Har fått på lite puts, blev väl inte riktigt lika fint som jag hoppats, känns som man kunde stått en hel dag och försökt få det jämnt. Men kanske går att sandpappra lite också?
Blev lite sprickor i putsen också, täckte den nog i te snabbt nog med plast.

Fick även göra det i två omgångar, för barnen tvingade fram ett avbrott.

Blir pizza på fredag, så kör igång en deg imorgon tror jag
 
  • Nyputsad vedeldad pizzaugn med ojämn yta och synliga sprickor under kvällsbelysning, brinner inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggd vedeldad pizzaugn med ojämn puts och små sprickor på en träbänk utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ska vi snacka deg kan jag bidra med mitt recept;

4 dl kallt vatten
4 (8) gram torrjäst (4 gram jäst om man vill låta degen jäsa över dagen, 8 om den ska jäsa på en timme)
25 gram olivolja
600 gram vetemjöl special
10 gram salt

Rör ihop allt utom mjölet i en bunke, tillsätt mjölet sist. Låt bara degen gå ihop hjälpligt, ställ för att jäsa.

Efter första jäsningen tar man upp degen, delar den i fyra lika delar. Vik in kanterna mot mitten tills undersidan är spänd som ett trumskinn, lägg i lite plastfolie mdd lite olivolja, låt jäsa 20-25 min till.

Baka ut tunt som min plånbok (;)).

Jag gör pizza på min weber 57-a än så länge på pizzasten, och en pizza tar i genomsnitt 2 minuter att bli klar när man fått upp grillen i rätt temp (280-320 grader).
 
  • Gilla
Kalle_livelong
  • Laddar…
Hur stor är själva öppningen, lästa någonstans att den ska vara minst 1/3 eller om det var 2/3 av höjden invändigt.
Och hur djupt har ni gjort själva öppningen, vore lite intressant att vet hur ni gjort samt hur ni tänkte ?
 
L Lenca skrev:
Hur stor är själva öppningen, lästa någonstans att den ska vara minst 1/3 eller om det var 2/3 av höjden invändigt.
Och hur djupt har ni gjort själva öppningen, vore lite intressant att vet hur ni gjort samt hur ni tänkte ?
2/3 är en bra grundregel, och djupet styrs ganska mycket av diametern på skorstenen, annars tror jag att det finns ganska mycket information om du läser igenom den här tråden ... (y)
 
  • Gilla
Bjelmskök
  • Laddar…
Ja, djupet blev lite vad det blev, för min del för att få plats med skorsten, men även längden på en sten eldfast. Skönt att slippa kapa i onödan, hade 4 stenar liggande i bredd för öppningen
 
Någon som har ett bra tips för lucka? Hade tänkt gjuta av vermicrete men min vermikulit tog slut, och känns ovärt å beställa en ny 100 L säck.
Kan man gjuta av något annat relativt billigt isolerande?
Om man ska ha en rostfri plåt, hur tjock bör den va? Känns som den lär bli ordentligt varm på utsidan
 
S Strangelove skrev:
Någon som har ett bra tips för lucka? Hade tänkt gjuta av vermicrete men min vermikulit tog slut, och känns ovärt å beställa en ny 100 L säck.
Kan man gjuta av något annat relativt billigt isolerande?
Om man ska ha en rostfri plåt, hur tjock bör den va? Känns som den lär bli ordentligt varm på utsidan
Beror på vad syftet med luckan är? Jag har bara en enkel stålplåt (0,8mm) som jag sätter dit när jag eldat färdigt, mest för stänga till lite .. Under tiden man bakar pizza behövs ingen dörr, men jag har gjort en vinklad plåt som släpper in syre i en springa längst ner, och rök uppåt och som jag tänker ska reflektera värmen innåt så det går snabbare att få upp temperaturen ..
 
Sådär nu formen börjat ta fart. Inser i efterhand att det känns som att jag gjorde djupet alldeles för stort. Så funderar på att ta och krympa det, eller spelar djupet någon roll? Förutom att det går åt mer material.
Röret blev 155mm och luckan ca 40cm bred och 21cm hög.

