376 469 läst · 824 svar
376k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Absolut går det undan om man skarvar över samma takstol och om huset har rakt vinklar. Mitt har knappt en enda rak vinkel så det är sjukt mycket sågande hela tiden.X xLnT skrev:
Och en sak med valmat tak är att takstols konstruktionen låses ihop på ett helt annat sätt än när man har gavlar. Så att något ska kunna röra sig bara för jag skarvat över samma takstol är jag inte ett dugg orolig för.
Det blev en jobbig kväll att lägga takduk över allt som man lagt råspont på men det kom dit iaf precis innan åska och regn.
Imorgon blir det att sätta ströläkt för det han vi inte med ikväll.
Imorgon blir det att sätta ströläkt för det han vi inte med ikväll.
Ett tips om du inte redan gjort det, markera med vattenfast penna vart centrum på takstolarna är så blir det enkelt att fästa läkten.
Om du bryr dig om att de ska hamna i takstolarna.
Nu har du ganska låg taklutning, men varför började ni pappa nerifrån, nu får ni ju trampa på pappen när ni jobbar er uppåt?
Blev den inte väldigt mjuk i värmen?
Det är ingen vidare brådis med läkten, ta det när all papp är spikad istället, om det nu ska bli regn
Det klistret som sitter på pappen är riktigt starkt.
Har du någon bild på hur du löste övergången mellan nock och tak över entrén? Det tyckte jag var lite småklurigt.
Antar att du ska fästa krokarna till rännan i takfotsbrädan och inte i sponten?
Om du bryr dig om att de ska hamna i takstolarna.
Nu har du ganska låg taklutning, men varför började ni pappa nerifrån, nu får ni ju trampa på pappen när ni jobbar er uppåt?
Blev den inte väldigt mjuk i värmen?
Det är ingen vidare brådis med läkten, ta det när all papp är spikad istället, om det nu ska bli regn
Det klistret som sitter på pappen är riktigt starkt.
Har du någon bild på hur du löste övergången mellan nock och tak över entrén? Det tyckte jag var lite småklurigt.
Antar att du ska fästa krokarna till rännan i takfotsbrädan och inte i sponten?
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 540 inlägg
Låter som en sund inställning. Det är egentligen bara slutresultatet som är intressant. Ska du ha FTX eller frånlufts VP? Har kollat det för 2 senaste byggena och ftx vann pris/prestanda. Speciellt som jag stöttar med vedkamin på vintern. Kör f.ö. enkel elpanna för golvvärmen och har samma totaförbrukning som grannen med jordvärme. Samma storlek på husen. Kom ihåg att reglersystem i massiva stenhus ska hållas superenkla. De är väldigt värmetröga och jag har t.o.m. slopat alla rumstermostater och kör på mätning av returvattentemperaturen med en 2-stegs termostat. Billigt ocbh funkar klockrent!T Toddep skrev:Jadu det där med timmar har jag ingen aning om men jag har hållit på sen december när jag lade avloppet mm sen grävde jag dagvatten och dränering för hand onödigt att slita med sådant men jag viste då att vintern skulle komma så jag ville inte börja med grunden ändå så man hade tid. Men nu har jag ju hållit på ett tag iaf. Jag började sen med själva grunden i slutet av mars har jag för mig.
Japp alla takstolar är utmärkte för absolut vill jag spika strö läkt i takstolarnaX xLnT skrev:Ett tips om du inte redan gjort det, markera med vattenfast penna vart centrum på takstolarna är så blir det enkelt att fästa läkten.
Om du bryr dig om att de ska hamna i takstolarna.
Nu har du ganska låg taklutning, men varför började ni pappa nerifrån, nu får ni ju trampa på pappen när ni jobbar er uppåt?
Blev den inte väldigt mjuk i värmen?
Det är ingen vidare brådis med läkten, ta det när all papp är spikad istället, om det nu ska bli regn
Det klistret som sitter på pappen är riktigt starkt.
Har du någon bild på hur du löste övergången mellan nock och tak över entrén? Det tyckte jag var lite småklurigt.
Antar att du ska fästa krokarna till rännan i takfotsbrädan och inte i sponten?
Det va inte jätte varmt när vi började lägga duken så det va lungt att börja där nere och det är ju desutom så mkt lättare men visst hade det inte varit kul om man sett märken efter skorna i duken men det blev inga och dessutom går vi försiktigt men fort
Övergången i nock lade vi bara duken över så det är inga konstigheter. Så länge duken har fall på båda hållen så är det ju lungt. Det blev dock synlig infästning på ena sidan bara men det gör ju inget.
Annars är all duk fäst på den undre sen sitter den övre i klister remsan.
Nu när det är duk så ska alla kort skarvar tätas så detta ska jag göra imorgon.
Övergångarna i ränndalarna löstes fint med underbeslag och för att vara säker så lade vi papp under ifall det skulle bli kondens.
