Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja, jag har pajat massor med saker...Som tur är så har jag fler misstag framför mig än bakom mig, så det finns många tillfällen att lära sig:)

En viktig inspiration för mig i dessa sammanhang är @Ola C . Jag känner och arbetar tillsammans med många som är väldigt duktiga på att fräsa/bandsåga/putsa/hyvla/fanera etc etc men Ola är absolut en av de starkaste i kategorin att tänka efter före och vara så förberedd att det inte är en slump att det blir bra. Det är mödosamt att förbereda 95% av tiden och fräsa 5% av tiden, men när det blir bra är det värt det och efter att ha kollat på hur Ola arbetar så har mitt eget snickeri blivit bättre.
Tack det var fina ord, kul att kunna bidra till bättre snickrande. Ja jo när det är riktigt trixigt snickeri brukar jag ju åka o trakassera Daniel med en powerpoint CAD skärmdumpar som beskriver arbetsordningen. Klurar mycket på egen hand och antingen kör jag fast o behöver hjälp eller vill jag bara ha en second opinion på turordningen jag bestämt mig för. Här tycker jag CADen hjälper betydligt, speciellt när det krävs många moment i rätt ordning för att nå slutresultatet.
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Hugger tapphål
Arbetsyta med träspån och verktyg, inklusive stämjärn och hammare, för tapphålsskapande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Håller monolog här, med diverse avbrott för matlagning och barnläggning mm så är ett hål klart och nästa påbörjat.. Ett pågående arbete med ett uppborrat hål i trästycke och ett annat markerat för borrning, bland verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålarbetning i trä med stämjärn och hammare, trästycke i skruvstäd och träspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Som sporadisk (men återkommande) läsare av den här forumdelen måste jag bara säga hur imponerad – och inspirerad – jag blir av det ni alla gör. Det gäller hela verktygsforumet – ordnat, genomtänkt, och humoristiskt.

Dubbelplusbra.
 
  • Gilla
-druvan och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som sporadisk (men återkommande) läsare av den här forumdelen måste jag bara säga hur imponerad – och inspirerad – jag blir av det ni alla gör. Det gäller hela verktygsforumet – ordnat, genomtänkt, och humoristiskt.

Dubbelplusbra.
1984! ;)

//Ronnie
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Håller monolog här, med diverse avbrott för matlagning och barnläggning mm så är ett hål klart och nästa påbörjat..
Vi lyssnar med stort intresse så låt monologen fortsätta. Du verkar ha fått in lite flyt nu, hoppas det kan hålla i sig ett tag. Är det möjligen #2 som är på gång eller något helt annat?
(https://www.byggahus.se/forum/threads/styra-upp-verkstan.305980/page-5#post-3050424)
 
jac jac skrev:
#2 som är på gång eller något helt annat?
Avsluta ett projekt? Nej nej..jobbar inte på det viset..jag startat och kör halvvägs, sen börjar jag på ngt annat..;)
 
  • Gilla
carlbanan och 1 till
  • Laddar…
Fixade till nya fräsbordet.
Återstår att fräsa ned ett paralellt T-track.

Nya fräsbord med installerade T-track, mätklocka och klemmor, återstår att fräsa in fler spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nyinstallerat fräsbord med ett orangerött T-track, mätskala och en svart klämfäste på en hålplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt fräsbord med installerat T-track och mätskala, och osynlig T-track som behöver fräsas in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat orangerött fräsbord med T-spår och en linjal, mot en arbetsbänk med runda hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 8 till
  • Laddar…
Nyligen börjat på ett nytt projekt. Idag blev den första lilla plankan klar. Nästan klar i varje fall, den slutgiltiga tjockleken får sättas när alla delar är dimensionerade så dom får samma tjocklek.

En arbetsbänk med nyskurat trä och hyvlar omgiven av träspån och verktyg på hyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
ag startat och kör halvvägs, sen börjar jag på ngt annat..
Det var det jag var rädd för...
Men vad kan jag säga mer än att "som man känner sig själv känner man andra". ;)
 
Kan erkänna att jag också hör till "gör lite här, och sen lite där" klubben! Ska lacka/sprutmåla en hel del grejer framöver så senaste projektet är att förvandla ett partytält till en lackbox.

Köpte en lite rejälare fläkt (nåja, närmare 2000 kubik i timmen), filter på rulle och fyra LED-armaturer då jag av egen erfarenhet kan säga att färgdammet tar sig överallt och lite längre!

La onödigt mycket tid på att bygga en låda av en överbliven spånskiva, en planka och några hyllplan från en garderob innan kvällens projekt; en stos för att få tätt mellan fläkt, tält och filterlåda.

Fick användning av en hel del verktyg då fräsen även behövde en "fräsa runda ringar jigg" , och den första lösningen blev för stor (bara fegisar som mäter först och bygger sen!).
 
  • Hemmagjord filterlåda av spånskiva och plankor med metallgaller ovanpå, i ett tält med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egenbyggd filterlåda med grön filterduk framför ett vitt partytält inuti en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hemmagjord trärundel och en större skiva med utsågat hål, verktygsarbete för lackboxprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Äntligen fått hem min nya familjemedlem :D dammsugit och borstat rent från sågspån. Återstår att byta blad, ev byta tiltbordet till något rejälare samt fixa iordning bordet den står på. Tänkte att man kan bygga skåp eller lådor till o få lite förvaring för tillbehören. Var ju tydligen direktmonterad motor upptäckte jag när jag hämta den, vilket var bra då jag får mer plats under till annat :).
Band sågmaskin av märket INCA står på ett träbord redo för blad byte och vidare underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bandsåg med direktmonterad motor på rengjort arbetsbord i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Det här förstår nog ingen vad det är för något:
44503011992_2dfb1b0285_c.jpg

Det är så att vårt kylskåp har det är irriterande fenomenet att dräneringen slutar funka med jämna mellanrum, det blir stopp, det är ett litet rör med många böjar så inget verktyg eller järntråd jag har provat med har funkat. Det blir riktigt störande då dörren blir svår att öppna p.g.a. vaakum och sen börjar det rinna över reservoaren inne i kylskåpet och ut på golvet. Något rens-verktyg som andra kylskåp har har jag inte funnit. Så jag gjorde ett eget. Tog en cykelpump och tillverkade en ny del åt den som är såpass lång att den slipper in i skrymslet den behöver nå, och så gjorde jag den konisk så man skulle få det tätt. Sen är det bara att pumpa. Funkar kanon.

Och sen blev det en trebent pall, en till på kommande
44503011802_ec6ee61a76_c.jpg
30682505918_69a03252c4_c.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone och 5 till
  • Laddar…
Fräst not i 50 lpm limträ med nya fräsbordet idag.

Limträ med fräst not staplade på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Masses och 3 till
  • Laddar…
Limmat ihop en mastodontmöbel med god hjälp av @Daniel_N

Här är han med miniräknare i handen, igång med att mäta volymen på varje detalj, tydligen viktigt att räkna ut hur mycket alla delar väger innan man drar tvingarna.:crysmile:

Man i verkstad med miniräknare framför halvfärdig möbel med klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.