Jag har under våren påbörjat bygget av min nya snickarbod i form av ett attefallshus. I denna tråden tänkte jag låta er följa med på processen och också gärna få lite råd och synpunkter på hur olika delar bör utformas och genomföras.

Här är en sketchup-bild på hur det nya förrådet är tänkt att se ut när det är färdigt.
Skiss i 3D av ett planerat attefallshus i grått med vit dörr och fönster, bredvid trappsteg och höjda plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det skall byggas i en svag sluttning och bilparkeringen med entren till bostadshuset har jag tidigare höjt så denna ligger ca 60cm högre än marken som snickareboden skall byggas på.

Bygget påbörjades under påskhelgen genom att det befintliga väldigt murkna och dåliga förrådet från 1972 revs. Förrådet var snett och vint, det hade läckt genom taket under många år och det var helt enkelt bortom räddning.
Person som river ett gammalt, slitet förråd med en kofot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivning av gammalt förråd med delvis borttaget tak och vägg, materialrester på marken vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person river gammalt snett förråd med hjälp av en kofot på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivning av gammalt förråd, person avlägsnar isolering, rester av byggmaterial på marken med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grunden till ett attefallshus under uppbyggnad i en trädgård med snöfläckar och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsprocess av gammalt förråd med synlig gammal isolering och byggmaterial på marken, verktyg och nytt byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En röra av rivningsmaterial såsom brädor och tegelstenar på marken där ett gammalt förråd rivits för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsmaterial från gammalt förråd på gräs framför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nskogen och 5 till
  • Laddar…
När jag fått bort all rivningsmaterial och städat upp marken under det gamla förrådet var nästa steg att göra den stödmur som ena sidan av den nya snickareboden kommer stå på. Bilparkeringen kommer gå emot denna mur på utsidan. För att kunna stå emot marktrycket utan att riskera att välta så är den utformad som ett L.

Grävd grund för stödmur med gula rör och markeringssnören på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjad grävning för stödmur med synliga grus och jordlager samt gul dräneringsslang och träplank vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävning påbörjad och material till muren inhandlat!
Släpvagn fylld med säckar av byggmaterial för gjutning av stödmur till ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpvagn lastad med staplade betongblock för byggandet av en stödmur, framför en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bottensulan till muren gjuts!
Grävd grund med nyligen gjuten betongbotten för en stödmur, bredvid ett gammalt träförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd grund för stödmur med färsk betong och handavtryck, texten "2023 APR 01" ingraverad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robblund och 9 till
  • Laddar…
Muren muras därefter upp med ett skift i taget. Totalt skall muren bli 4 leca-skift hög. Jag armerar i alla lager..:)

Påbörjad leca-mur som ligger i fyra skift på en betonggrund med armeringsjärn, omgiven av grus och grävda grunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grund för mur med nivåbubbla och armeringsjärn som visar början av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående byggnation av en leca-mur med två lag av lecablock på en betonggrund utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mur under konstruktion med två skift av lecablock ovanför en gul dräneringsslang vid bygggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd lecamur på en byggplats, tre skift hög, armerad, med en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fjanten och 5 till
  • Laddar…
Fram tills hit hade jag tänkt bygga huset på plintar. Här ungefär ändrade jag mig och bestämde mig för att gjuta en betongplatta.

Eftersom jag dels är snål och dels inte ville att en grävmaskin skulle köra sönder trädgården så blev det handgrävning. Där det tidigare förrådet stått så var det redan grus och lecakulor men eftersom det nya förrådet blir dubbelt så stort och det vuxit gräs och rätt stora buskar bakom det gamla förrådet så var alla rötter och matjord tvunget att grävas bort. Jag fick en del hjälp av min bror så det blev inte så blodigt. Ca 100 skottkärror jord kördes iväg. Det jobbigaste var alla rötter.

Hela min tomt består av ca 40cm matjord och under denna ligger markduk och under detta ligger ca 1 meter med lecakulor (ja, det är helt sjukt, men så är det). Under lecakulorna är det djupt med lera.

Vi grävde helt enkelt bort all jord (och rötter) ner till markduken ovanpå lecakulorna.
Handgrävd trädgård förberedd för gjutning av betongplatta med gräshopper och jordhögar på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgrävd grop i trädgård för betongplatta med synliga rötter, gräshög och skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man som gräver i trädgården för att förbereda för gjutning av betongplatta, med skottkärra och grävda jordhögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skottkärra full med jord och rötter på en gräsmatta, avlägsnad för förrådsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd mark för betongplatta vid hus med synlig markduk, lecakulor och gräsmask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vintersolen och 4 till
  • Laddar…
Det gamla förrådet var "fuskpålat" med 3 meter långa kreosotinpregnerade trästolpar som var nedslagna i leran (en syns på sista bilden i inlägget ovan). Jag grävde ner en bra bit i lecakulorna och sågade helt enkelt av dessa där. Att få upp dem var i princip omöjligt för hand och jag ser inte vad de gör för skada någon meter under den blivande betongplattan.

