galento galento skrev:
Hej,tänkte för ren nyfikenhets skull kolla hur mkt extra
pumpen drog i elförbrukning vid AC körning men att
få totala kostnads uppgifter per kwh från Fortum gick inte då de
inte fick lämna ut nätägarens ( Ellevio) kostnader.

Man har ju hört skräckhistorier om hur dyrt detta ska vara men
montören menade att ca 100 kr / mån är rimligt. Har skrivit av
el mätaren för skojs skulle den sista i varje månad i 16 år och
ska kolla lite mer.

Nån annan som kollat ?
Hej! jag har kylt delar av huset 50-60 kvm vid behov i 15 års tid och har inte blivit överaskad av hög elkostnad, självklart nedfällda persienner, huset är dåligt skuggat och ligger i extremt soligt läge.
100-200 kronor i månaden ligger väldigt nära sanningen, i mitt fall, Värt varenda öre att få sova i torra svala sängar.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det där med ac kostnader härör framförallt från förr i södra delen av världen.
Jag bodde i Spanien något år för mer än 20 år sedan,jagi hade gaselement för uppvärmning och en rejäl ac för kylning i lägenheten. Gasen var biölig, men elen var på den tiden flera ggr dyrare än i Sverige. Att köra ac var sviiindyrt, för att el var svindyrt och i princip bara användes till tvättmaskin, lampor och ac.
Men idag, i Sverige, att sänka tempen 5 grader på sommaren är såklart mycket billigare än att höja den 20 som man gör på vintern. Coop är väl normalt lite sämre på våra maskiner, men i sammanhanget knappast relevant
Bra! Det är tempskillnaden som är intressant. Vi kör ju värme med 25-40 grader temperaturskillnad på vinter och 5-10 på sommaren. Sedan har vi ordentligt isolerade hus. Det har man sällan i varma länder, eftersom de tänker fel. ”De har varm, då behövs inte isolering”.
 
Var nyfiken, det är 1:a året jag har igång kylan.
Kollade och kan konstatera är det är mycket annat som drar mer energi än kylan, i år var det den minsta juli förbrukningen på 3år.
Bor i ett litet hus ca 70m2
 
  • Stapeldiagram över elförbrukning i kWh per månad för åren 2016, 2017 och 2018.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas ingen faktiskt behöver avstå från den där glassen bara för att ACn går!

Själv låter jag min gå eftermiddag/kväll, men det är kanske dumsnålt om den inte drar mer än el för någon tia om dagen.
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Pumpen går ju ner i effekt efter 1-2 dygnet då tempen i huset har gått ner.
Hade AC på hela sommaren i förra huset och när den hade vart avstängd nått dygn och man slog på den så gick den max tills tempen hade gått ner för att sedan gå på lågvarv.
vill man veta hur mkt den tar så får man mäta 1 vecka så får man ett bättre snitt.
 
Varför kör ni den dyra kylan (alltså i AC-läge/kyla)? Kör tork istället och få kallt, bättre inomhusklimat OCH lägre förbrukning.
Förbrukningen är försumbar. Jag tror knappt det kostat mig 100:- under juni.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Kan någon tekniker förklara hur och varför det skulle vara bättre och billigare att sänka luftfuktigheten för att få kallare inneluft, än att kyla luften?
Avfuktad blir ju luften även i AC-läge.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kan någon tekniker förklara hur och varför det skulle vara bättre och billigare att sänka luftfuktigheten för att få kallare inneluft, än att kyla luften?
Avfuktad blir ju luften även i AC-läge.
Jag är tekniker, men inte värmepumpstekniker, och som jag förstått det så arbetar inte kompressorn alls lika mycket/hårt vid avfuktning som vid kylning. Tex kan man inte ställa in temp vid avfuktning, vilket man såklart kan vid kylning.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
om jag förstått det så arbetar inte kompressorn alls lika mycket/hårt vid avfuktning som vid kylning
Ja, men då kyler den väl inte heller?
Man vill ju ha kallare inomhus, inte en het torrbastu :D
 
  • Gilla
Tystnad och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, men då kyler den väl inte heller?
Man vill ju ha kallare inomhus, inte en het torrbastu :D
Läs mitt inlägg igen.
 
Att en AC är oerhört kostsam att köra är något man hör ganska ofta men det är en ren skröna. Om du vill ha ett rimligt värde på din pump så titta på specifikationen. Jag högg ett produktblad på en medelstor Panasonic på webben och där hade den en nominell (inte max) kyleffekt på 2,5 kW och drog då 0,455 kW el (ineffekt). Om vi räknar på 0,5 kW istället för att det är lite jämnare tal och om vi ponerar att elen kostar 1 kr/kWh så gör det 50 öre/timme. Nu kommer ju pumpen att anpassa kylan till verkligheten och drar ner kyla/torkning då inställt värde uppnåtts så då, precis som nämnts ovan, kommer pumpen att dra mindre nattetid och efter några dagars drift då huset redan kylts av på insidan.

Om vi ponerar att pumpen går i AC-läge hela dygnet och behöver jobba på nominell effekt (inte maxeffekt) så kommer den att dra 12 kWh (500 W, alltså 0,5 kW i 12 timmar = 0,5*24=12 kWh). 12 kr får man inte mycket till glass för i glasskiosken :)

[För den som är intresserad fungerar uträkningen så här: Pumpen drar 0,5 kW vid kyldrift (alltså 500 W). Kör man den så i en timme har man förbrukat 0,5 kilo-watt-timmar, kWh. Kör man den 10 timmar har man förbrukat 5 kWh. Det är samma sak med lampor mm, så du kan lätt räkna ut vad t.ex. en lampa på 11 W drar, t.ex. 11 W i 24 timmar blir 264 Wh = 0.264 kWh. Att ha den tänd 24 timmar kostar alltså runt 26 öre.]

