V vectrex skrev:
Nja. Det blir svårt. Jobbar 30 mil hemifrån fram tills fredag och i helgen ska jag hjälpa min far att bygga en spiraltrappa i trä (från scratch).

Men låt oss säga tätt tak och täta väggar innan oktober månad!
Låter rimligare!
Dokumentera gärna trappbygget! (y)
 
Snyggt bygge :D
Dum fråga kanske men varför gjöt du inte plattan mot den låga stödmurren istället för att använda L-block?
 
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
D dubbfredda skrev:
Snyggt bygge :D
Dum fråga kanske men varför gjöt du inte plattan mot den låga stödmurren istället för att använda L-block?
Ja, en bra fråga. Enklaste förklaringen är väl att jag då inte fått en isolerad kant. Men det hade kanske gått att ordna med cellplast på insidan.

Jag tänkte inte så långt när jag gjorde stödmuren och när den väl var där så hade plattan blivit för stor om jag gjutit mot den.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Bygget går vidare! Plattan blev otroligt bra. Len som en barnrumpa och plan inom någon enstaka mm över hela ytan!
Tog av plasten igår. Nu har den fukthärdat en vecka och det får räcka!
Nyjuten betongplatta som härdat under plast, bredvid trämaterial och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har börjat rita på en "regelritning". Tycker det underlättar när man spikar ihop väggsektionerna. Jag ska ha stående 45x95 med ett lager liggande 45x45 på utsidan. På grund av detta så tänkte jag att man borde kunna skippa att fälla in stående reglar över fönster och dörr? Borde räcka att skruva en stående regel på utsidan av 45x95 lagret? Eller vad tror ni? Måste den fällas in på "klassiskt" vis? Bifogar ett par bilder för att förklara hur jag menar (ritningen är långt ifrån klar).
3D-ritning av väggsektioner i ett byggprojekt med stående och liggande reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital ritning av en väggkonstruktion med stående och liggande träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
n0zen och 2 till
  • Laddar…
Beror ju på vart takstolarna hamnar. Väggreglar under så kan du skippa den helt.
 
  • Gilla
jonne72 och 1 till
  • Laddar…
P para skrev:
Beror ju på vart takstolarna hamnar. Väggreglar under så kan du skippa den helt.
Ja, de kommer mestadels att hamna över reglar men inte överallt eftersom det är både fönster och på motstående sida fönster och dörr. Misstänker att det är helt i sin ordning att bara skruva den stående balken på utsidan som jag ritat men vore skönt att höra det från någon med lite mer erfarenhet. Det är ju ett ganska litet och nätt hus trots allt.

"Takstolarna" kommer bara vara 45x220 C24 balkar på CC 600. Tänkte limskruva en liggande 45x95 som en dragfläns på undersidan av takbalkarna också. Får jag lite hängslen och livrem. Spännvidd 4290mm på större delen och lite mindre på det avskurna hörnet.
 
  • Gilla
Bsun och 2 till
  • Laddar…
Denna känns bra! Grunden kontrollmätt av kommunens ”GIS enhet”.
Kvitto på lägeskontroll för byggprojekt, med bockade alternativ för objektets placering och mått, med vikta kanter och hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet om det ska mätas igen när huset är klart? Jag tolkar mitt startbesked som att det inte ska det men jag vet inte säkert. Finns en risk att huset blir 25,2 kvadratmeter lite beroende på exakt hur jag ställer väggarna och exakt hur jag gör med spikreglar. Är de så nitiska?
 
  • Gilla
jac och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Denna känns bra! Grunden kontrollmätt av kommunens ”GIS enhet”.
[bild]
Någon som vet om det ska mätas igen när huset är klart? Jag tolkar mitt startbesked som att det inte ska det men jag vet inte säkert. Finns en risk att huset blir 25,2 kvadratmeter lite beroende på exakt hur jag ställer väggarna och exakt hur jag gör med spikreglar. Är de så nitiska?
Nej, det räcker med EN lägeskontroll, du behöver inte låta mäta in byggnaden igen om du inte gör noterbara ändringar. Kommunens tolerans på måtten brukar vara 5-10 cm, så små förändringar kommer du undan med.
 
  • Gilla
amatörsmurf och 1 till
  • Laddar…
Virkesleverans igår. Har ägnat några timmar åt att stuva om det till (den fuskbyggda) altanen på baksidan. Det är en rätt ansenlig vikt så lite nervös över altanens bärighet. Säkert 2-3 ton åtminstone. Råsponten underst och sen i omvänd byggordning uppåt.
Virkesbuntar inplastade på träaltan, skyddade från väder och vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På grund av annalkande regn och storm så är det rätt bra inplastat. Stomresning sker nästa helg (28-30e). Får hjälp av min pappa! Målet är tätt tak och täta väggar på söndagen. Får se om vi lyckas, är ju en hel del jobb. Dessutom skall utegips och ytterdörr köpas under tiden.
 
  • Gilla
JimGuldenvägen och 7 till
  • Laddar…
Byggstart ihop med pappa är egentligen på torsdag men jag har tjuvstartat ensam idag. Rätt lurigt att resa så stora och höga väggar själv, men med lite list så gick det bra! Glömde fota men här är det jag tog.

Stomme till en ny vägg reses enskilt på ett bygge med verktyg utspridda på betonggolvet framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis uppförda träväggar på en betonggrund med en tving och cirkelsåg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme av träväggar på en byggplats i skymningen, halvfärdigt husbygge med en stege uppsatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bsun och 9 till
  • Laddar…
Tragglar vidare lite på kvällarna efter jobbet. Ju mer jag hinner i veckan desto mer får jag och pappa klart i helgen! Målet med tätt och låsbart innan oktober är inte omöjligt!

Person som arbetar på en trästomme till ett hus på kvällen med konstgjort ljus och trädgård i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppförande av trästomme för ett byggprojekt på kvällstid med verktyg och stege synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skelettet av en liten byggnad under uppbyggnad på kvällen med träreglar och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 21 till
  • Laddar…
LoweW
Snyggt! Total novis, så du får ursäkta om det är en dum fråga. Men hur kommer det sig att du inte har en syll mellan väggen och betongplattan? Skulle inte det underlätta eventuellt byte vid fukt om x antal år?
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Snyggt! Total novis, så du får ursäkta om det är en dum fråga. Men hur kommer det sig att du inte har en syll mellan väggen och betongplattan? Skulle inte det underlätta eventuellt byte vid fukt om x antal år?
Det ser väl ut som att han har lagt syllpapp mellan betongplattan och träsyllen?
 
  • Gilla
f_s_81 och 1 till
  • Laddar…
LoweW
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Det ser väl ut som att han har lagt syllpapp mellan betongplattan och träsyllen?
Ja, det ser ut som det. Känns bara som att det är relativt billigt och enkelt att sätta dit en till bräda man lätt kan byta ut om det av någon anledning skulle bli fuktskadat. Men det kanske skulle vara hängslen och livrem med tanke på att det ”bara” är en snickeboa.
 
  • Gilla
KarolinaOrnstedt och 2 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Ja, det ser ut som det. Känns bara som att det är relativt billigt och enkelt att sätta dit en till bräda man lätt kan byta ut om det av någon anledning skulle bli fuktskadat. Men det kanske skulle vara hängslen och livrem med tanke på att det ”bara” är en snickeboa.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skulle jag ha ytterligare en syll under syllen?
Så bygger man väl inte? Vad skulle fördelen med det vara? Enkelt att byta med några ton hus ovanpå? Njae?
 
  • Gilla
zsimpey och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.