snickare då, som ska kolla om dörren är platt?

Då hade det ju plötsligt varit 6000 kr.
 
Som sagt priset skulle jag ha klagat på men inte att jag fickbetala för besöket.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag är absolut ingen säljare MEN jag tycker att om man har påstår att man har ett fel och det visar sig att det inte var ett fel så ska man stå sitt kast och ta konsekvenserna av sitt handlande.
Jag tillhör en svunnen generation där man försöker att rakryggad ta konsekvenserna av sitt handlande och inte (oavsett vad man gjort) försöker skylla sina misstag och tillkortakommanden på någon annan.
Jag håller med Elmont här (även om jag inte tillhör Elmont's generation ;) ). Det kostar att göra fel här i livet.
 
Fast om vi är överens om att det skall kosta att göra fel? Säljfirman har gjort fel som inte meddelade att reklamationen skulle kunna utlösa en kostnad. Så det blir ju helt i linje med den principen att vägra betala för firmans fel.

Jag personligen skulle troligen betalat om kravet här hade varit skäligt. Men om en firma kommer med grovt oskälig debitering för något jag inte beställt, då blir det ingen betalning alls, om jag kan låta bli.
 
Jag har själv jobbat som säljare i olika branscher och är väl insatt i hur det fungerar.
Och som många är inne på, och som jag också skrev till säljaren i ett tidigt skede, tycker jag kostnaden är rent och helsike.
Hade jag fått veta det hade det inte varit aktuellt att de skulle komma. Hade däremot fakturan varit mer skälig (normalt kanske 500-700 för en undersökningsavgift) så hade jag inte reagerat.
Så att jag skulle vara ohederlig tycker jag är rätt hårt. Däremot kan jag inte acceptera att bara betala ut pengar till höger och vänster utan att veta det i förväg.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast om vi är överens om att det skall kosta att göra fel? Säljfirman har gjort fel som inte meddelade att reklamationen skulle kunna utlösa en kostnad. Så det blir ju helt i linje med den principen att vägra betala för firmans fel.

Jag personligen skulle troligen betalat om kravet här hade varit skäligt. Men om en firma kommer med grovt oskälig debitering för något jag inte beställt, då blir det ingen betalning alls, om jag kan låta bli.
Där kommer frågan in på vad som är skäligt att betala givet omständigheterna i det aktuella fallet, vilket är svårt att ta ställning till utan att veta mer. Tillverkarens intention till följd av reklamationen var kanske att försöka åtgärda den på plats? Dörren är kanske så stor eller tung att det behövs två personer för ett sådant jobb? Beroende på var beställaren bor är kanske en timmes restid varje väg skäligt? Att bestrida hela beloppet om jag medvetet eller omedvetet orsakat en kostnad för någon annan känns lite moraliskt tveksamt. Men, det är så jag tänker och behöver inte nödvändigtvis vara rätt :)
Jag hade troligtvis försökt göra en bedömning av vad som varit skäligt givet omständigheterna i samråd med säljaren. Betalat detta och om nödvändigt bestridit resterande del.
Det vore kul att läsa ett rättsfall på det här området. Jag har faktiskt aldrig stött på något sådant vad jag kan minnas.
 
Joaquin, betala det du tycker är skäligt och bestrid resten, då har du i alla fall lite heder i behåll.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Begär man en reklamation på grund av att andra haft problem utan att kolla själv först. och det sedan inte är fel på produkten ser jag det som självklart att man skall betala för kollen.
Oavsett om det kostar 2000 eller 50 000?

Poängen här är att lagen säger att man ska informeras om kostnaden i förväg. Säljaren har inte följt lagen.
 
  • Gilla
MangeH
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag är absolut ingen säljare MEN jag tycker att om man har påstår att man har ett fel och det visar sig att det inte var ett fel så ska man stå sitt kast och ta konsekvenserna av sitt handlande.
Jag tillhör en svunnen generation där man försöker att rakryggad ta konsekvenserna av sitt handlande och inte (oavsett vad man gjort) försöker skylla sina misstag och tillkortakommanden på någon annan.
Och om man som säljare missat att informera om kostnaden i förväg så får man ta konsekvenserna av det?

Eller är det bara konsumenten som ska ta konsekvenserna av sitt handlande, och inte näringsidkaren?
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.