M mbense skrev:
Snyggt jobbat.
Har du några mått?
Hur fäste du grillen?
Tack!
Måtten är 130*80cm, betongskivan är 30mm tjock. Fästning av grillen är ganska enkel, vagnsbult genom en kloss som ”trycker” ner handtagen mot en annan kloss, sen två hål genom skivan varpå bricka och i mitt fall en vingmutter sitter.
Grillen är en 57cm weber.
 
W Woodish skrev:
[bild] [bild] Sommarens första projekt, egendesignad grillbänk med gjuten betongskiva. Allt är i princip gjort av vanligt ”fulvirke” i form av reglar, samt lite överbliven plywood.
Snyggt!

Fyll gärna på den här tråden med bilder så har vi alla grillbänkar/utekök samlade :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-utekoek-sjaelv.318128/
 
Det har inte snickrats några möbler på flera år, men i måndags gjorde jag en skyttebänk för luftgevärsplinkande och det får väl halvräknas åtminstone? :)

Gjorde bordsskivorna lite för stora och fräste ned dem när de var ditskruvade. Upptäckte när jag var klar att frässtålet var hett, kullagret hade stått still - vilket också syns i träet. Nåja, jag hade redan lagt säkert en timme på detaljer som är fullständigt irrelevanta för funktionen. :rolleyes:

Kommer inte behandla träet, det får patineras naturligt. Tar in bänken över vintern, den är lättflyttad med en skjuträv (!).

Designen och måtten stal jag från någon Googlad bild, gissningsvis amerikansk för det var tummått. :) Sitsens placering provade jag dock ut under bygget.

Hemmagjord skyttebänk av trä med bordsskiva fräst på plats, visande tecken på värme från fräsverktyg, stående utomhus på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simsu och 4 till
  • Laddar…
En blå fåtölj med ram i ljus askträ i ett vardagsrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fåtölj i ask.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 17 till
  • Laddar…
P perhed skrev:
[bild]

Fåtölj i ask.
Snyggt!
Har du fotat under arbetet med den tror jag att det är fler än jag som skulle uppskatta en byggtråd.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Snyggt!
Har du fotat under arbetet med den tror jag att det är fler än jag som skulle uppskatta en byggtråd.
Nej sorry! Tydligen tog jag nästan inga bilder alls på det här bygget. Jag kopierade en fåtölj vi har men förstorade allt så att det passar mig o mitt konstiga sätt att sitta.

Dock gjorde jag mdf-mallar av alla delarna innan jag limmade ihop det. Om någon är intresserad kanske jag kan fota dom?
 
Redigerat:
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
P perhed skrev:
Nej sorry! Tydligen tog jag nästan inga bilder alls på det här bygget. Jag kopierade en fåtölj vi har men förstorade allt så att det passar mig o mitt konstiga sätt att sitta.

Dock gjorde jag mdf-mallar av alla delarna innan jag limmade ihop det. Om någon är intresserad kanske jag kan fota dom?
Såklart! Mkt fint jobb!
 
Precis som många andra nuförtiden så har jag gjort en "ölhämtare".

Materialet i denna är återvunnet från en gammal fönsterbänk och blev en gå-bort-present till en som dock inte dricker just öl (men den på bilderna lastade drycken går bra) ;)

Hemmagjord dryckeshållare av återvunnet trä med sex flaskor läsk, med vit redigerad fläck på logga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord dryckhållare av återvunnet trä med burköppnare, innehållande läskburkar, vit fläck där namn är bortredigerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(jag har redigerat bort mitt personnamn som finns på brännmärkesloggan, därav den vita fläcken)
 
  • Gilla
Simsu och 3 till
  • Laddar…
P perhed skrev:
Nej sorry! Tydligen tog jag nästan inga bilder alls på det här bygget. Jag kopierade en fåtölj vi har men förstorade allt så att det passar mig o mitt konstiga sätt att sitta.

Dock gjorde jag mdf-mallar av alla delarna innan jag limmade ihop det. Om någon är intresserad kanske jag kan fota dom?
Ja, absolut. Och gärna närbilder på fogarna i konstruktionen
 
Hemmasnickrat elementskydd i MDF samt egen limmad askskiva ovanpå.
 
  • DIY MDF radiator cover with a handmade glued ash wood top in a modern home setting.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Byggde en liten gå bort present. "Ölväska" till 6 glasflaskor!
 
  • Handgjord träölflaskhållare för sex flaskor med inbyggd flasköppnare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Simsu och 8 till
  • Laddar…
Lite snickerier som är gjorda under sommaren. Köksön är ett just nu pågående projekt som strax är klart, 2 barstolar ska det bli till.
 
  • Hemsnickrad köksö av trä med en mörk bets står i en verkstad, med utrymme för två barstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hantverksmässigt byggd köksö med mörkbetsad träskiva och grå stomme i ett verkstadssammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemsnickrad köksö med träskiva ovanpå och vitmålad bas i ett ljusfyllt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad träbarstol under konstruktion i en verkstad med verktyg och arbetsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pjodden och 12 till
  • Laddar…
Blev klar med en present till min mor. En pall gjord på gammalt regelvirke och en ekbänkskiva. Lite nya saker i snickeriet för mig, bland annat dove tail joint och pocket holes. Tycker den blev hyfsad, men många saker som kan förbättras!

Någon som vet var man kan köpa "finare" snickarvirke i Linköpingstrakten? Känns som att det börjar bli dags att hitta bättre material än att köpa vanlig 45x45 reglar...

Handgjord pall av regelvirke med ekbänkskiva, dove tail joints och pocket holes, står på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord pall av gammalt regelvirke med ekbänkskiva, visas utomhus bredvid en vit träspaljé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemsnickrad pall av regelvirke och ekbänkskiva med dove tail joint och pocket holes, i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simsu och 3 till
  • Laddar…
Arnebo såg ett par mil söder om stan har virke dock ej snickeritorrt så du får torka några månader först

/Tobias
 
  • Gilla
4star
  • Laddar…
Snygg pall, om det är ek du är ute efter så finns det en firma som tillverkar saker av ek i Vreta Kloster - eftersom de sågar upp själva så kan de även sälja materialet. De har ofta annonser på blocket, tror företaget heter ekgrindar.

Själv har jag handlat ask av den lokala snickarfabriken - kan tänka mig att de kan sälja mer...
 
  • Gilla
4star
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.