24 208 läst · 141 svar
24k läst
141 svar
Fått faktura för mätning av dörr
Jag hade bara bestridit fakturan utan kommentarer till varför.
Om de hör av sig till dig efter det så kan du fråga dem om de tycker att du skall anmäla dem till Konsumentverket för att de uppenbart har brutit mot prisinformationslagen (2004:347)
Det kanske får dem att tappa intresset för att driva saken vidare.
Om de hör av sig till dig efter det så kan du fråga dem om de tycker att du skall anmäla dem till Konsumentverket för att de uppenbart har brutit mot prisinformationslagen (2004:347)
Det kanske får dem att tappa intresset för att driva saken vidare.
Företag brukar inte ge sig förrän efter inkasso och det är både tråkigt och nervöst att komma dit. Signalerar man kunskap och säljaren vet att de gjort fel lär de tänka sig för...H hempularen skrev:
Du får som sagt bestrida fakturan till avsändaren. Du måste skriva en anledning men behöver inte gå in detaljerat på detta. Anledning har du fått i tråden. Bestridandet görs skriftligt (e-post som du verkar ha gjort redan). Får du en påminnelse behöver du inte bestrida denna.
Att din ”kontakt” som du skriver bara svarar med samma sak och att du ska betala fast du bestridit har ingen relevans så länge du anser dig ha rätt. Han kan svara vad som helst. Du behöver inte underhålla en e-postkonvbersation med honom.
Företaget kan sedan givetvis skicka fordran till inkasso. Det är egentligen bara en ny faktura. Denna måste du då också bestrida - till bolaget du får den fakturan från. Inkassobolaget kontrollerar inte fakturans riktighet.
Saken kan därefter skickas till kronofogden. Även detta krav kan du då bestrida. Ej heller kronofogden gör en undersökning av kravets riktighets. Bestrid i alla led så kan du ej få en betalningsanmärkning.
I sin yttersta spets går det till tingsrätten där man antingen kan förlika eller vinna eller förlora. Det tycks som att du har ett case för att vinna baserat på input du fått i tråden. Förhoppningsvis går det dock inte så långt.
Att din ”kontakt” som du skriver bara svarar med samma sak och att du ska betala fast du bestridit har ingen relevans så länge du anser dig ha rätt. Han kan svara vad som helst. Du behöver inte underhålla en e-postkonvbersation med honom.
Företaget kan sedan givetvis skicka fordran till inkasso. Det är egentligen bara en ny faktura. Denna måste du då också bestrida - till bolaget du får den fakturan från. Inkassobolaget kontrollerar inte fakturans riktighet.
Saken kan därefter skickas till kronofogden. Även detta krav kan du då bestrida. Ej heller kronofogden gör en undersökning av kravets riktighets. Bestrid i alla led så kan du ej få en betalningsanmärkning.
I sin yttersta spets går det till tingsrätten där man antingen kan förlika eller vinna eller förlora. Det tycks som att du har ett case för att vinna baserat på input du fått i tråden. Förhoppningsvis går det dock inte så långt.
Helt riktigt @noupe ; kan tillägga att det är den som kräver pengar som har bevisbördan. Det är anledningen till varför du inte måste gå in på varför du bestrider, det behöver du inte. Det är säljaren som måste bevisa att kravet är rättmätigt. I tingsrätten kan det bli knepigt att göra det på lösa boliner...
Du skrev: "men däremot var där en karmskruv som inte bet riktigt. Annars var den helt rätt monterad. Ok, inte mer med det. Snickaren som satte in den kom och fixade problemet."
Men då var det ju ett fel och dom åtgärdade det. Då bör väl ingen kostnad utgå?
//
Men då var det ju ett fel och dom åtgärdade det. Då bör väl ingen kostnad utgå?
//
Snälla TS.
Du har problem med att säljaren inte svarar på dina mejl, eller bara svarar med standardformuleringar.
