En av två toaletter i vårt hus ger ifrån sig ett knarrande så fort man belastar den eller skiftar vikten på den. Den verkar fastskruvad i golvet med 4 skruvar. Vågar man dra åt dessa eller är risken stor att man spräcker porslinet? Kan dåligt åtdragna skruvar vara orsaken till knarrandet eller bör jag söka anledningen någon annanstans?
På videon som förhoppningsvis följer med det här inlägget ses (hörs) hur jag med handen bara lägger vikt på ena sidan av stolen.
På videon som förhoppningsvis följer med det här inlägget ses (hörs) hur jag med handen bara lägger vikt på ena sidan av stolen.
Rita med en blyets på golvet runt toan
Lossa skruvarna , lyft toan så ser du var det är mellanrum ( lite skit under där , mamma kommer inte åt under ) ingen annan heller Gör rent men tänk du ska ha märkningen kvar , lägg en silikonsträng där det är mellanrum som är så hög att den fyller upp under när du sätter tillbaka toan , sent kvällsjobb ,mitt på dagen efter när det härdat tror jag inte den knarrar , hoppas du har en toa till på annat ställe
Lossa skruvarna , lyft toan så ser du var det är mellanrum ( lite skit under där , mamma kommer inte åt under ) ingen annan heller Gör rent men tänk du ska ha märkningen kvar , lägg en silikonsträng där det är mellanrum som är så hög att den fyller upp under när du sätter tillbaka toan , sent kvällsjobb ,mitt på dagen efter när det härdat tror jag inte den knarrar , hoppas du har en toa till på annat ställe
Det ser ut att ligga en sträng med silikon (eller liknande) runt den nu, det måste jag i så fall ta bort på något sätt, hur gör jag det?R rävlyan skrev:Rita med en blyets på golvet runt toan
Kanske en dum fråga, men eftersom jag inte har en aning om hur det ser ut ställer jag den ändå: Om jag lossar skruvarna och lyfter stolen uppåt, riskerar jag då inte att vattnet i skålen rinner ut på golvet? Måste jag alltså först tömma hela stolen på vatten innan en sådan åtgärd vidtas?
Börja med att sätta en morakniv mellan golv och stol , bara så att den kommer in lite sen trycker på stolen och känner om den fastnar , gör så lite runt om , fastnar kniven eller går lätt så är det stolen som vickar , du måste se var felet är först innan arbete börjar
Ett foto där det syns vad du har i nederkant är bra
R rävlyan skrev:Börja med att sätta en morakniv mellan golv och stol , bara så att den kommer in lite sen trycker på stolen och känner om den fastnar , gör så lite runt om , fastnar kniven eller går lätt så är det stolen som vickar , du måste se var felet är först innan arbete börjar
Såhär ser det ut i nederkant, någon typ av silikon eller liknande går runt hela foten.
Kolla även vattenanslutningen till toalettstolen, sitter det en plast/metallomspunnen slang mellan ventilen på toaletten och vattenröret eller är det kromat rör hela vägen ?
Är det rör hela vägen så kan ljudet komma ifrån genomföringen mellan ventil och cistern som rör sig då vattenanslutningen är stum.
Genomföringen är av plast med o-ringar som tätar men kan röra sig något då det finns spelrum för att det gjutna hålet i keramiken kan variera något i diameter och man tagit hänsyn till detta.
Är det rör hela vägen så kan ljudet komma ifrån genomföringen mellan ventil och cistern som rör sig då vattenanslutningen är stum.
Genomföringen är av plast med o-ringar som tätar men kan röra sig något då det finns spelrum för att det gjutna hålet i keramiken kan variera något i diameter och man tagit hänsyn till detta.