Eftersom snickarboden skall stå i en sluttning så behövde material (0-32 kross främst) grävas ur i ena ändan (närmast stödmuren) och flyttas till den ända där vi grävt ur all matjord.
Grävt område för byggprojekt med kreosotinpregnerad trästolpe, en betongblandare och uppgrävd jord och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävplats för betongplatta med synlig kreosotstolpe, betongblandare, skottkärra och 0-32 kross vid en sluttning och stödmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedd mark för betongplatta med krossmaterial, synlig skottkärra och stödmur på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedd mark för betongplatta vid hus med synlig grus, stödmur och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Förberedelse av mark för bygg med krossmaterial, stödmur och en trampolin framför ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OlleOh och 2 till
  • Laddar…
För att slippa slänta av allt för mycket i den höga ändan och för att få en god stabilitet för den kommande grunden så bestämde jag mig för att gjuta L-stöd i betong. Detta var ett ganska mastigt arbete, men med tanke på vad färdiga L-stöd kostar så tycker jag det var värt det. Ca 55 25kg säckar betong gick det åt totalt.

Nygrävd slänt i trädgård med grus och armeringsjärn inför gjutning av L-stöd i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Formar av trä för gjutning av L-stöd i betong på ett byggprojekt, med verktyg och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelse för gjutning av L-stöd i trädgård med träformar och grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten L-formad betongstöd i en grundkonstruktion med formar och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten L-stöd i betong för husgrund med formar och stödklämmor på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutning av L-stöd i betong med armeringsjärn, träformar och färsk betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutning av L-stöd i betong med byggformar och färsk betong synlig på byggplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjutna L-stöd i betong med träformar och kramar på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt L-stöd i betong för grundstabilitet med byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggda L-stöd av betong med grus och gräs synliga runtomkring stöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggda L-formade stödmurar i betong på en grusgrund med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Formar för gjutning av L-stöd i betong med trädgård och betongblandare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd L-formad betongstödmur och gjutningstillbehör på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Efter detta hyrde jag en 160kg padda och paddade väldigt noggrannt. Tror jag körde 3 timmar totalt.

Bild på en Audi A3 kopplad till en släpvagn med en 160kg padda för marktillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag slammade därefter min stödmur, skruvade 50mm tjock XPS-isolering på den, därefter platonmatta och sist en mineritskiva. Sedan beställdes 11 ton 8-16 makadam. som jag fyllde utrymmet närmast stödmuren med.
Byggplats med XPS-isolering monterad på stödmur, makadam, betongblandare och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stödmur med påskruvad blå XPS-isolering bredvid ett lager av grå makadamstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyisolerad stödmur med påmonterad XPS-isolering och makadam framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



All makadam var naturligtvis inte tänkt bara framför stödmuren utan merparten var till för att ha som dränerande skikt under kommande betongplatta. Tyvärr kunde inte lastbilen tippa direkt ner där plattan skall vara utan jag får skottkärra ner allt.

Jag har nu kört ungefär hälften av makadamet och här är vi framme i nutid!
Lastbil tippandes 8-16 makadam bredvid trätrall för dränering under betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med stödmur och högar av makadam, en gul betongblandare och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 25 till
  • Laddar…
Roligt projekt, och kul att du inte är rädd för att göra saker själv (som grävning och L-stöd). (y)Kommer följa fortsättningen med intresse.

En grej jag kom att tänka på när jag såg din skiss: Nu vet jag inte riktigt vilken typ av snickeriarbete som du tänkt syssla med i det kommande snickeriet. Men något jag har stört mig mycket på när jag släpat skivor, maskiner och virke ut och in i mitt uthus är att jag inte har en ordentligt bred dörr. Om jag var i dina skor och om jag ännu inte köpt dörr och fönster så skulle jag fundera på ifall man kan få till någon form av dubbeldörr med fönster i dörrbladen istället.
 
  • Gilla
Augen81 och 2 till
  • Laddar…
B Bjoellander skrev:
Roligt projekt, och kul att du inte är rädd för att göra saker själv (som grävning och L-stöd). (y)Kommer följa fortsättningen med intresse.

