De passar på rätt ställe, och inklädda med växtlighet. Men rent generellt ska man nog vara försiktig med dem i villaområden.
 
  • Gilla
T.Linfors
  • Laddar…
G
Man kan ju putsa/mura den och få en snygg mur istället. Om kommunnen inte har något emot mur så varför kan inte ett beslut låta så här -"kommunen anser inte att gabioner passar enligt pbl. Men däremot anser vi att befintlig gabionmur som muras eller putsas med en för området godkänd färg kan passa bättre alternativt att den kläs med trä och målas. Men jämnt dessa riv annars vite. Byggstopp annars vite..Alldrig råd och alternativ.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
man kan iofs. ha lite synpunkter för elllr emot gabionmurar. Men det verkar lite obegripligt att någon bränner pengar på att bygga en 160m lång mur, utan att ha bygglovet klart.
 
  • Gilla
16386 och 6 till
  • Laddar…
Själv har jag gabionmurar som fasadbeklädnad och som murar för att ta upp nivåskillnader och markera tomtgräns och tycker det är snyggt. Har svårt att se att just gabionmurar skulle passa mindre bra i villaområden än andra typer av murar av puts/betong. De är dessutom underhållsfria i 100 år (om rätt legering används på gabiontrådarna) och inbjuder till att fåglar bygger bo och på så vis berikar djurlivet.

Att i efterhand putsa en gabionmur har jag svårt att se hur det tekniskt ska gå till. Att däremot plantera klängväxter längs med muren ser jag inga hinder för. Murens förmåga att isolera ljud är inte särskilt god utan den behöver då kompletteras med ljuddämpande skikt. Att den används vid vägar är främst för att den är underhållsfri och fungerar väl som stödmur vid nivåskillnader med ett utseende som är mer varierat än L-stöd i betong.
 
Redigerat:
  • Gilla
Riga och 5 till
  • Laddar…
Fula är dom ju, men precis sånt här får mig att avsky politiker och byråkrater. Förenkla byggandet!
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Om man är politiker och sitter i en byggnadsnämnd, vilket jag gjort, måste man ju se till helheten och överväga också om det funnits andra metoder att uppnå samma nyttofunktion som gambionmuren är tänkt att fylla med tanke på marklov, andvändbara tomter, erosionsskydd etc. I det här fallet är det nog mer så att tjänstemän och politiker är förbannade på att den långa muren byggts utan bygglov och jag gissar att det har varit strul, förhandlingar och eftergifter från nämndens sida gentemot fastighetsägaren/byggaren under hela byggprojektet och då är droppen nådd med 160 meter mur utan lov.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Om jag inte minns fel så har Göteborgs kommun byggt en gabionmur vid Näsetbadet som ligger i ett villaområde.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde gabionmur när vi byggde hus, det var dock L-stöd inritat på bygglovet men vi har gjort gabionmuren exak som l-stöden var ritade, ca 2,5 meter på högsta punkten, hade ju inte blivit direkt vackert med en betongmur heller, de flesta sorters mursten föll ju bort med.
Det var ett x antal semesterresor billigare med gabionmuren.
Sen har vi växter som växer ner över den.
 
Det byggs gabionmurar lite här och var, ibland passar de bättre och ibland sämre.

En av de sämre lösningarna är i mitt närområde där man byggt en gabionmurar för att höja gräsmattan närmare två meter över vägen. Denna är nu en trafikfara då det är 70km/h och det inte ens finns ett dike eller ett räcke emellan. Hur den personen kunde få lov för den lösningen övergår mitt förstånd, men det måste hen ha fått då det är en genomfartsväg/länsväg och muren stått där i fem år. Någon ansvarig borde ju ha reagerat kan man tycka...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det byggs gabionmurar lite här och var, ibland passar de bättre och ibland sämre.

En av de sämre lösningarna är i mitt närområde där man byggt en gabionmurar för att höja gräsmattan närmare två meter över vägen. Denna är nu en trafikfara då det är 70km/h och det inte ens finns ett dike eller ett räcke emellan. Hur den personen kunde få lov för den lösningen övergår mitt förstånd, men det måste hen ha fått då det är en genomfartsväg/länsväg och muren stått där i fem år. Någon ansvarig borde ju ha reagerat kan man tycka...
Så har vi gjort fast vårt är längs en raksträcka så det finns ju ingen trafikfara, fler hus på gatan som har det så då det skiljer nästan 3 meter mellan hörnen på tomten mot vägen, de blir ju lätt så när kommunen gör tomter av all möjliga olämpliga områden.
här har de lagt prickmark 6 meter mellan vägen och husen, de som begärt bygglov på murarna är nog lätträknade då de få som gjort det gått ut för grannhörande pga bygge på prickmark.

Vi ritade vår murlösning på bygglovet då vi ombads att rita in hur vi tänkt ta hand om höjdskillnaden, det var krav för att få startbesked.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
F
jonmo jonmo skrev:
Fula är dom ju, men precis sånt här får mig att avsky politiker och byråkrater. Förenkla byggandet!
Fula???? Gabionmurar är ju typ det läckraste som finns. Naturligt material och ett extremt bestående intryck. Stramt och avskalat utan att bli platt och sterilt.

Det kan finnas bygglovssynpunkter på muren men om man väljer att gjuta betong, leca, stapla sten, gabioner eller slipess skall dom ge fan i att tycka nåt om.
 
  • Gilla
karlbrutal och 4 till
  • Laddar…
R
Smakpoliser .... påminner om DDR.
Vore kanske dags att påminna politiker o deras tjänstemän vilka det är som betalar deras löner.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Smakpoliser .... påminner om DDR.
Vore kanske dags att påminna politiker o deras tjänstemän vilka det är som betalar deras löner.
Sen i vissa fall är det kanske bra att det finns vissa riktlinjer och gränser för hur det ska se ut i ett område, tänk om alla fick bygga fritt hur man ville, skulle nog bli ett rätt intressant område.
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn
  • Laddar…
Jaa... bara ordet "anser" skapar ju en konflikt i sig !
Vi har byggt en rejäl gabionmur även om det stod "Benders Megawall" på marklovet och det blev tusan så mycket finare.
Ingen har klagat (inte kommunen heller) och nu börjar både vildvinet och murgrönan att ta sig och då tänker man ju inte på muren alls !
 
  • Gilla
ByggJonas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.