Sista förberedelserna inför gjutning. Täckt fördelarskåpet. Mätt en extra gång att alla rör och avlopp sitter där de ska :) Känns lite spännande, imorgon kl 7.30 kommer betongen!
Byggarbetsplats med armeringsnät och rörinstallationer förberedda för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde färdigt skyddet bredvid containern igår också. En presenning får duga som tak.
Träkonstruktion med presenningstak bredvid röd container, på en grusyta med stenröse i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får se om vi får några kattspår i betongen... Har hört att det är ganska vanligt och våra katter älskar dessutom att inspektera nya saker.
Grå katt som sover på en rosa filt med en utsträckt tass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två katter ligger på en trätrall bredvid en stående hund under solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Lycka till imorgon, håller tummarna för bra väder.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A abygg skrev:
Lycka till imorgon, håller tummarna för bra väder.
Tackar! Ser ut som vädret är med oss, 20 grader och inget regn. Men SMHI har haft fel förr.
 
Hittade precis hit! Så spännande! Lycka till! Kommer att följa med stor glädje!!
 
Nu är plattan gjuten! Allt gick enligt plan. Två bilar med betong, den första med 7 kubik och den andra med 6 kubik. Vägen höll och allt gick att nå med rännan. Var fyra man på plats under gjutningen (förutom jag, min fru och min bror) så allt gick väldigt kontrollerat och lugnt till. Det enda jag gjorde var att hämta en kratta och en hink med vatten, förutom att stå och glo :). Väldigt tillfredsställande att se alla rör och armering täckas och bli en fin slät yta. Barnen var besvikna över att åka till skolan och missa allt.
Arbetare gjuter betong för en husgrund med hjälp av en betongbil och armeringsnät är synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare som gjuter en betongplatta med armering nära ett hus, med en betongbil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare som häller betong från en betongbil till en nygjuten platta med armeringsjärn och mätningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten husgrund med armeringsnät och en betongbil i bakgrunden; person står och betraktar arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare gjuter en betongplatta, armeringsjärn synligt, betongbil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn, färdigblandad betong hälls från en ränna, personer som arbetar vid gjutning av platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny gjuten betongplatta med arbetare som slätar till ytan, omgiven av grönska och parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska vi bara vattna i idag och imorgon.
Nyligen gjuten betongplatta med slät yta och personer som arbetar i bakgrunden vid en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten betongplatta med slät yta för husgrund omgiven av grus och byggmaterial, i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongplatta omgiven av grus och skogsmiljö under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev ungefär 1 kubik över, så min beräkning visade sig stämma ganska bra :) Det dumpades enkelt på våra förberedda platser (utfyllnad och platta för soptunnor). Skönt med en hjälpsam betongbilsförare som inte protesterade mot att köra runt och putta ut lite betong på olika platser.
Nygräddad betongplatta omgiven av träformar och grus på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten betongplatta täckt med plast för härdning i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det ändå var så lite att göra för oss så började jag och min bror att riva ur blivande tvättstugan. Där ska jag förstärka bjälklaget med lite extra plintar och reglar medans vi väntar på att stommen kan börja resas.
Svartmålad byggnad med öppen dörr och byggmaterial och verktyg utspridda på marken framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild som visar en rivningsfas i blivande tvättstugan med bjälklag och väggstomme synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
abygg och 3 till
  • Laddar…
villeg villeg skrev:
Nu är plattan gjuten! Allt gick enligt plan. Två bilar med betong, den första med 7 kubik och den andra med 6 kubik. Vägen höll och allt gick att nå med rännan. Var fyra man på plats under gjutningen (förutom jag, min fru och min bror) så allt gick väldigt kontrollerat och lugnt till. Det enda jag gjorde var att hämta en kratta och en hink med vatten, förutom att stå och glo :). Väldigt tillfredsställande att se alla rör och armering täckas och bli en fin slät yta. Barnen var besvikna över att åka till skolan och missa allt.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Nu ska vi bara vattna i idag och imorgon.
[bild] [bild] [bild]
Det blev ungefär 1 kubik över, så min beräkning visade sig stämma ganska bra :) Det dumpades enkelt på våra förberedda platser (utfyllnad och platta för soptunnor). Skönt med en hjälpsam betongbilsförare som inte protesterade mot att köra runt och putta ut lite betong på olika platser.
[bild] [bild]
När det ändå var så lite att göra för oss så började jag och min bror att riva ur blivande tvättstugan. Där ska jag förstärka bjälklaget med lite extra plintar och reglar medans vi väntar på att stommen kan börja resas.
[bild] [bild]
Härligt att få det gjutet, ser fint ut!
Ett tips till tvättstugan är att regla och/eller kottla upp till c/c 300. Vi gjorde det på inrådan av vår besiktningsman och det blev väldigt stumt och trevligt.
 
