Många av frågorna som rör juridiska saker om mark/väg etc har alldeles för lite information om problemet.
Det blir en massa spekulationer omkring ett problem.

Som Alfredo säger så är tomtstorleken en faktor för den upplagda jordhögen. Även vad som tidigare har avtalats eller sagts om att lägga upp jord.
Men men, det blir en massa kul synpunkter och diskussioner.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Men som sagt, om problemet i huvudsak är att grannen inte får ändan ur för att göra detta. Men inte är allmänt omöjlig. Då måste det ju vara bäst att försöka få grannen att beställa bortforsling. Ta fram ett par alternativ, föreslå grannen han beställer dit någon av firmorna, sitt kvar tills han beställer. Om du påstår att du kommer att få dit en leverans gräsmattejord nästa vecka, högen måste vara bort då. Och för säkerhets skull påpeka att din jordleverantör inte vill ta med någon retur. Sedan behöver ju aldrig din leverans komma...
 
  • Gilla
mange_r
  • Laddar…
Cheesen
Kan du inte bara ta ett motionspass nån sen kväll å kärra över högen till dennes infart . 10 kbm borde väl bara ta några timma för en redi karl.
Sen kan du ju bara lämna en skylt med orden tack för lånet.
 
  • Gilla
Adam F och 2 till
  • Laddar…
En bild på jordhögen vore bra.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kanske skall tillägga att om du kör via kronofogden, så är det inte alls säkert att du lyckas. Grannen kan bli så sur att han blånekar till att ha med jorden att göra. Och polisen lär inte lägga många minuters utredningsarbete innan de lägger ner förundersökningen.
Fördelen som man uppnår då är att man kan skaffa bort jorden själv, utan att grannen kan komma och hävda egenmäktigt förfarande med hans egendom sen. Om man nu är beredd att ta kostnaden själv då...
Nackdel kostnad och att få ordna lösningen själv - i utbyte mot fördelen handlingsfrihet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Möjligt att du har rätt men det känns som det strider mot grundläggande rättsprinciper i Sverige. Har du någon källa?
Ska inte säga att jag är säker, men tror att det i vart fall är en längre och långsammare väg innan det blir verkställt vite (om man nu är ansvarig)
Om man typ har gått till KFM, vederbörande som påstås ansvarig nekar och det ligger hos tingsrätten i väntan på dom så borde det i de flesta fall vara oskäligt att ta ut ett vite för att någon är ålagd att vidta en åtgärd som kan vara olaglig om det nu stämmer att egendomen är någon annans. Men då bör man kanske ha gjort polisanmälan för intrång/åverkan eller vad det kan vara man hävdar har skett också.
Någon sorts beaktande av vad som är rimligt/möjligt att genomföra och inom/utom ens kontroll...typ

Men generellt en intressant fråga vad som gäller.
Borde t.ex. kunna leda till att om du efter tillräckligt mycket processande inte kan få någon ansvarig att göra det och det då i slutändan faller det på dig, t.ex. om någon annans ägarskap inte är möjligt att leda i bevis.
Är inte nedskräpning (informella sopdumpningar) ett sådant problem där markägaren blir i praktiken ansvarig om det konstateras herrelöst/oidentifierbar ägare. Men är skräpägaren primärt ansvarig eller bara sekundärt som skadeståndsskyldig till markägaren för vad som orsakats denne?
 
R Räknenisse skrev:
Men är skräpägaren primärt ansvarig eller bara sekundärt som skadeståndsskyldig till markägaren för vad som orsakats denne?
Min tolkning är att det är det senare, dvs det är du som markägare som får hävda din rätt mot den som skräpat ned.

