Joaquin Joaquin skrev:
1. För första gången på länge (av naturliga orsaker) fick vår ut en runda ikväll.
Betedde sig väldigt märkligt. Stannade ibland och framförallt extremt svårt att komma hem.
Till saken hör att jag i helgen grävde ner guidekabeln. Känns som den tappar kontakten men jag la inte kabeln speciellt djupt. Kan jag göra något annorlunda? Höjde laddstationens signal ett snäpp för att se om det hjälpte. Kanske lite men gick inte som tidigare ändå. Tips på vad som kan ha hänt?

2. En annan fråga är det med biyta. Går det på dessa modeller? Jag har satt in att framsidan ska klippas lite mer. Alltså ska guidekabeln följas 33m 60% av gångerna. Vilken yta är då biyta? När jag nu skulle starta den satte jag att den skulle klippa 30 min på biytan, men den följde inte kabeln och klippte precis som vanligt. Kan ha med fråga 1 att göra. men undrar ändå om jag tänker fel?

1. Oklar beskrivning. Vad är problemet? Kan den inte följa guidekabel eller kör den fast

2. Biyta är en yta som du manuellt får flytta klipparen till. Alltså den går ej själv dit eller hem till laddaren. Klipper tills batteriet behöver laddas.
 
E etompau skrev:
1. Oklar beskrivning. Vad är problemet? Kan den inte följa guidekabel eller kör den fast

2. Biyta är en yta som du manuellt får flytta klipparen till. Alltså den går ej själv dit eller hem till laddaren. Klipper tills batteriet behöver laddas.
1. Stannade som sagt en gång direkt utanför huset. Fick efter mycket om och men igång den, sen stannade den igen. Vet inte om det är för att jag satt den att klippa 30 min biyta. När de 30 minuterna gått så stannade kanske?!
Sen är det det att den inte hittade hem. Kändes som den inte kände av guidekabeln, men det är bara en teori.

2. Jaha. Trodde biyta var den andra delen som jag satte 33 m bort. :D
Det förklarar kanske varför den stannade utanför huset?
 
  • Gilla
bjornu
  • Laddar…
Joaquin Joaquin skrev:
1. Stannade som sagt en gång direkt utanför huset. Fick efter mycket om och men igång den, sen stannade den igen. Vet inte om det är för att jag satt den att klippa 30 min biyta. När de 30 minuterna gått så stannade kanske?!
Sen är det det att den inte hittade hem. Kändes som den inte kände av guidekabeln, men det är bara en teori.

2. Jaha. Trodde biyta var den andra delen som jag satte 33 m bort. :D
Det förklarar kanske varför den stannade utanför huset?
Valde du "biyta" när du startade klippningen så kör klipparen tills batteriet är slut. Alltså påbörjar den ingen sökningen efter guidekabel/laddstation. Detta framgår tydligt i manualen.

Biyta
Vid klippning av biytor där robotgräsklipparen inte
själv kan köra till laddstationen, ska driftläge Biyta
användas. För information om biytor, se 3.4 Installation av
begränsningsslinga på sidan 21.
Väljs Biyta, kommer robotgräsklipparen att klippa tills
batteriet är tömt.
Om robotgräsklipparen laddas i läge Biyta kommer den att
laddas fullt, köra ut cirka 50 cm och därefter stanna. Detta
för att indikera att laddning är klar och att den är redo att
klippa.
Om huvudområdet ska klippas efter laddningen,
är det lämpligt att byta driftval till Huvudyta innan
robotgräsklipparen placeras i laddstationen.


 
Nja, fast jag valde biyta i 30 minuter. Då borde den ju inte köra till batteriet är slut?!

Spelar det någon roll för guidekabelns signalstyrka om jag höjer styrkan på signalen på laddstationen till max?
Kan det vara så att kabeln trots allt kommit för djupt på sina ställen? Jag skulle tro max 5-6 cm som mest.
 
Joaquin Joaquin skrev:
Nja, fast jag valde biyta i 30 minuter. Då borde den ju inte köra till batteriet är slut?!