  • Gilla
Matt87
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Härligt att få det gjutet, ser fint ut!
Ett tips till tvättstugan är att regla och/eller kottla upp till c/c 300. Vi gjorde det på inrådan av vår besiktningsman och det blev väldigt stumt och trevligt.
Inne på det spåret, cc 300 blir det. Ska även förstärka bärlinor (eller lägga in nya), är lite klena idag. Enbart för tvättstugan alltså. Idag är det cc 600 med 45x170 reglar, spännvidd 2,5m. Har läst lite om vad som rekommenderas om man ska lägga klinker, men hittar bara tabeller för dimensionering med 195 och 220 reglar.

Om jag fattat rätt så är det nedböjning som man vill minimera (så att inte plattorna riskerar att lossna). I material från Säker Vatten (Bjälklagets uppbyggnad i våtrumskonstruktioner, April 2014) hittade jag att gräns för nedböjning är L/300. Med hjälp av dimensioneringsverktyget för bjälklag från Svenskt Trä så får jag fram att 45x170 C24 cc300 ger en deformation/nedböjning på L/747 och cc600 ger L/373. Enligt detta resonemang så skulle det vara ok med nuvarande bjälklag, men eftersom tvättmaskinen som står i ett annat rum får hela huset att vibrera så tar jag det som ett tecken på att cc300 behövs.

Gjorde iaf en extra kontroll åt andra hållet. Säker Vatten ger exempel på att 45x195 C24 cc300 har maximal spännvidd på 3,8 meter. Matar jag in det i dimensioneringsverktyget hos Svenskt Trä så blir deformationen L/330. Så det känns som resonemanget håller. Notera att jag inte är fackman och har alltså egentligen ingen aning om man kan resonera så här. Men för mig känns det vettigt. Vad tror ni, tänker jag rätt? Finns det bättre info om bjälklag i badrum/tvättstuga någonstans?

Hur som helst så är planen 45x170 cc300 i tvättstugan. Sen tänker jag förmodligen lägga en ny bärlina på plintarna i bortre änden i bilden nedan. Tror 220 går in. Sen fästa 45x170 reglarna i den med balkskor.
Bild på ett orenoverat bjälklag med träreglar, rör och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På andra sidan (närmast kameran) har jag inte helt bestämt mig för hur det blir. Till saken hör att jag ska gjuta två plintar här (en i varje hörn, + en på ett annat ställe). På dessa plintar ska limträstolpar gå upp genom taket och bära upp en HEA-balk. Detta krävs när vi ska göra om taket. Så tanken är att använda dessa plintar även för att stärka upp bjälklaget här. Taket i sig har vi beslutat oss för att vänta med tills nya delen är färdig.

Rören man ser kommer från den nyligen gjutna plattan.

Grundtanken med plintar och limträstolpar.
Arkitektonisk ritning som visar konstruktion för en bjälklagsuppbyggnad med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
villeg villeg skrev:
Inne på det spåret, cc 300 blir det. Ska även förstärka bärlinor (eller lägga in nya), är lite klena idag. Enbart för tvättstugan alltså. Idag är det cc 600 med 45x170 reglar, spännvidd 2,5m. Har läst lite om vad som rekommenderas om man ska lägga klinker, men hittar bara tabeller för dimensionering med 195 och 220 reglar.

