F
Karin Nilserius Karin Nilserius skrev:
Hej ,tror att grunden till vår miljöförstöring speglar sig i de flesta av kommentarerna ovan. Om vi trots risken för bränder ändå någonstans anser att det är en av våra rättigheter att få grilla för att det annars inskränker på våra val och hindras att leva de liv vi VILL. Då är miljön på allvar hotad. Stek på spisen, ät kallskuret, gör en sallad och åt med goda vänner i trädgården med gott samvete. Och du, era barns rättigheter lär inte bli att få ha två bilar på uppfarten snart ändå så ta ansvar för miljön. Nej, dryga böter för den som trotsar detta.
Imponerande att få ett grillförbud till ett brandtal om miljöförstöring i sann Gustav (det lyser men ingen är hemma) Fridolin. Riktigt vasst, grattis.

• Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Imponerande att få ett grillförbud till ett brandtal om miljöförstöring i sann Gustav (det lyser men ingen är hemma) Fridolin. Riktigt vasst, grattis.
Imponerande att få detta kopplat till Gustav Fridolin av alla människor. Grattis! ;)

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
F
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Imponerande att få detta kopplat till Gustav Fridolin av alla människor. Grattis! ;)
TACK! En gör så gott en kan.

F fsn skrev:
I Göteborg som styrs i sanna DDR-anda á 1978 så välkomnas naturligtvis alla former av förbud av de ”folkvalda”.

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om förbudet permanentas här för att det visar sig i en kommunal undersökning som kostat 11 miljoner att det i förstahand är skattebetalande medelålders tjänstemän som röstar borgerligt som grillar och dom skall straffas på alla sätt.

Och skulle dom mot all förmodan släppa på förbudet så blir det nog i samband mad att isarna lägger sig.

SorryförOT.
Jag tycker förbudet är fantastiskt, äntligen kan man vara vid badplatserna i Göteborg utan att dränkas i en massiv vägg av grillos. Sån skillnad mpt förra sommaren. Jag hoppas det permenteras utomhus på allmän plats nästa sommar

Cujo Cujo skrev:
Kvalificerat trams! Inte ens Räddningstjänsten själva anser grilla i sin egen trädgård är ett problem. Det totola eldningsförbudet kriminaliserar vanligt folk utan att ha någon betydelse för brandsäkerheten.

[länk]

[länk]
Ja precis, det känns lite fel väg att gå, förbudet tar dessutom tid och energi från räddningstjänsten som de behöver för att bekämpa bränder. Om nu de allvarliga bränderna startar via gnistor från tåg så går ju alla tåg i landet att ställa in förstås. Men det är inte så rimlig åtgärd. Blixtnedslag blir svårt att skydda skogen mot osv. Istället för att lägga en massa pengar på utredningar och lagförslag som inte verkar hjälpa mycket kanske man kan lägga den tiden och pengarna på något extra flygplan som kan hämta vatten och släcka.
Sen att få betala ca 20 000 kr + 5 år i belastningsregistret som tråden handlar om är förstås hårt för grillning på egen tomt. Lite märkligt att bestraffa så pass hårt för en sån liten sak. Hade det varit någon i en park med engångsgrill nere på torrt gräs hade det varit så mycket värre/större risk.

"Samtidigt som bränder startar i skog och mark varje dag i länet får han och kollegorna på räddningstjänsten lägga timmar på att svara på frågor om det är okej att grilla på olika platser och med olika metoder."

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F
L Lane skrev:
Jag tycker förbudet är fantastiskt, äntligen kan man vara vid badplatserna i Göteborg utan att dränkas i en massiv vägg av grillos. Sån skillnad mpt förra sommaren. Jag hoppas det permenteras utomhus på allmän plats nästa sommar

Det vore trevligt om dom samtidigt förbjuder vattenpipa.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P perlundstrom skrev:
Ja precis, det känns lite fel väg att gå, förbudet tar dessutom tid och energi från räddningstjänsten som de behöver för att bekämpa bränder. Om nu de allvarliga bränderna startar via gnistor från tåg så går ju alla tåg i landet att ställa in förstås. Men det är inte så rimlig åtgärd. Blixtnedslag blir svårt att skydda skogen mot osv. Istället för att lägga en massa pengar på utredningar och lagförslag som inte verkar hjälpa mycket kanske man kan lägga den tiden och pengarna på något extra flygplan som kan hämta vatten och släcka.
Sen att få betala ca 20 000 kr + 5 år i belastningsregistret som tråden handlar om är förstås hårt för grillning på egen tomt. Lite märkligt att bestraffa så pass hårt för en sån liten sak. Hade det varit någon i en park med engångsgrill nere på torrt gräs hade det varit så mycket värre/större risk.