Spelar det någon roll för guidekabelns signalstyrka om jag höjer styrkan på signalen på laddstationen till max?
Kan det vara så att kabeln trots allt kommit för djupt på sina ställen? Jag skulle tro max 5-6 cm som mest.
Är det en reell biyta du vill klippa, dvs ett område du bär klipparen till? Om inte, så ser jag inte varför du öht ska välja att köra med "biyta".

Signalstyrkan på radiosignalen i laddaren har mig veterligen ingen påverkan på signalstyrkan i guidekabel.
5-6 cm djup för kabeln är inget problem.
 
Joaquin Joaquin skrev:
Nja, fast jag valde biyta i 30 minuter. Då borde den ju inte köra till batteriet är slut?!

Spelar det någon roll för guidekabelns signalstyrka om jag höjer styrkan på signalen på laddstationen till max?
Kan det vara så att kabeln trots allt kommit för djupt på sina ställen? Jag skulle tro max 5-6 cm som mest.
När jag installerade min klippare frågade jag om djupet, 20 cm skulle inte va något problem!
 
Ok, då bör det inte vara något problem att den inte känner signalen från kabeln...

Problemet var att jag trodde biytan var den yta som jag ställt som framsidan (alltså i appen där jag väljer område).
Men eftersom jag hade fel där så är egentligen det besvarat.
 
Gick bättre idag. Men, den har svårt för att parkera.
Av någon anledning var kabeln av precis innan laddstationen. Jag har skarvat ihop den med den blå 3M. Kan det ha någon betydelse? Inte helt lätt att gräva ner en sån. Den kanske ligger konstigt som gör att den tvekar?
 
Kan någon reda ut klipptider för 310 åt mig. Manualen säger att 310 klipper ca 42kvm per timme. I schemat de lagt upp som är för 315 så har man förslag på timer. Den klipper 63kvm per timme. För 750kvm så föreslår man 315 ska gå 12h tex 07-19. En 310 med samma yta ska då gå 18h tex 06-24. Saken är att 310 är spärrad till 16h drift och 8h vila och kommer nå "Daglig driftgräns är nådd" innan man når de timmarna. Det innebär att jag aldrig kan sätta timern på specificerade 1000kvm som man kan med deras andra klippare.

Känns som de snurrat till det? (Det är förövrigt felskriven i manualerna. 310 har drift 16h, vila 8. Inte drift 18, vila 6 som det står).
 
En fundering. Jag har satt i inställningarna att i 70% av fallen ska den från laddstationen följa guideslingan X antal m.
Efter att guidekabeln tyvärr gått av strax innan laddstationen hade jag lite problem som nu verkar vara lösta, förutom just detta. Ofta när klipparen lämnar stationen verkar den lite yr. Snurrar och tvekar, sen börjar den klippa. Men mycket sällan, för att inte säga aldrig, följer den guideslingan ut innan klipp.
Någon idé på vad detta kan bero på? Om lagningen av guidekabeln inte utförts korrekt hade den väl inte hittat tillbaka (följer den in när det är dags för laddning).
 
Hur var det nu man kommer in i servicemenyn på 310?
Håller ner nån av knapparna länge va?
 
Håll nere 7 & 9 inne i menyn så kommer den extra verktygsikonen fram.
 
Q quick skrev:
Håll nere 7 & 9 inne i menyn så kommer den extra verktygsikonen fram.
Tack. Nåt man ska tänka på inför vinterförvaring mer än rengöring och ladda?
 
Rengöring, full laddad och avstäng på knappen på undersidan. Är laddstationen kvar ute så ska strömmen vara på.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Q quick skrev:
Rengöring, full laddad och avstäng på knappen på undersidan. Är laddstationen kvar ute så ska strömmen vara på.
Oj, visste inte att strömmen behövde vara på. Har tidigare vintrar tagit in laddstation men tänkte ha kvar den ute i år då jag dragit om kablar. Vad är anledningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.