Om jag fattat rätt så är det nedböjning som man vill minimera (så att inte plattorna riskerar att lossna). I material från Säker Vatten (Bjälklagets uppbyggnad i våtrumskonstruktioner, April 2014) hittade jag att gräns för nedböjning är L/300. Med hjälp av dimensioneringsverktyget för bjälklag från Svenskt Trä så får jag fram att 45x170 C24 cc300 ger en deformation/nedböjning på L/747 och cc600 ger L/373. Enligt detta resonemang så skulle det vara ok med nuvarande bjälklag, men eftersom tvättmaskinen som står i ett annat rum får hela huset att vibrera så tar jag det som ett tecken på att cc300 behövs.

Gjorde iaf en extra kontroll åt andra hållet. Säker Vatten ger exempel på att 45x195 C24 cc300 har maximal spännvidd på 3,8 meter. Matar jag in det i dimensioneringsverktyget hos Svenskt Trä så blir deformationen L/330. Så det känns som resonemanget håller. Notera att jag inte är fackman och har alltså egentligen ingen aning om man kan resonera så här. Men för mig känns det vettigt. Vad tror ni, tänker jag rätt? Finns det bättre info om bjälklag i badrum/tvättstuga någonstans?

Hur som helst så är planen 45x170 cc300 i tvättstugan. Sen tänker jag förmodligen lägga en ny bärlina på plintarna i bortre änden i bilden nedan. Tror 220 går in. Sen fästa 45x170 reglarna i den med balkskor.
[bild]
På andra sidan (närmast kameran) har jag inte helt bestämt mig för hur det blir. Till saken hör att jag ska gjuta två plintar här (en i varje hörn, + en på ett annat ställe). På dessa plintar ska limträstolpar gå upp genom taket och bära upp en HEA-balk. Detta krävs när vi ska göra om taket. Så tanken är att använda dessa plintar även för att stärka upp bjälklaget här. Taket i sig har vi beslutat oss för att vänta med tills nya delen är färdig.

Rören man ser kommer från den nyligen gjutna plattan.

Grundtanken med plintar och limträstolpar.
[bild]
Tycker du tänker rätt. Överväg annars att använda EPS-cement för att få ett stabilt golv. Jag övervägde det själv när jag gjorde ett badrum på träbjälklag i mitt gamla hus, men pga av olika anledningar så blev det inte så.
 
  • Gilla
villeg
  • Laddar…
Igår kom första leveransen med material. Nästa vecka börjar vi resa stommen.
Första leveransen av byggmaterial staplade på grusgrund med trä och isoleringspaket från Beijer och Vida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsätter lite med tvättstugan, en provisorisk dörr och trappa.
Provisorisk plywooddörr och nybyggd trätrappa utanför en svart trähusvägg, i pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tog även bort innerdörren och byggde igen.
En vägg under renovering med nytt trästomme och igenbyggd dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Riddarn 115 och 2 till
  • Laddar…
Nu har vi äntligen kommit gång med den roliga delen! Börja bygga på den nya delen. I princip var det bara igår som vi byggde, resten av veckan gick åt till att förbereda befintlig del.

En tillfällig taklösning för att inte vatten från befintligt tak ska rinna ner i nya huset. (Gamla taket och takstolar ska bytas nästa vår/sommar så att taket lutar från huset)
Byggplats med temporär taklösning och nylagda limträstolpar på en betongplatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med nya stommen till en utbyggnad, skyddat befintligt tak och märkning för väggar på platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggstart med montering av limträstolpar och utmärkning på en betongplatta, tillfälligt skyddat av plast och vindpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rev det sista på befintliga huset. Vi behövde även hyvla av/såga bort en del av den befintliga stommen eftersom huset inte var helt rakt. Tråkigt jobb, särskilt när det regnade. Dörren flyttades även 10 cm åt vänster för att stommen skulle få plats. Lite plast och vindpapp får duger som skydd av befintligt hus så länge.
Nybyggnadsplats med betongplatta och tillfällig plasttäckt vägg, skyddad del av hus och uppställd stege under regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med tillfällig taklösning och synliga ledningar, plast och vindskydd på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite tur med en periods uppehåll och mycket skrapning av vatten så lyckades vi märka ut väggar på plattan. Rekommenderar inte att göra det dagar när det regnar.
Första väggarna resta :)
Byggplats med pågående arbete, bjälkar på mark, person under blå presenning och röd container.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggnation av husgrund med trästomme och verktyg, med skydd av plast och vindskyddsduk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggnadsprojekt med uppresta träväggar och isolering, plastöverdrag på befintligt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Katt sitter överst på en halvfärdig väggkonstruktion vid en byggarbetsplats med synlig isolering och en grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

115x115 limträstolpe i hörnen där hörnfönster ska in.
Första steg i byggprojektet med en upprest limträstolpe vid fundament och skyddande byggplast i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 10 till
  • Laddar…
Haha, byggnadsinspektören på palts på taket också!

