V vectrex skrev:
Gruskrossen som ligger relativt nära här har slutat sälja grus på (egna) bilsläp och de har heller inte storsäck.
Vilken kross är det om jag får fråga? Och har de något skäl, är det en trend?
 
V vectrex skrev:
Har du något tips på dörr så är jag idel öra!
Jag la precis ut 2 st 11 dm breda (21 höga) begagnade Daloc ståldörrar på Blocket. Hade tänkt mig en av dem just som lite bredare bakdörr in till garaget men kom på att jag även vill ha högre så säljer dem vidare. De är i Åkersberga norr om Stockholm dock... :thinking:
 
  • Två begagnade grå ståldörrar från Daloc, 11 dm breda och 21 dm höga, med handtag och lås, liggandes mot gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Vissa företag säljer sina överblivna/extra/sekunda dörrar till:

http://www.kbo-gross.se/Fynd+Parytterdorrar229.html

Eventuellt kan du hitta något där. Även större dimensioner på enkeldörrar. Finns kanske flera firmor som gör liknande men denna vet jag finns.
 
Oj, vilken fart det blev i tråden! Kul!

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vilken kross är det om jag får fråga? Och har de något skäl, är det en trend?
Härryda kross. Vet inte varför och har inte frågat heller. Jag har hämtat sand och grus där förr. Står på förstasidan på deras hemsida att de ej fyller medtagna släp. www.harrydakross.se
 
S surfarn skrev:
Du är noga när du mäter, och det är ju bra. Men höjden kan gjutaren finjustera själv vid gjutningstillfället. Det går att justera med betongen flera cm ifall någon punkt på formen ligger lägre. Dock misstänker jag att du kommer att gjuta själv :)

Kul tråd för övrigt. Jag planerar att bygga en frigga med platta på mark samt stödmur så jag kommer följa arbetet!
Nej, just själva gjutningen kommer jag leja bort. Jag bygger form och armerar. Betongaren gjuter och stålglättar ytan med helikopter. Ett av 2 moment jag kommer leja. Det andra är det dubbelfalsade plåttaket.

Visste inte att de kunde justera på så vis. Men det är väl rätt självklart egentligen när man tänker på det.

Formen är nu färdigbyggd och halva ytan är isolerad. Felar ca 5mm mellan två motstående hörn i höjd.

Färdigbyggd träform och armering för betonggjutning med isolering på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigbyggd form för betonggjutning med armering och isolering på en grusunderlag, i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kristofo och 7 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
otroligt intressant.
Men, hur mycket sparar du egentligen på att blanda så mycket betong själv?
Plattan ska jag inte blanda till själv om det var det du trodde.

Till stödmuren i betong så var det inte lönsamt att ringa hit en betongbil. Hade jag gjutit allt i ett svep så hade det nog blivit ganska lika i kostnad. Då hade jag dock behövt bygga en betydligt stabilare form och det hade inneburit mer arbetstid och dyrare åtgång av formvirke.

Att ringa ut betongbilen 2ggr med 300 liters betongslattar per gång hade varit mycket dyrare än att blanda från färdiga säckar.

Kom för övrigt på att 55 säckar inkluderade sulan till lecamuren också. Det gick nog 15 säckar där också.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Härryda kross. Vet inte varför och har inte frågat heller. Jag har hämtat sand och grus där förr. Står på förstasidan på deras hemsida att de ej fyller medtagna släp. www.harrydakross.se
Äh, f-n också. De låg bäst till även för mig. Dumheter...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Riktigt snyggt bygge, denna tråd ska jag följa! Hälsning en ”granne” :D
 
Statusuppdatering!
Grundplatta med delvis naja armeringsjärn och förberedelser inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigbetongplatta med armeringsjärn och förankringsbultar, redo för gjutning, nära hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongbilen bokad tills på tisdag! C28/35, VCT 0,55. Bara hoppas på uppehåll. Skall stålglättas med helikopter (av inhyrd betonggubbe).

Det som återstår är att naja resten av kantbalksarmeringen. I med lite extra stål och sen armeringsnät över hela. Sen ska det motfyllas också.
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Du ska inte passa på att slänga i en golvvärmeslang när du ändå håller på?
Det är ju varken många kronor eller många timmars arbete för något som kan visa sig vara av väldigt stor nytta om 10-15 år.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Du ska inte passa på att slänga i en golvvärmeslang när du ändå håller på?
Det är ju varken många kronor eller många timmars arbete för något som kan visa sig vara av väldigt stor nytta om 10-15 år.
Nej. Har inte ens vattenburen värme i stora huset (direktverkande el och luft/luft) så detta kommer värmas med ett enkelt el-element.

Visserligen kan användningsområdet ändras men vattenburen golvvärme känns bortkastat i mitt fall. Då vore vatten och eller avlopp mer rimligt att gjuta ner rör för. Men det struntar jag också i!
 
  • Gilla
nerx
  • Laddar…
Plattan redo för betongbilen som kommer på tisdag!
Förberedd armeringsplatta med nät och distanser, redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armerad betongplatta med armeringsjärn, redo för gjutning, framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N och 11 till
  • Laddar…
Idag har plattan blivit gjuten och glättad. Jag är inte på plats men att döma av bilderna ser det ut som att de har gjort ett mycket bra jobb!

Nyglättad betongplatta med arbetare och betongbil i bakgrunden vid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyglättad betongplatta med betongbil och arbetare i bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjuten och glättad betongplatta med arbetare och betongbil på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare i hög synlighetkläder glättar en nyligen gjuten betongplatta vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyglättad betongplatta med arbetare och glätningsmaskin framför hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyglättad betongplatta vid husgrund med grus och gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten och glättad betongplatta vid husgrund med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oscar_uppsala och 8 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Idag har plattan blivit gjuten och glättad. Jag är inte på plats men att döma av bilderna ser det ut som att de har gjort ett mycket bra jobb!

[bild] [bild] [bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]
Ser lovande ut, tätt och låsbart nu innan helgen då!? ;)
 
  • Gilla
swemake
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ser lovande ut, tätt och låsbart nu innan helgen då!? ;)
Nja. Det blir svårt. Jobbar 30 mil hemifrån fram tills fredag och i helgen ska jag hjälpa min far att bygga en spiraltrappa i trä (från scratch).

Men låt oss säga tätt tak och täta väggar innan oktober månad!
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.