Försök att komma förbi kundmottagningen och komma till någon som handlägger nyanslutningar. Är det svårt att komma fram till rätt person så kanske du kan be en elinstallatör göra det, för installatören är det knappast några problem att få tag i rätt person.
 
  • Gilla
carra och 1 till
  • Laddar…
Ja precis, du måste prata med de på anslutning, men är väl semester mm..börja där, och fråga om 2 priser, ett med mätaren på fastlandet och ett med mätaren vid stugan.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
G
C carra skrev:
Ungefär som i vår ordinarie bostad, dock ingen frys,diskmaskin,tvättmaskin....
Om du även avstår från elvärme (och ac) så ser jag inget hinder i att driva det med solceller. Är väldigt vanligt ute i skärgården där inte el finns. Dvs är det till belysning, mindre kylskåp, ladda telefon o laptop, samt tv så fungerar det utmärkt.

Nyttjas det många dagar i sträck? eller någon natt då o då.

Inte billigast leverantören, men ger i alla fall en prisindikation på ett ordentligt paket. https://www.sunwind.se/product/show/?id=1595&Solcellspaket-200W-med-12V-kylskap
Med kraftigare kabel kan solpanelen placeras nere vid stranden så behöver ni inte fälla skog.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
C
larssad larssad skrev:
Jag har precis beställt eldragning till fritidshus (16A) med sjökabel via Umeå Energi. 480 meter mellan anslutningspunkt och tomtgräns (ca 65% av dragningen sker i vatten).

95 000:- inkl. moms + kostnader för arbeten på tomt som utförs av elektriker, ca 20 000 till.
Efter att ha mätt avståndet till ön konstaterar jag att jag behöver dubbelt så mycket kabel som jag trodde, det rör sig om max 600 m från stolpen på fastlandet.... Vad har du för beteckning på kabeln? Sjökabel skrev du men vad heter den? Ingen vidare kunskap hos min nätägare sommartid....:rolleyes::rolleyes:
 
Tänk på kabelvikten. Om den väger 500 g/m måste du kunna hantera en trumma på 300 kg.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
C
larssad larssad skrev:
Jag har precis beställt eldragning till fritidshus (16A) med sjökabel via Umeå Energi. 480 meter mellan anslutningspunkt och tomtgräns (ca 65% av dragningen sker i vatten).

95 000:- inkl. moms + kostnader för arbeten på tomt som utförs av elektriker, ca 20 000 till.
Vad var det för beteckning på kabeln?
 
C carra skrev:
Vad var det för beteckning på kabeln?
Ingen aning, det framgår inte av offertunderlaget.
 
C
larssad larssad skrev:
Ingen aning, det framgår inte av offertunderlaget.
Tack för att du engagerar dig! Står det nåt på kabeln?
 
Det är inte osannolikt att det är kabel N1XE-AS som använts. Och om du TS ska lägga ner själv enligt tankarna Husqvarna gett är det inte fel att välja sån typ. Tänk bara på att välja rejäl area även om du ska ha liten förbrukning där ute.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
C
Det vart ingen fast elförbindelse...På tok för dyrt , 500.000:- vart prisindikationen OCH om cirka 2 år kunde jag räkna med att allt var klart enligt nätägaren..om man gör det som man skall göra det. Det vart istället solel, till en vettig kostnad,nåja, jag får väl se vart det landar....Använder mig av en konsult, eftersom, jag konstaterade ganska snart att kompetensen om solcellsanläggningar är blygsam hos de som säljer anläggningar.... Tack alla Ni som svarade i tråden!:D:D
 
  • Gilla
Gnor och 4 till
  • Laddar…
C carra skrev:
Det vart ingen fast elförbindelse...På tok för dyrt , 500.000:- vart prisindikationen OCH om cirka 2 år kunde jag räkna med att allt var klart enligt nätägaren..om man gör det som man skall göra det. Det vart istället solel, till en vettig kostnad,nåja, jag får väl se vart det landar....Använder mig av en konsult, eftersom, jag konstaterade ganska snart att kompetensen om solcellsanläggningar är blygsam hos de som säljer anläggningar.... Tack alla Ni som svarade i tråden!:D:D
Carra, det vore kul om du vill dels med dig av specen på anläggningen när den är klar, säkert fler som går i liknande tankar som du :) Intressant att försöka skapa ett index mellan de bägge alternativen (fast elkabel VS solel). Lycka till!
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tänk på kabelvikten. Om den väger 500 g/m måste du kunna hantera en trumma på 300 kg.
Allt går att lösa ;)
Förra året la vi en 8km lång sjöförläggning i jobbet. (iof bara en optokabel...)
 
  • Arbetsflotte med utrustning för läggning av sjökabel på en klarblå sjö med fluffiga moln i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DBT DBT skrev:
Allt går att lösa ;)
Förra året la vi en 8km lång sjöförläggning i jobbet. (iof bara en optokabel...)
Jag vet. Vi lägger ibland sjökablar med 6000 ton vikt men då krävs det andra doningar.
 
  • Gilla
DBT
  • Laddar…
G
C carra skrev:
Det vart ingen fast elförbindelse...På tok för dyrt , 500.000:- vart prisindikationen OCH om cirka 2 år kunde jag räkna med att allt var klart enligt nätägaren..om man gör det som man skall göra det. Det vart istället solel, till en vettig kostnad,nåja, jag får väl se vart det landar....Använder mig av en konsult, eftersom, jag konstaterade ganska snart att kompetensen om solcellsanläggningar är blygsam hos de som säljer anläggningar.... Tack alla Ni som svarade i tråden!:D:D
Sol och ev vindel är nog helt klart vettigaste lösningen. Är ju inte direkt raketforskning. Vilka leverantörer har du pratat med som inte vet vad de säljer.
 
Vi har en sommarstuga på en ö, 120w solpanel och 4st batterier, samt gasol kyl/frys/spis/ugn, Led lampor, funkar otroligt bra sommartid, behöver inte hyra in så mycket företag för att bygga en sådan anläggning.
 
  • Gilla
Gnor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.