Jag skulle tro att han menar en vanlig M16 grovgänga. Såna gängstänger användes i hörnen på min Moretenshyvel från 1987. Det mesta på den maskinen var standardkomponenter som är lätta att hitta nya. Visa lite bilder på problemen i takt med att de dyker upp, så ska nog forumet kunna hjälpa till med lösningar.
 
Då låter det ju troligt att det är samma typ av komponenter.

Jajamen. Bilder kommer efter jobbslut idag!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag misstänker att det skiljer i både stålkvalitet och härdning mellan en vanlig gängstång och originalstången. Med risk för att en vängstång inte håller särskilt länge. Däremot bör det inte vara allt för komplicerat att svarva upp en ny stång med rätt gänga i en stålkvalitet som går att härda.
Av alla snickerimaskiner jag har skruvat med har jag ännu aldrig träffat på en härdad skruv av något slag. Vanligen är skruven och innergängan ungefär lika hårda. Rent allmänt brukar det finnas delar av mjukt axelstål även där man skulle vänta sig åtminstone kromstål. När det har hållit 80 års användning utan märkbar nötning kan man ju inte klandra någon för materialvalet. Överdimensionerar man en maskinkonstruktion tillräckligt och smörjer ordentligt så håller det med vad blötjärn som helst.

Gängstång i metervara är ju oftast 8.8 kvalitet som i sig är hårdare än vanligt blötjärn eller axelstål. Vill man ha större skillnad kan det gå att få tag på 10.9 kvalitet.

Jag tycker att en 20 mm lång M16 gänga låter åt helsike för klent för att lufta hela spindelpaketet. Gängtrycket blir onödigt högt. Kanske man skulle kunna passa in en hylsa med längre innergänga?
 
Har ingen vetskap om olika kvalitet på dessa stänger men jag har själv vid titt på paketet tänkt att det ser ut att ”frästa på” de där gängstängerna en hel del. Det är ju såklart fäst i både överdel och underdel men motor och spindel lyfts ju via dessa stänger. Jag ska knäppa bilder när jag kommer hem så blir det nog lättare att gå vidare därefter :)
 
H heimlaga skrev:
Jag tycker att en 20 mm lång M16 gänga låter åt helsike för klent för att lufta hela spindelpaketet. Gängtrycket blir onödigt högt. Kanske man skulle kunna passa in en hylsa med längre innergänga?
Skulle precis skriva samma sak; Om bara det finns tillräckligt med utrymme känns det som en bra lösning. Gängade hylsor, ”skarvmuttrar” finns ju att köpa på samma ställe som gängstång. Då behöver inte hela plattan bytas ut.
 
Redigerat:
Jag tror mig minnas att ska finnas åtminstone 15-20mm åt varje håll från ”kanten” på gänghålet så det borde va en fullt realistisk lösning
 
Kom på att jag har en bild på luren. Där ser ni iaf skicket på gängorna.

Såg dock att det är rätt ont om plats i sidled brevid stången. Men hittar man en rätt dimension på hylsa kan de kanske gå ändå.
 
  • Närbild av metallgängor på en bult med begränsat utrymme på sidan, i en mekanisk konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ___EM skrev:
Kom på att jag har en bild på luren. Där ser ni iaf skicket på gängorna.

Såg dock att det är rätt ont om plats i sidled brevid stången. Men hittar man en rätt dimension på hylsa kan de kanske gå ändå.
Om det är för trångt mot stången så kan du slipa ner en sida av hylsan. Men sen är det även höjden, finns det plats så inte hylsan tar i i ändläget?
 
Ja det är ju en lösning (y)
 
Här är ett klipp som visar konstruktionen. Följt av lite detaljbilder.
 
Från vänster:
Mekanisk utrustning med metallstänger, gängstänger och drev synligt underifrån en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rakt framifrån:
Mekaniska komponenter på maskin, inklusive gängstänger, muttrar och stödhylsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snett underifrån/framifrån (här syns egentligen bara översta plattan av tre, gängstången är längre ner)
Delar av en maskin med gängstång, plattor och drev sedda från en sned vinkel underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mekaniska komponenter med gängstång, cylindrar och metallbackar inuti grönmålad maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rakt underifrån, det vänstra drevet sitter på tappen längst ner på gängstången ifråga:
Kedjetransmission med drev och kedja på maskin, synligt underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild uppifrån bordet
Närbild av maskineri som visar drev och gängstänger från ett snett underifrån perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nanowire nanowire skrev:
Men sen är det även höjden, finns det plats så inte hylsan tar i i ändläget?
När spindeln är i sitt högsta läge tar ingenting emot. Den kommer dock isf inte gå att köra fullt så långt ner som innan men hur ofta kör man med spindeln längst ner? Jag kan inte komma på något tillfälle på rak arm men jag kanske har missat något i tanken :thinking::crysmile:
 
H heimlaga skrev:
Av alla snickerimaskiner jag har skruvat med har jag ännu aldrig träffat på en härdad skruv av något slag. Vanligen är skruven och innergängan ungefär lika hårda. Rent allmänt brukar det finnas delar av mjukt axelstål även där man skulle vänta sig åtminstone kromstål. När det har hållit 80 års användning utan märkbar nötning kan man ju inte klandra någon för materialvalet. Överdimensionerar man en maskinkonstruktion tillräckligt och smörjer ordentligt så håller det med vad blötjärn som helst.

Gängstång i metervara är ju oftast 8.8 kvalitet som i sig är hårdare än vanligt blötjärn eller axelstål. Vill man ha större skillnad kan det gå att få tag på 10.9 kvalitet.

Jag tycker att en 20 mm lång M16 gänga låter åt helsike för klent för att lufta hela spindelpaketet. Gängtrycket blir onödigt högt. Kanske man skulle kunna passa in en hylsa med längre innergänga?
Jag har förvisso inte skruvat i så mycket snickerimaskiner men desto fler metallbearbetningsmaskiner från 50-talet och framåt och där tycker jag det då brukar vara lite hårdare material, därav mina farhågor. Men det är ju å andra sidan lite annan belastning på saker och ting vid metallbearbetning. Så jag motsäger dig inte - det slog mig bara inte att det kunde vara annorlunda på trämaskiner :).
 
richardtenggren
Jag hade för mig att gängstång oftast var 4.6?
Ofta designar man att hangängan ska vara mjukare för att kunna styra slitage dit, så att man kan se det enklare osv.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag hade för mig att gängstång oftast var 4.6?
Ofta designar man att hangängan ska vara mjukare för att kunna styra slitage dit, så att man kan se det enklare osv.
Jag önsketänker starkt att det ligger något i det. Det hade underlättat en hel del :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.