Känner till ett fall med en markägare utanför en stad någonstans i Sverige (vi behöver inte peka ut vart då det då är lätt att identifiera personerna) där bonden har överlåtit gården till ett av sina barn efter att han fyllt den med skrot. Då blev man tvungen att börja om processandet om att rensa upp på gården. Barnet är av lägre instans ålagt att ta bort detta, men processar vidare om det då hon inte är den som bor där, utan det är hennes far. Om jag inte missminner mig har kommunen, av miljöskäl, försökt få bort skrotet i över femton år och har fortfarande inte lyckats. Samtidigt har mängden skrot ökat för varje dag som gått.

Jag vet dessutom att man varit dit och hämtat skrot till markägarens bekostnad, men nytt skrot tillkommer hela tiden.
 
H hans lindquist skrev:
En granne har utan mitt tillstånd vräkt upp tio kubikmeter jord på min mark. Han har i över ett år lovat att flytta högen men inget har hänt. Hur trappar jag upp påtryckningarna utan att helt förstöra grannsämjan? Kan jag säga till honom att jag kommer att be en entreprenör frakta bort jorden på hans bekostnad? Grannen kan väl i så fall bara bestrida räkningen. Ska jag försöka få honom att skriva på ett avtal, om att han bekostar bortforslingen, sedan jag anlitat en entreprenör? Man bör väl inte göra polisanmälan redan nu? Grannen är inte direkt otrevlig. Bara väldigt seg.:worried:
Grannen måste ju ha en tanke med att nyttja jorden? Vad ska han använda den till?
Jag hade blivit galen men kanske slängt ut en annons på blocket "kom och hämta jord gratis"
 
Om det är matjord så finns det nog folk som vill köpa/få den. Kostar några hundralappar för en kubik så kolla upp om någon vill hämta jorden för att jämna ut någonstans. Det skulle kunna vara en bra lösning för alla 3 parter och inte försämra grannsämjan.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Hade blivit mycket irriterad om nån granne gjorde så utan ens att fråga. Har en entreprenör gjort ett misstag så är det ju dennes ansvar att flytta jorden pronto. Om grannen gjort det med vilje så är det helt obegripligt...

Prata med grannen i ganska skarpa ordalag utan att bli otrevlig, så kanske denne förstår sitt misstag. En granne som är mån om grannsämjan gör inte sådana "misstag", speciellt inte om tomtgränsen är tydligt utmarkerad med häck, mur, stängsel, tomtpinne eller liknande.

/HLH
 
  • Gilla
frepe383
  • Laddar…
En skot
Cheesen Cheesen skrev:
Kan du inte bara ta ett motionspass nån sen kväll å kärra över högen till dennes infart . 10 kbm borde väl bara ta några timma för en redi karl.
Sen kan du ju bara lämna en skylt med orden tack för lånet.
På en vanlig kärra får du på ca 80l jord. Så 10kbm är cirka 130 kärror. Om det tar 3min att skotta, köra, tippa och åka tillbaka, så hinner du med 20 lass i timmen, och står alltså inför 6 timmar hårt konstant arbete. Såvida man inte är en ännu redigare Karl såklart! :D
 
  • Gilla
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
elpaco elpaco skrev:
En skot


På en vanlig kärra får du på ca 80l jord. Så 10kbm är cirka 130 kärror. Om det tar 3min att skotta, köra, tippa och åka tillbaka, så hinner du med 20 lass i timmen, och står alltså inför 6 timmar hårt konstant arbete. Såvida man inte är en ännu redigare Karl såklart! :D
Man kan ju ta det på två kvällar om man inte orkar på en....
 
Cheesen Cheesen skrev:
Man kan ju ta det på två kvällar om man inte orkar på en....
Man kan ta en kärra i veckan i två år också, men ”på någon timma” lär inte räcka. Jag ville påvisa att det tvärtom mot vad du sa inte är ett snabbt problem att lösa.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jord är alltid bra att ha så du kan ju hota med att om jordhögen inte flyttar på sig övergår äganderätten till dig.....
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
TS är tåligare än vad jag är. Jag skulle frågat efter ett datum (inom en nära framtid, säg en vecka) då det ska vara borta. Är det inte borta då så skulle jag ringt polisen och en advokat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.