J JohanLun skrev:
Har man duschkabin hamnar inget vatten på väggarna. Jag skulle tro att det är otroligt få fuktskador i badrum med kabin, om det är så är det nog pga läckande rör och inte trasigt tätskikt. Tycker det är en tankevurpa att duscha direkt på klinker i trähus, speciellt utan draperi...
Håller med! Men tycker personligen att det är lättare att hålla koll med ett badkar än kabin.
 
Hallå alla hjälpsamma människor! Jag har ett problem...

Vi har 4 st kakelugnar i huset som vi har tänkt att elda allihopa från och med denna vinter. Förra vintern så eldade vi inte i dom på övervåningen då vi inte hade ”flyttat upp” ännu, utan elda enbart i dom två på nedervåningen.

Jag ska försöka skriva detta så utförligt som möjligt, så kanske blir ett långt inlägg nu men jag har som sagt ett problem, som jag skulle behöva lite tips kring...

Okej, då kör vi.

Huset hade ursprungligen 9 st kakelugnar, när vi köpte fanns det 3 st kvar. En ny har vi satt in (vilket vi har eldat i under förra vintern utan några problem). Resterande rökkanaler som inte längre används har vi rensat från kajbon och installerat badrumsfläkt i 2 av dom 5 som inte används längre.

Vi har provtryckt samtliga kakelugnar och dess kakelugnar som blev godkända innan vintern förra året. Men, förra året när vi eldade för fullt under den hyfsat kalla vintern här så började en av dom gamla ugnarna (vi kallar den för matsalen) röka in vid spjället, jag trodde då att det handlade om att draget var för dåligt, men tyckte att jag fick igång draget ändå och fortfarande rykte det in vid spjället.. det rykte in så pass mycket att det blev lite dimmigt i rummet.

Vi slutade då elda i den men fortsatte elda i den nyuppsatta som fungerade utan problem.

Nu har vi flyttat upp på övervåningen och tänkte börja elda i en av kakelugnarna där (vi kallar den för sovrummet).

Nu är det samma sak där, det ryker in vid spjället. Denna kakelugn är precis som dom andra provtryckta och godkända. MEN, kan inte minnas om dom är sotade eller inte (det var väldigt många vändor fram och tillbaka för sotarn med kajbon, provtryckning i flera olika omgångar etc).

Så då till min fundering;

Kan det vara så att det bara är dåligt drag som gör att det ryker in i dom gamla ugnarna? Om inte, kan man göra något åt dom i sånt fall eller måste man sätta om övre varvet?

Kan det vara så att det inte har sotats ordentlig eller inte alls eventuellt i någon av dom gamla ugnarna och att det gör att det ryker in?

Planen är helt enkelt att försöka elda i alla 4 ugnarna under vintern som kommer nu, och på den noten är jag också nyfiken på exakt hur ni som eldar i kakelugnar gör? Hur mycket ved har ni, hur hårt eldar ni, hur lite eldar ni första gången på säsongen, trappar ni upp eldandet sakta men säkert eller kör ni en liten brasa, sen nästa dag direkt på en stor, vad har ni för nått att tända med, hur ofta askar ni ur, hur brukar ni justera spjället, hur får ni igång draget om det är dåligt, hur varma blir era ugnar, kan man ta på den utan att bränna sig eller är den lagom ljummen?

Tack på förhand!
 
  • En gammal grön kakelugn i ett rum med mönstrad tapet, vedkorg och eldredskap bredvid, kallad "matsalen".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelugn i ett hörn av ett rum med öppen lucka, mot bakgrund av tapetserade väggar och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal vit kakelugn i ett rum under renovering, med synligt rör och delvis avskalad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelugn i ett hörn av ett rum med trästolar och väggklocka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har egentligen inte eldat i just kakelugnar så mycket sen jag var barn, men har x antal eldstäder, så jag skriver lite ändå.

Drar det in är det normalt för att det är en enklare väg ut för röken. Att det inte är helt tätt vid spjället är nog inget stort problem, så snart ni får drag i ugnen. Så håll ut ett tag, och se om det löser sig.

Däremot har ju kakelugnar inte raka rör, så därför kan en bra start om skorstenen inte är varm vara att stoppa in ett tidningspapper (eller vad man har nuförtiden) i någon av sidoluckorna eller toppluckan (de små decimeterstora alltså) och tända på. Då värmer man upp rökröret och luften i det en bit in och får snabbare drag. Det behövs ofta inte, men har man en vresig ugn som gärna röker in kan det vara bra.

Att man inte ska elda en kakelugn så varm att man inte kan ta på den är en etablerad sanning jag sldrig lyckats hålla. De blir varma. Ofta så varma att man inte vill ta på dem alls, i alla fall inte precis ovanför härden. Men det är ju ändå ett bra tips att elda varligt, och gärna ha ett nätgaller med öppna luckor snarare än stängda luckor med sug genom de små hålen och där luckorna inte är täta. Med öppna luckor blir det lugnare eld.