"Samtidigt som bränder startar i skog och mark varje dag i länet får han och kollegorna på räddningstjänsten lägga timmar på att svara på frågor om det är okej att grilla på olika platser och med olika metoder."
Just 5år i belastningsregistret är kanske något hårt. Men å andra sidan en storbrand i bostadsområde är inget trevligt heller (även risken är liten om man gör rätt och använder klotgrill eller gasol).

Tycker dom borde straffa hårt dom som missbrukar färskvatten också. Ren gissning från min sida (vi har inte fått reda på hur illa torkan egentligen är på våra vattenmagasin, myndigheterena kanske inte vet heller exakt hur det är ställt till nästa år), men min gissning är om det inte kommer mycket snö och regn i höst/vinter kommer nästa år bli värre.

Och kommer det bli 3 månader torka nästa år, blir det inte roligt om man behöver mat. Kommer bli tuft i höst/vinter på vissa råvaror tydligen.

Gräs är väl ett problem. Finns det något mer konkret problem? Jag äter personligen inte gräs.

Här i Västsverige skriver man faktiskt att det råder "grill- och eldningsförbud". Det är alltså inte bara eld som är farligt. Idag var jag riktigt busig och använde elgrillen. Det blir nog fängelse tror jag. Jag tycker det är trist att man inte heller tillåts använda grill-elementet i ugnen. Undrar hur logiken funkar där hos länsstyrelsen.

En av de större bränderna här nyss orsakades av svetsning. Det är okej. Liksom att fimpa lite varstans. Några tiotusentals (hundratusentals?) exemplar per dygn i staden. Vadå, det är ju bara lite glöd.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B Broken arrow skrev:
Just 5år i belastningsregistret är kanske något hårt. Men å andra sidan en storbrand i bostadsområde är inget trevligt heller (även risken är liten om man gör rätt och använder klotgrill eller gasol).

Tycker dom borde straffa hårt dom som missbrukar färskvatten också. Ren gissning från min sida (vi har inte fått reda på hur illa torkan egentligen är på våra vattenmagasin, myndigheterena kanske inte vet heller exakt hur det är ställt till nästa år), men min gissning är om det inte kommer mycket snö och regn i höst/vinter kommer nästa år bli värre.

Och kommer det bli 3 månader torka nästa år, blir det inte roligt om man behöver mat. Kommer bli tuft i höst/vinter på vissa råvaror tydligen.
Du tycker inte att man borde begränsa annat som faktiskt startar många bränder istället för något som sällan startar bränder? Engångsgrillar skulle möjligen kunna förbjudas permanent, inte bara i år. Man skulle kunna ställa krav på att vatten för släckning ska finnas nära när man grillar som exempel istället eftersom vanliga grillar startar nästan aldrig bränder, utan mest bara om någon är vårdslös och då kan annat än just grillning starta med om man är vårdslös.

Större faktorer är t.ex. cigarettfimpar, men även saker som tågbromsar skulle kunna regleras/byggas om, så att de inte startar så många bränder som de gör nu varje år:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/byggt-mobil-brandspruta-efter-den-stora-banvallsbranden
Det finns fler saker med. Vanlig grillning däremot verkar inte vara någon större anledning till att många bränder startar och förbudet gör som sagt dessutom att brandkåren blir nedringd och måste lägga en större del av sin arbetstid på att svara på frågor.

• Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det vore trevligt om dom samtidigt förbjuder vattenpipa.
och bensindrivna gräsklippare på söndagar.

D Daniel 109 skrev:
Gräs är väl ett problem. Finns det något mer konkret problem? Jag äter personligen inte gräs.
Du kanske äter något som är gjort av gräs? Kött, mjölk, ost?

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Det går att lösa foderproblematiken. Men det blir ju ökade kostnader för de som måste köpa in.

Att det teoretiskt sett går att köpa foder för kreatur är inte detsamma som att det går i praktiken. Djur kommer att behöva slaktas ut för att de inte är lönsamma.

Men det är egentligen inte ett problem i sig, lantbruk har bra år och dåliga år. När ett land har låg matproduktion importeras mat från lyckosammare länder och ingen svälter i Sverige pga. det. Det faktiska problemet för svenskt lantbruk är att det är så mycket hårdare reglerat än i konkurrentländerna och att vi som konsumenter inte vill betala de högre priser vi på politisk väg tvingat fram.

• Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.