Hoppas kunna gjuta i helgen. Om man blandar 5:1 vermikulit och eldfast bruk och gjuter i två omgångar.
Hur länge behöver plasten ligga på efter första gjutningen och tar jag bara bort den och gjuter direkt eller behöver det andas lite mellan gjutningarna.?
 
  • Halvfärdig form för gjutning med en blå träningsboll, träspån och rör på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
L Lenca skrev:
Sådär nu formen börjat ta fart. Inser i efterhand att det känns som att jag gjorde djupet alldeles för stort. Så funderar på att ta och krympa det, eller spelar djupet någon roll? Förutom att det går åt mer material.
Röret blev 155mm och luckan ca 40cm bred och 21cm hög.

Hoppas kunna gjuta i helgen. Om man blandar 5:1 vermikulit och eldfast bruk och gjuter i två omgångar.
Hur länge behöver plasten ligga på efter första gjutningen och tar jag bara bort den och gjuter direkt eller behöver det andas lite mellan gjutningarna.?
Hur långt är det mellan skorstenen och kanten "mot dig"? Det ser inte "för långt" ut, du får ha ett längre skaft på spaden bara .. :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror på vad syftet med luckan är? Jag har bara en enkel stålplåt (0,8mm) som jag sätter dit när jag eldat färdigt, mest för stänga till lite .. Under tiden man bakar pizza behövs ingen dörr, men jag har gjort en vinklad plåt som släpper in syre i en springa längst ner, och rök uppåt och som jag tänker ska reflektera värmen innåt så det går snabbare att få upp temperaturen ..
Tänkte om man skulle försöka sig på lite brödbak framöver också.
 
S Strangelove skrev:
Tänkte om man skulle försöka sig på lite brödbak framöver också.
Jag har tänkt att köra så tunn plåt som möjligt, två stycken som hålls isär av gängstänger, och vanlig stenull mellan .. (om jag inte lyxar till det och köper mer keramisk filt) ..
 
Är nog redo att gjuta imorgon, men har någon sista fråga. Om jag blandar 5;1 vermikulit och eldfast bruk. . ( jag har vermikulit 2-4mm tror jag det var)

Hur gör jag med att tillsätta vattnet, följer jag instruktionerna på finjas eldfasta bruk eller kräver vermikuliten extra vatten när jag blandar?
 
Den kommer kräva en del vatten, tror jag läst mig till att en 10:1 blandning kräver ca 3 delar vatten. Tror jag va tvungen att blanda i 4 delar innan jag tyckte det gick att få det arbetbart. Är tydligen mycket gå på känsla
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Härligt! Lycka till. Själv ska jag baka pizza (med ny längre spade) imorgon. Svårt som fan är det. Ett tips om du vill ha kvar bollen efteråt är att klä in den i plastfolie.


L Lenca skrev:
Sådär nu formen börjat ta fart. Inser i efterhand att det känns som att jag gjorde djupet alldeles för stort. Så funderar på att ta och krympa det, eller spelar djupet någon roll? Förutom att det går åt mer material.
Röret blev 155mm och luckan ca 40cm bred och 21cm hög.

Hoppas kunna gjuta i helgen. Om man blandar 5:1 vermikulit och eldfast bruk och gjuter i två omgångar.
Hur länge behöver plasten ligga på efter första gjutningen och tar jag bara bort den och gjuter direkt eller behöver det andas lite mellan gjutningarna.?
 
  • Gilla
SweMax690 och 1 till
  • Laddar…
Äntligen gjort första pizzorna! Kanonresultat. Använde pizzasten först. Men det går lika bra direkt på stenen!
 
  • Utomhus vedeldad pizzaugn av betong på trädäck med ved och tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pizzor gräddas i vedeldad ugn med öppen låga och pizzasten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybakad pizza på träbricka framför en utomhuspizzaugn med eld och en tom pizzasten inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybakad pizza i vedeldad ugn med flammande eld i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhus pizzaugn av sten med eld i bak och pizzastenar framför öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stefan 35 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.