Men som sagt, med kontinuerlig eldning ett antal timmar blir en kakelugn riktigt varm, men jag misstänker att det främst är stormeldning som risker att spräcka ugnen.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Hur går det med erat ödehus?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur går det med erat ödehus?
Det går bra! Vi har gjort massor! Ska försöka ta lite bilder nån dag, men är klar med badrummet äntligen, ska snart in med en vedspis i köket osv... Men mestadels är det lugnt pch skönt, vi har fått huset värderat och lagt om lånen så nu är det lite efterlängtat lugn som infinner sig!
 
  • Gilla
fia_mstd och 9 till
  • Laddar…
Har varit urusel på att uppdatera och lägga upp bilder! Men jag gav mig på ett murningsjobb för första gången och fick in vedspisen lagom till jul nu, bilder nedan: Dock var rökkanalen för otät så på tisdag blir det glidgjutning! Sen en by provtryckning och besiktning av vedspisen!
 
  • Kök med nyinstallerad vedspis bredvid en modern spis, vit kakelvägg och vedtrave under vedspisen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med ofärdigt murat utrymme för vedspis, vita kakelväggar och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orenoverat hörn av ett rum med tegelväggar och murverk, redskap för murning och en öppning för en vedspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Jag är nyfiken: Hur gick det med kakelugnen som rykte in?
 
Fadai Fadai skrev:
Jag är nyfiken: Hur gick det med kakelugnen som rykte in?
Juste! Svaret var kajbon och skräp! Så jag rensade och dammsög för fulla muggar och då fungerade den klockrent! Sååå skönt!
 
  • Gilla
Anne-Marie och 6 till
  • Laddar…
Spännande tråd som jag började läsa alldeles för sent men ha gått igenom vartenda sida :):)
riktigt roligt att följa :=)
 
P Pappa1986 skrev:
Spännande tråd som jag började läsa alldeles för sent men ha gått igenom vartenda sida :):)
En fråga. Er blogg, är den nedlagd? man kommer nämligen in på sida som säljer skor när man går in :p men riktigt roligt att följa :=)
Haha, ja den blev det inte så mycket av tyvärr! Men på Instagram finns det massor med bilder!

@garverivägen3
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Åsa Lund
Kommer det fler inlägg här?
 
Martin_B
Vore intressant att veta hur mycket projektet har kostat hittills? Och ungefär hur många egna arbetstimmar?
Samt, är ni fortfarande under priset för motsvarande nybyggd villa ifall ni även räknar med inköpspriset, dvs. allt inräknat?
(eget arbete borträknat)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Vore intressant att veta hur mycket projektet har kostat hittills? Och ungefär hur många egna arbetstimmar?
Samt, är ni fortfarande under priset för motsvarande nybyggd villa ifall ni även räknar med inköpspriset, dvs. allt inräknat?
(eget arbete borträknat)
Nu ska vi se, cirka 2,5 miljoner totalt inklusive husköpet, sedan tillkommer runt 800 timmar egen nedlagd tid på de, någon motsvarande villa är lite svårt att hitta i närheten, men kostnadsmässigt för ett hus i grannbyn (inte marknadsvärdet) ligger runt 5-6 miljoner för ett nybygge som har likande storlek enligt halv-bra uppgifter från lokala hantverkare. Men för en ”vanlig” villa i området så är det nog likvärdigt vårt hus kostnadsmässigt. :)
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Alla runtom i landet som restaurerar och återställer gamla fina hus borde få medalj. Jag tvivlar på att dagens nybyggen kommer att åldras med samma värdighet.
 
  • Gilla
korpet och 7 till
  • Laddar…
Martin_B
M Meurman skrev:
Nu ska vi se, cirka 2,5 miljoner totalt inklusive husköpet, sedan tillkommer runt 800 timmar egen nedlagd tid på de, någon motsvarande villa är lite svårt att hitta i närheten, men kostnadsmässigt för ett hus i grannbyn (inte marknadsvärdet) ligger runt 5-6 miljoner för ett nybygge som har likande storlek enligt halv-bra uppgifter från lokala hantverkare. Men för en ”vanlig” villa i området så är det nog likvärdigt vårt hus kostnadsmässigt. :)
Låter ju väldigt billigt! Då har ni gjort en bra affär! 800 enmanstimmar eller 800 timmar ni har hållit på oavsett antal personer ni har jobbat?
800 timmar är 100 hela arbetsdagar på en man, eller 33 arbetsdagar på 3 man, vilket skulle resultera i drygt 6 arbetsveckor på 3 man.
Nu är ju väldigt snabba :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.