Vad är det med katter och bygginspektion egentligen?
 
  • Gilla
  • Haha
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Haha, byggnadsinspektören på palts på taket också!

Vad är det med katter och bygginspektion egentligen?
Hehe, jo så fort alla maskiner tystnar så är katterna där. En ny regel måste provgås, en bit takpapp som ligger slängd i ett hörn behöver provliggas och alla hantverkares bilar inspekteras invändigt.

Även grävmaskiner är intressanta.
Katter undersöker och vilar på en grävmaskin på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Katt som sitter ovanpå hytten av en gul grävmaskin och tittar bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men ibland är det skönt att bara slappa i sängen framför tvn
Katt sover utsträckt med fjärrkontroll på en säng, en annan katt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
RmK_71 och 14 till
  • Laddar…
Nu börjar det hända saker. Soligt hela dagen och nästan alla ytterväggar för bottenvåningen uppe. På torsdag kommer nästa lass med material, HEA-balk, råspont och lite kerto-balkar.
Byggarbetsplats med nästan färdigställda ytterväggar för bottenvåning och arbetare som poserar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med stående ytterväggar och isolering, snickare vid arbetsbänk, solsken och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med nästan färdigställda träväggar för bottenvåningen av ett hus, material och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av bottenvåningen på ett hus med stående träreglar och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Nu går det fort framåt. Brorsan och jag bygger alla dagar, start kl 07.00. Ovant för mig att starta så tidigt, men man kanske vänjer sig. Börjar kännas lite i kroppen nu när vi varit igång en vecka på allvar. Mest handleder.

Fick veta idag att vi inte får upp någon byggställning nästa väcka som planerat, så får se hur långt vi kommer utan... börjar bli höga höjder att jobba på nu.

Alla ytterväggar klara på första våningen.
Pågående bygge av första våningens trästomme med synliga limträbalkar över ett fönsterparti och arbetsverktyg på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av ett hus med träreglar, limträbalkar över fönsterparti och delvis konstruerat bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limträ över fönsterparti.
Träkonstruktion av ett pågående byggprojekt med limträbalk och ytterväggar i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggt träramverk för första våningen på ett hus, med limträ över fönsterparti och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del av bjälklaget.
Trästomme för första våningen av ett hus under konstruktion med synliga balkar och stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggt trähus med synlig ram och limträ över fönsterparti, omgivet av stegar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man börjar ana hur stort det blir jämfört med det gamla huset.
Stomme till husbyggnation med uppresta träreglar bredvid ett befintligt svart hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats vid skymning med en påbörjad träkonstruktion för en byggnad, förpackade material och ett befintligt svart hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SimonThn och 9 till
  • Laddar…
Har inte blivit något gjort senaste två dagarna pga vädret. Men i torsdags fick vi en HEA-balken levererad och upplyft. Tyvärr var den inte målad som den skulle, så vi ska måla den på plats med lite rostskydd. Och lite annat blev gjort också.
Ommålad HEA-balk monterad i en stomkonstruktion av trä, med isoleringsmaterial och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål för ett av hörnfönsterna.
Delvis konstruerad trästomme av byggnad med synlig HEA-balk, omgiven av skog och stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrumsvägg
Grund av en byggarbetsplats med regnvatten, synliga rörinstallationer och trästomme i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis uppbyggda träväggar och temporärt golv på en byggarbetsplats, med vattenanslutningar och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limträbalk
Pågående arbete på trästomme till hus med tydlig vy av HEA-balk, limträbalkar, och temporärt golv, inramat av skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme i konstruktion med limträbalkar för en byggnad, förberedelse för hörnfönster och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att få ett paket med plywood upplyft på övervåningen också. Temporärt golv under bygget.
Pågående byggarbete med trästomme och en synlig HEA-balk, plywood och temporärt golv i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.