Du behöver inte kommunicera mer med honom. Bästa taktiken är att inte visa dig så nervös utan tvärtom cool. Överinformera inte heller.
Vill han ha dina pengar får han kämpa för dem och visa att han har rätt till dem. Du behöver inte bevisa motsatsen.
Sitt lugnt i båten!
Du har problem med att säljaren inte svarar på dina mejl, eller bara svarar med standardformuleringar.
Du behöver inte kommunicera mer med honom. Bästa taktiken är att inte visa dig så nervös utan tvärtom cool. Överinformera inte heller.
Vill han ha dina pengar får han kämpa för dem och visa att han har rätt till dem. Du behöver inte bevisa motsatsen.
Sitt lugnt i båten!
En vanlig sak är när en kontraktör utför ett arbete som inte uppdragsgivaren bett även om det är arbete som ansetts ha varit nödvändigt hamnar det i gråzonen och det kallas någonting som contradictio in beneficio det är ett arbete som inte beställts som inte behöver betalas då ett avtal inte anses kommit till om att det arbetet ska göras. Finns flera exempel på det här finns avtal är det en annan sak. Har en räkning betalts en gång kan det vara svårare men det är lättare att invända om någon faktura inte betalats tidigare.
Det var min snickare som löste det. Inte bolaget som kom ut.J jonte0 skrev:
Har mest lust att få det ur världen och därför få säljaren att förstå.
Men vill man inte förstå så går det klart inte i heller...
Otroligt dålig inställning när man "beställer" ett jobb och sedan genom någon juridisk felaktighet vägrar att betala. Det dom gör är precis lika illa som det dom hantverkare som missköter sig gör
Att sedan man kan diskutera om summan var skälig är ju en helt annan sak..
Att sedan man kan diskutera om summan var skälig är ju en helt annan sak..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 483 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 483 inlägg
Jag tycker nog också att det är en väldigt märklig inställning och råd från många att vägra betala helt. En felfri dörr reklamerades och företaget fick skicka ut folk. Trådskaparens egen snickare hade monterat dörren på ett felaktigt sätt (karmskruvsproblem) och därför kan man inte rimligen tycka att kontrollen av reklamationen ska vara gratis. Den sålda varan var ju felfri.
Det var väl säljaren som skickade dit tillverkarens snickare.
Köparen ville ju inte ha den tjänsten eftersom den var alldeles för dyr - OM han hade fått veta priset, men det fick han ju inte, så han hade inget att ta ställning till.
Lagstiftningen är medvetet stark till konsumentens fördel, eftersom den professionella parten (tillverkare, återförsäljare, entreprenörer) förväntas ha ett kunskapsmässigt övertag. De ska inte tjäna på att underinformera kunden.
Köparen ville ju inte ha den tjänsten eftersom den var alldeles för dyr - OM han hade fått veta priset, men det fick han ju inte, så han hade inget att ta ställning till.
Lagstiftningen är medvetet stark till konsumentens fördel, eftersom den professionella parten (tillverkare, återförsäljare, entreprenörer) förväntas ha ett kunskapsmässigt övertag. De ska inte tjäna på att underinformera kunden.
Seriösa företag är noga med att förklara för kunden att det kan tillkomma en kostnad om produkten är felfri eller om kunden har installerat grejorna på felaktigt sätt.
Se ex. på hur Telia agerar, dom är extremt tydliga mot kunder som felanmäler och ber kunden att gå igenom flera steg för egenkontroll innan tekniker skickas ut bara för att inte hamna i situationen med en missnöjd kund som blir debiterad för ett fel i kundens grejor.
Se ex. på hur Telia agerar, dom är extremt tydliga mot kunder som felanmäler och ber kunden att gå igenom flera steg för egenkontroll innan tekniker skickas ut bara för att inte hamna i situationen med en missnöjd kund som blir debiterad för ett fel i kundens grejor.