Krokarna kommer inte att fästas i takfotsbrädan utan kommer förmodligen att fästas på bärläktet. Jag har haft många funderingar kring detta och anledningen är eftersom jag har kina vipp med 14 graders lutning längst ner så kräver dom 45mm strö läkt längst ner för ventilationens skull och skulle jag då haft krokarna på råsponten så skulle jag behöva en jätte hög fot plåt vilket är fult och ser misslyckat ut.
Mitt problem blir hur jag istället ska dölja allt som kommer synas under hängrännan utan att blockera ventilationen.
Det blir en Nibe 730 frånluft VP utan ftx. Braskamin ska jag också ha och jag är inte orolig för hög energi förbrukningbanjoragge skrev:Låter som en sund inställning. Det är egentligen bara slutresultatet som är intressant. Ska du ha FTX eller frånlufts VP? Har kollat det för 2 senaste byggena och ftx vann pris/prestanda. Speciellt som jag stöttar med vedkamin på vintern. Kör f.ö. enkel elpanna för golvvärmen och har samma totaförbrukning som grannen med jordvärme. Samma storlek på husen. Kom ihåg att reglersystem i massiva stenhus ska hållas superenkla. De är väldigt värmetröga och jag har t.o.m. slopat alla rumstermostater och kör på mätning av returvattentemperaturen med en 2-stegs termostat. Billigt ocbh funkar klockrent!
Fast hade jag haft större tomt så hade jag nog lagt jord värme.
Jag tänkte på ränndalspappen, den kan du inte bara ha vikt över, för det blir olika vinklar.
Du måste ju ha skurit/klippt den för at kunna vika över delar av den.
Varför behöver du ventilera takpannorna?
Luftspalten har du väl i lådan och under råsponten?
Du måste ju ha skurit/klippt den för at kunna vika över delar av den.
Varför behöver du ventilera takpannorna?
Luftspalten har du väl i lådan och under råsponten?
Redigerat:
Okej. Där köpte jag en tunmare papp som formade sig själv tillräckligt bra så den veks över utan skärning så det säkert blir tätt.
Sen lades underbeslaget på som bockades över så det är ju typ idiot säkert för sen kom ju takduken som skars en 40mm ifrån mitten på underbeslaget så där kan bara vara tätt
I alla fall har man gjort allt som går
Sen lades underbeslaget på som bockades över så det är ju typ idiot säkert för sen kom ju takduken som skars en 40mm ifrån mitten på underbeslaget så där kan bara vara tätt
I alla fall har man gjort allt som går
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 540 inlägg
Gillar inte frånluftsvp, men byggare är väldigt förtjusta i dem. Jag gjorde en ordentligt koll med för-o nackdelar och ftx vann som sagt. Har nu 2 objekt som varit igång 4 resp. 2 år och kalkylerna stämmer. Uppvärmd tilluft är dessutom skönt på vintern. Många kör tilluft via fönster eller väggventiler. Gjorde en installation för ett år sedan med direkt tilluft. Lade då ett 100 rör under isoleringen ovanför takplasten så det blev lite förvärmning. Funkade sådär. Lyfte temperaturen in med 8-10 grader på 3 m rör. Bättre än minusgrader in iaf.T Toddep skrev:
Ingen risk för kondens då när den kalla luften möter den varma ovanför plasten?banjoragge skrev:Gillar inte frånluftsvp, men byggare är väldigt förtjusta i dem. Jag gjorde en ordentligt koll med för-o nackdelar och ftx vann som sagt. Har nu 2 objekt som varit igång 4 resp. 2 år och kalkylerna stämmer. Uppvärmd tilluft är dessutom skönt på vintern. Många kör tilluft via fönster eller väggventiler. Gjorde en installation för ett år sedan med direkt tilluft. Lade då ett 100 rör under isoleringen ovanför takplasten så det blev lite förvärmning. Funkade sådär. Lyfte temperaturen in med 8-10 grader på 3 m rör. Bättre än minusgrader in iaf.
Kvälls gjutning på hög höjd på egen hand. Kommer nog kännas i ryggen imorgon.
Behöver få gaveln klar så jag kan sticka ut svallen. Hade blivit för trångt att gjuta efteråt. Nu ska det bara på ett skift med utterväggs bloclen 365mm sen blir det en papp imellan sen råsponten
Behöver få gaveln klar så jag kan sticka ut svallen. Hade blivit för trångt att gjuta efteråt. Nu ska det bara på ett skift med utterväggs bloclen 365mm sen blir det en papp imellan sen råsponten
Ännu en slitsam dag. Svallat och pappap baksidan och satt dom mindre takstolarna till att sen bygga ihop uterummet med taket.
Självklart vill man bygga ihop även uterums taket innan man pappar men nu regnar det ofta tycker jag så nu chansar man inte och det blev för mkt jobb att hinna med allt på en dag.
Självklart vill man bygga ihop även uterums taket innan man pappar men nu regnar det ofta tycker jag så nu chansar man inte och det blev för mkt jobb att hinna med allt på en dag.