En grej jag kom att tänka på när jag såg din skiss: Nu vet jag inte riktigt vilken typ av snickeriarbete som du tänkt syssla med i det kommande snickeriet. Men något jag har stört mig mycket på när jag släpat skivor, maskiner och virke ut och in i mitt uthus är att jag inte har en ordentligt bred dörr. Om jag var i dina skor och om jag ännu inte köpt dörr och fönster så skulle jag fundera på ifall man kan få till någon form av dubbeldörr med fönster i dörrbladen istället.
Absolut. Jag har redan varit inne i dom banorna själv. Jag snickrar idag i en 15 kvadratmeter stor friggebod. Den har en 9x20 dörr. Det är problematiskt. Kanske inte så mycket för snickerimaterialet, men extremt jobbigt att få in och ut maskiner (när jag köpt och uppgraderat). Senaste maskinen (en Hammer A3-41 rikt och planhyvel) var jag faktiskt tvungen att lyfta av dörren från karmen för att över huvud taget få in.

Jag har redan tänkt mig en 10x21 dörr. Mest för att större storlekar snabbt blir väldigt dyrt. Har du något tips på dörr så är jag idel öra! Sen har jag ju redan skickat in alla ritningar och fått min attefallsanmälan godkänd, vet inte hur svårt det skulle vara att ändra på den?
 
  • Gilla
drysafe
  • Laddar…
Blir det inte mycket billigare att köpa cement, sand och grus och blanda egen betong när man gjuter så pass mycket?
 
useless useless skrev:
Blir det inte mycket billigare att köpa cement, sand och grus och blanda egen betong när man gjuter så pass mycket?
Njae. Högst tveksamt, det är för små mängder tror jag. Gruskrossen som ligger relativt nära här har slutat sälja grus på (egna) bilsläp och de har heller inte storsäck. Att få det hemkört med lastbil så blir frakten den stora kostnaden. Om man hade letat så finns det säkert andra ställen här i Göteborgsområdet där det hade varit möjligt men besparingen för allt merarbete är inte värt det i detta fallet tycker inte jag.
 
V vectrex skrev:
Absolut. Jag har redan varit inne i dom banorna själv. Jag snickrar idag i en 15 kvadratmeter stor friggebod. Den har en 9x20 dörr. Det är problematiskt. Kanske inte så mycket för snickerimaterialet, men extremt jobbigt att få in och ut maskiner (när jag köpt och uppgraderat). Senaste maskinen (en Hammer A3-41 rikt och planhyvel) var jag faktiskt tvungen att lyfta av dörren från karmen för att över huvud taget få in.

Jag har redan tänkt mig en 10x21 dörr. Mest för att större storlekar snabbt blir väldigt dyrt. Har du något tips på dörr så är jag idel öra! Sen har jag ju redan skickat in alla ritningar och fått min attefallsanmälan godkänd, vet inte hur svårt det skulle vara att ändra på den?
Vad bra då har du ju redan tänkt på det. 10x21 kommer säkert räcka. Tyvärr inte någon speciell dörr i åtanke när jag skrev tidigare men hade en bild i huvudet i stil med denna: https://www.skanskabyggvaror.se/dör...sdörrar/pardörrar/förrådsdörr_pardörr-386752e

Med reservation att jag inte alls har koll på om det estetiskt lirar med ert hus.
 
  • Gilla
LP11
  • Laddar…
Har precis beställt, L-element, cellplast, armering och massa tillbehör.

Jag funderar på om man ska beställa hem lite finare krossmaterial att ha ovanpå 8-16 krosset, för att lättare kunna få marken exakt i våg och helt plan. Vad ska man i så fall ha? Hur mycket? Tänker 1 kubik för 25 kvadratmeter platta, det blir ca 4cm tjockt. Räcker det, eller är det kanske t.o.m. för mycket? Hos min närmaste bergkross har de en produkt de kallar "Flis 2-6mm", blir det bra tror ni?
@Mikael_L dig har jag stort förtroende för när det kommer till betongplattor för husgrund, vad säger du?
 
ceson ceson skrev:
En annan väg att gå för att få lite bredare dörr är att kolla på stalldörrar.
[länk]
Det där var ju faktiskt riktigt intressant. En 12x21 eller kanske 11x21 vore ju perfekt. Synd att den ”bara” är en så kallad varmförrådsdörr. Vet inte exakt vad det betyder men jag antar att det är lite mindre isolering i den och att den bara är garanterad att inte slå sig om man inte har allt för stor skillnad mellan varm och kall sida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.