En torr inomhusluft upplevs oerhört mycket trevligare än luft med samma temperatur och hög luftfuktighet, helt klart. Man behöver helt enkelt inte svettas lika mycket för att huden ska kylas av av svettavdunstningen, eftersom den sker mycket fortare vid torr luft. När det är 30 grader inne tycker nog jag att AC-läget behövs, men det kan ju vara värt att prova sig fram. En AC som har torkläge (avfuktning) kommer att framför allt torka luften men även kyla den i viss mån.

Om du ska köra en AC (även i torkläge) så tänk på att stänga fönster och dörrar och bara ha sparsam ventilation. Du vill ju inte ha in den blöta och varma luften utifrån utan behålla den kylda luften inomhus. Samma sak gäller f.ö. i en bil med AC.

Jag har länge funderat på att använda borrhålet till bergvärmen för kyla sommartid. Då skulle jag få 5-gradigt vatten med bara en cirkulationspump och en fläktkonvektor (som måste vara förberedd för kylning så klart). Är det någon som provat detta? Jag har hört exempel på folk som gjort det.

/Fredrik
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hej,tänkte för ren nyfikenhets skull kolla hur mkt extra
pumpen drog i elförbrukning vid AC körning men att
få totala kostnads uppgifter per kwh från Fortum gick inte då de
inte fick lämna ut nätägarens ( Ellevio) kostnader.

Man har ju hört skräckhistorier om hur dyrt detta ska vara men
montören menade att ca 100 kr / mån är rimligt. Har skrivit av
el mätaren för skojs skulle den sista i varje månad i 16 år och
ska kolla lite mer.

Nån annan som kollat ?
En modern luft-luft anläggning drar mindre ström vid kyla än uppvärmning. Räknar per grad.
 
F fb35523 skrev:
Att en AC är oerhört kostsam att köra är något man hör ganska ofta men det är en ren skröna. Om du vill ha ett rimligt värde på din pump så titta på specifikationen. Jag högg ett produktblad på en medelstor Panasonic på webben och där hade den en nominell (inte max) kyleffekt på 2,5 kW och drog då 0,455 kW el (ineffekt). Om vi räknar på 0,5 kW istället för att det är lite jämnare tal och om vi ponerar att elen kostar 1 kr/kWh så gör det 50 öre/timme. Nu kommer ju pumpen att anpassa kylan till verkligheten och drar ner kyla/torkning då inställt värde uppnåtts så då, precis som nämnts ovan, kommer pumpen att dra mindre nattetid och efter några dagars drift då huset redan kylts av på insidan.

Om vi ponerar att pumpen går i AC-läge hela dygnet och behöver jobba på nominell effekt (inte maxeffekt) så kommer den att dra 12 kWh (500 W, alltså 0,5 kW i 12 timmar = 0,5*24=12 kWh). 12 kr får man inte mycket till glass för i glasskiosken :)

[För den som är intresserad fungerar uträkningen så här: Pumpen drar 0,5 kW vid kyldrift (alltså 500 W). Kör man den så i en timme har man förbrukat 0,5 kilo-watt-timmar, kWh. Kör man den 10 timmar har man förbrukat 5 kWh. Det är samma sak med lampor mm, så du kan lätt räkna ut vad t.ex. en lampa på 11 W drar, t.ex. 11 W i 24 timmar blir 264 Wh = 0.264 kWh. Att ha den tänd 24 timmar kostar alltså runt 26 öre.]

En torr inomhusluft upplevs oerhört mycket trevligare än luft med samma temperatur och hög luftfuktighet, helt klart. Man behöver helt enkelt inte svettas lika mycket för att huden ska kylas av av svettavdunstningen, eftersom den sker mycket fortare vid torr luft. När det är 30 grader inne tycker nog jag att AC-läget behövs, men det kan ju vara värt att prova sig fram. En AC som har torkläge (avfuktning) kommer att framför allt torka luften men även kyla den i viss mån.

Om du ska köra en AC (även i torkläge) så tänk på att stänga fönster och dörrar och bara ha sparsam ventilation. Du vill ju inte ha in den blöta och varma luften utifrån utan behålla den kylda luften inomhus. Samma sak gäller f.ö. i en bil med AC.

Jag har länge funderat på att använda borrhålet till bergvärmen för kyla sommartid. Då skulle jag få 5-gradigt vatten med bara en cirkulationspump och en fläktkonvektor (som måste vara förberedd för kylning så klart). Är det någon som provat detta? Jag har hört exempel på folk som gjort det.

/Fredrik
Allt bra och korrekt utom en sak; vid tork så finns inget gränsvärde för pumpen att nå och oss att ställa in. Den torkar. Man kan inte ställa in en önskad temperatur eller ett önskat rH-värde.
 
Redigerat:
Min f35 drar ca 1000 watt när jag kör kyla.
 
tommib tommib skrev:
Lite svårt att säga något när man inte vet vad det är för enheter eller ens var du har mätt. Vad tittar vi på?
Haha missade det har bara ca. 70m2 att kyla, vilket resulterar i 250-350W, den står på max kyla så mer än så här drar den inte den här enheten.

Den har sedan mitten av juli månad till slutet dragit ca. 100kWh

Mitt verkliga elpris för 2017 var 1,75kr kWh.
 
  • Gilla
Laber2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.