Det stämmer att jag reklamerade pga att jag hört att det varit en del fel på dessa dörrar från olika, oberoende, håll.
Därför ville jag inte ta det med snickaren som satte upp den. Hade han gått in och rört i den så kunde eventuell garanti vara förbrukad - så har i alla fall jag lärt mig, men det kan vara fel.

Däremot aldrig prat om någon kostnad. Den summan är ju runt 1/3 av dörrens pris. Tycker det säger sig själv att jag inte tagit hit dem om jag vetat om kostnaden. Inte värt den risken helt enkelt.
 
E elmont skrev:
TS har ju gjort en reklamation hos säljaren och då måste han väl ha beställt ett jobb eller skulle reklamationen ha fixat ev skevhet på dörren? Sedan kan man väl diskutera vad kostnaden skulle vara för att få konstaterat att dörren var OK.
Nej en reklamation av en vara kan inte också utgöra en beställning av en reparation eller annan tjänst utanför garantins omfattning.

Däremot kan det ju vara så att TS tackat jag till ett besök per telefon, men uppenbarligen utan att informeras om ev kostnader.
 
Redigerat:
  • Gilla
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
Om det pratas om kostnader i sånt här fall, får man använda ROT då?
Med tanke på att det enbart är jobb de gjort, inte använt material. Rent i allmänhet tänker jag.
 
  • Gilla
UffeH
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bestrid skriftligt med "har ej beställt".
Det bästa rådet i tråden. Låt säljaren driva frågan. Har de inte upplyst dig om ev kostnad så har de svårt att få igenom kravet.

Mvh Findus
 
  • Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
A
Kunden har vänt sig till inköpsstället för en reklamation pga antagen fel på varan.

Vid undersökning har säljaren kommit fram till att inget fel/ursprungsfel fanns på varan.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/klaga-angra-eller-anmala/undersokningsavgift/


I konsumentköplagen står det att en säljare får ta ut en kostnad för undersökning om syftet är att ta reda på om det är ett fel på varan. Däremot får inte en avgift tas ut om det rör sig om ett ursprungsfel.

Men det står också att detta måste informeras.


Så du får hänvisa till att ingen information har getts till dig om att en möjlig kostnad för undersökning.

Du kan även ta samtalet med hantverkaren då det uppenbarligen var denne som gjort misstaget!
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det bästa rådet i tråden. Låt säljaren driva frågan. Har de inte upplyst dig om ev kostnad så har de svårt att få igenom kravet.

Mvh Findus
Det är som sagt gjort. Blev helt tyst efter det.
Idag får jag påminnelse på att jag inte betalt fakturan...
Säljaren svarar inte på frågor utan kör med sitt standardsvar. Antagligen för att jag ska tröttna.
 
A
Joaquin Joaquin skrev:
Det är som sagt gjort. Blev helt tyst efter det.
Idag får jag påminnelse på att jag inte betalt fakturan...
Säljaren svarar inte på frågor utan kör med sitt standardsvar. Antagligen för att jag ska tröttna.
Bestrid fakturan skriftligen och om fakturan är såld (annat bolag) så informera även dessa.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Du har reklamerat, så du behöver egentligen inte göra mer förrän det ev. kommer via kronofogden. Då är det väldigt viktigt att du reklamerar.
 
mathiash77 skrev:
Kunden har vänt sig till inköpsstället för en reklamation pga antagen fel på varan.

Vid undersökning har säljaren kommit fram till att inget fel/utsprungsfel fanns på varan.

[länk]


I konsumentköplagen står det att en säljare får ta ut en kostnad för undersökning om syftet är att ta reda på om det är ett fel på varan. Däremot får inte en avgift tas ut om det rör sig om ett ursprungsfel.

Men det står också att detta måste informeras.


Så du får hänvisa till att ingen information har getts till dig om att en kostnad för undersökning innan de kom ut.

Du kan även ta samtalet med hantverkaren då det uppenbarligen var denne som gjort misstaget!
Detta känns ju ganska klart. Ja, en avgift får tas men ska informeras.
Vilket gäller då? Att de får ta en avgift eller att de inte informerat? Liksom två saker i samma.
 
A
H hempularen skrev:
Du har reklamerat, så du behöver egentligen inte göra mer förrän det ev. kommer via kronofogden. Då är det väldigt viktigt att du reklamerar.

Han ska bestrida fakturan, inte samma som att reklamera.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Bestrid fakturan skriftligen och om fakturan är såld (annat bolag) så informera även dessa.
Är gjort via mail. Men undrar om säljaren vet vad det betyder...
Företaget som utförde "besiktningen" fakturerade säljaren. Som i sin tur fakturerade mig.
 
A
Joaquin Joaquin skrev:
Detta känns ju ganska klart. Ja, en avgift får tas men ska informeras.
Vilket gäller då? Att de får ta en avgift eller att de inte informerat? Liksom två saker i samma.
Om du har bevis på att de inte informerat så får du bestrida och inte betala.

Om säljaren anser de har bevis på att de informerat kommer de ta ärendet vidare...
 
Svårt att bevisa, men som jag sagt tidigare, hade jag vetat att det skulle kosta 3000:- så tycker jag det säger sig själv att man inte chansar. All konversation har jag på mail. Enda mailet jag fick som svar på när jag skickade bilderna på den skeva dörren var:
"Hej J
Jag har gjort en reklamation på dörren idag. Jag återkommer till dig så fort jag fått ett svar."

Sen ringde reparatören en dag att de var i närheten.

De har inga bevis är jag rätt säker på. Tryckt på detta från början, men får ju bara standardsvar tillbaka. Ingen man kan diskutera med precis.
 
A
Joaquin Joaquin skrev:
Svårt att bevisa, men som jag sagt tidigare, hade jag vetat att det skulle kosta 3000:- så tycker jag det säger sig själv att man inte chansar. All konversation har jag på mail. Enda mailet jag fick som svar på när jag skickade bilderna på den skeva dörren var:
"Hej J
Jag har gjort en reklamation på dörren idag. Jag återkommer till dig så fort jag fått ett svar."

Sen ringde reparatören en dag att de var i närheten.

De har inga bevis är jag rätt säker på. Tryckt på detta från början, men får ju bara standardsvar tillbaka. Ingen man kan diskutera med precis.
Då skulle jag svarat med:

Jag har fått en påminnelse på en faktura jag redan tidigare bestridit.

Enligt konsumentköplagen har ni en skyldighet att informera mig som konsument att ni kommer ta ut en avgift för felsökning INNAN ni påbörjar felsökningen. Detta har ni inte gjort och ni har därför ingen laglig rätt att fakturera mig kostnaderna.

Om ni anser er ha rätten på er sida, vänligen visa hur och när ni informerade mig så kan jag ändra uppfattning.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag skulle inte vara så detaljerad i ett bestridande. Det ger för många tips om vad firman kan hitta på till nästa steg i fallet.
 
  • Gilla
Fario och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.